ד"ר אפי משה

חבר מועצת העיר ד"ר אפי משה שלח הערב מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, לסגן שר הבריאות
יעקב ליצמן, ולמשה כחלון, שר האוצר בבקשה להסיר את המע"מ על תרופות מצילות חיים, ולהלן המכתב.

לכבוד

מר בנימין נתניהו, ראש הממשלה ושר הבריאות
מר יעקב ליצמן, סגן שר הבריאות
מר משה כחלון, שר האוצר

מכובדי כולם.,

הנדון: פטור ממס ערך מוסף לתרופות מצילות חיים שאינן בסל הבריאות

הריני לפנות אליכם בזאת בנוגע לאחת העוולות הבלתי נסבלות בה נגועה החברה הישראלית ואשר זוכה, למרבה הצער, להתעלמות מוחלטת וחוסר אכפתיות מצד קברניטי המדינה. אני פונה אליכם בקול זעקה רמה, הן כנבחר ציבור אך לא פחות כאב ששכל את בתו, לא מכבר, ממחלת הסרטן.

לאחרונה היינו עדים לתגובות כואבות מצד חברי הועדה לקביעת סל התרופות ובראשם יו"ר הועדה פרופ' רוני גמזו אשר טען כי לא יסכים עוד לעמוד בראש הועדה כיוון שהמדובר בקבלת החלטות קשות עד בלתי אפשריות שחלקם אף גוזרות גורלם של חולים לחיים או למוות.

משהוחלט למרבה הצער שלא להכליל תרופה מצילה חיים בסל הבריאות, נשאלת השאלה: הכיצד מעזה המדינה לגבות מס ערך מוסך ממשפחות החולים שנאלצים, על לא עוול בכפם, לרכוש את התרופות לא פעם תוך מכירת דירתם או באמצעות הלוואות, תרומות וכיו"ב. הכיצד יתכן שמדינת ישראל תתייחס לאותן תרופות שהיא עצמה לא אישרה לחולים בסל הבריאות, כאל מוצר צריכה רגיל כאילו נועד להנאתם של הרוכשים, ותגבה עליו מע"מ בשיעור של 17% להעשרת הקופה הציבורית.

כבוד ראש הממשלה, אדוני שר האוצר – על כך נאמר במקרא בספר מלאכים: "הרצחת וגם ירשת".

בניגוד לחלקכם הגדול, אני ואשתי היינו שם! משך שנה רצופה סעדנו את בתנו במחלקה האונקולוגית ילדים בתל השומר. אני אישית  הייתי עד מדי שבוע לבכי ולצרחות קורעות לב, בכי שבישר שוב על מותם של ילד, של ילדה או של תינוק. משיחות עם ההורים ועם הרופאים הבכירים נודע לי שחלקם נפחו את נשמתם בשל העדר משאבים לרכישת תרופות שעשויות היו להציל את חייהם. הפניתי שאלה שלא עולה על הדעת למס' רופאים בכירים: האם ניתן לומר שהסיבה למותם של חלק מהחולים היא כסף? תשובתם פה אחד הייתה מזעזעת וחד משמעית – כן!

הרי תכליתו של המע"מ הוא תשלום מס על התועלת אותה אתה מפיק מעצם רכישת מוצר צריכה או מוצר בר קיימא.

האם זה דינה של תרופה מצילת חיים? האם בכלל מדובר במוצר לגביו קיים שיקול דעת אם לרכשו אם לאו. הרי מדובר בתרופה שעתידה לקבוע את גורל חייהם של ילדים, נשים, גברים וטף, אם לחיים או למוות!!!

גם הטיעון התקציבי בנוגע לכך מגוחך שכן היד הלוקחת מס על תרופות מצילות חיים היא אותה יד המעניקה פטור תמוה ממע"מ על רכישות המבוצעות באילת כאילו הייתה זו עיר המנותקת מישראל.

כיצד אתם ישנים בלילה כשבאותה עת נאבקים עשרות אלפים מאזרחי המדינה על חייהם כשאין לאל ידם להשיג את המימון הנדרש לרכישת התרופה שעשויה להציל את חייהם. כן, זו אותה תרופה שלא נכללה על-ידכם בסל הבריאות, זו אותה תרופה אותה אתם מייקרים באמצעות מע"מ ב-17% ארורים.

אדוני ראש הממשלה, הטלת מע"מ על תרופות אלה הוא חטא שאין לו כפרה!!!

בשנת 2013 הגיש ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) הצעת חוק לפטור ממע"מ על תרופות מצילות חיים וכך אמר: "מי שמוציא כסף על תרופות אלו זה לא מותרות מבחינתו. זה נכון שמע"מ לוקחים גם על דברים חשובים אבל צריך להיות היגיון. אני לא מאמין שיש כאן בן אדם אחד שמתנגד… מי שמתנגד לא ראוי להיות נבחר ציבור…..זה מקרה ייחודי. כאן מדובר בהצלת חיים." הכנסת בשיא החוצפה בחרה לדחות את הצעתו. הצעה נוספת הונחה על שולחנה של הכנסת בשנת 2017 ע"י ח"כ איציק שמולי, הצעה אשר ירדה מסדר היום עוד בשלב הוועדה המקדימה ולא זכתה אפילו לדיון בכנסת. ללא צל של ספק –זלזול בחיי אדם!

לפיכך, אבקשכם בכל לשון, כמי שמתמודדים בימים אלו ממש על מקומכם בכנסת הבאה ועל מקומכם בכינון הממשלה הבאה, להתחייב כבל עם ועדה על הסרת המע"מ מתרופות מצילות חיים וזאת מיד עם כינונה של הכנסת הבאה.

במידה ולא תפעלו כן בכוונתי להקים מטה מאבק ארצי ויחד עם רבבות אזרחים לא ננוח ולא נשקוט עד אשר יוסר הכתם הנורא הזה מעלינו. אני תקווה שתמנעו מאתנו את הצורך מנקיטת שורה של אמצעים חברתיים ומשפטיים העומדים לרשותנו כחוק.

 

העתקים:
מר רז קינסטליך, ראש עיריית ראשל"צ
מר יאיר לפיד – יו"ר "יש עתיד"
מר בני גנץ – יו"ר "חוסן לישראל"
מר אבי גבאי – יו"ר מפלגת העבודה
כלי התקשורת הכתובה והאלקטרונית

בכבוד רב

ד"ר אפי משה
רואה חשבון וכלכלן בכ
המשנה לראש עיריית ראשל"צ

תגובות

תגובות

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here