נושא ההתחדשות העירונית בראשון לציון, ובעיקר נושא התמ"א 38 עלה לכותרות בחודשים האחרונים. מנהל התכנון העלה את השאלה, האם פרויקט תמ"א 38 משרת את מטרתו והמלצתו הייתה להפסיק את הפרויקט בתחילת 2020. המלצת מנהל התכנון היא בנייה מחדש של ההתחדשות העירונית מתוך ראייה רחבה של שכונות ולא של בניינים בודדים.

נדלן בראשון לציון תמ"א 38 – צילום "אבי קקון

זאב ביילנסקי, יו"ר מטה הדיור הממשלתי, החליט להאריך את מועד פקיעת התכנית אך קבע גם במקביל שיש צורך בבחינת המתווה החדש של נושא התמ"א 38 וההתחדשות העירונית.

תמ"א 38 בשכונות מרכז העיר:

ציון לילוז פריים שיווק נדל"ן

העיר ראשון לציון מהווה חלק מעיריות המעודדות את נושא התמ"א 38 וההתחדשות העירונית. בכתבה זו  נבחן את השפעת תמ"א 38 על העיר ומה צפוי לשכונות הישנות של מרכז העיר במידה ותוכנית זו תיפסק.

במרכז העיר יש מעט מאוד שטחים לבנייה חדשה כך שהגדלת כמות התושבים ושמירת איכות החיים נעוצה רק בהתחדשות העירונית תוך מיקוד בנושא התמ"א 38.

בשכונות מרכז העיר: רמז, כצנלסון, אברמוביץ, ראשונים ורמב"ם, נבנו רוב הבניינים בשנות ה-70, כך שמדובר במבנים בני 40-50 שנים, שנבנו בסטנדרט בנייה נמוך ולא יחזיקו מעמד ברעידת אדמה משמעותית. מעבר לכך, גיל הבניינים ניכר בחיצוניותם ושכונות מרכז העיר הופכות לפחות ופחות אטרקטיביות לתושבים.

הניסיון הרב שנצבר בעשור האחרון בראשון לציון בתחום התמ"א 38 מהווה את הבסיס להמשך ההתחדשות העירונית בעיר. רחובות רבים שינו את פניהם וכיום לא ניתן לזהות את אשר היה לפני ההתחדשות.

שכונת רמב"ם בראשון לציון

הרחובות קפלינסקי, הירשפלד ורש"י (ורבים אחרים) הם דוגמא מצוינת לתוצאה הסופית שמעניק פרויקט זה לתושבים. התושבים הקיימים מרוויחים שיפור איכות החיים וגם עלייה משמעותית במחיר דירותיהם.

לדוגמא הפרויקט "מרום רש"י", ברחוב רש"י, מציע דירות חדשות בנות 5 חדרים במחירים הנעים בין 1,820,000 ל 1,9200,000 ₪. הדיירים הקיימים נהנים מעליית מחיר של מאות אלפי שקלים בערך דירותיהם.

הסתכלות 20 שנים קדימה מביאה למסקנה חד משמעית שאסור לוותר על נושא התמ"א 38 בעיר. יש לכוון להצערת השכונות הוותיקות בעיר ולהעניק לתושבים איכות חיים ראויה.

העיר ראשון לציון, העיר הרביעית בגודלה בישראל, תמשיך להוביל בשביעות רצון התושבים במידה ותשמור על איכות מבנים ופיתוח סביבתי ראוי.

גן המוסיקה, המקביל לרחוב ויניק, מהווה דוגמא מצוינת לחשיבה מחוץ לקופסא. הגן הכניס רצועה ירוקה גדולה לשכונת בה יש מעט גינות ותושבים רבים נהנים מהיתרונות הרבים שגן המוסיקה מעניק להם.

גן המוזיקה בראשון לציון – צילום: אבי קקון

השפעת תמ"א 38 על מחירי הדירות
עליית המחירים לא פסקה, ומעטים יכולים להרשות לעצמם לרכוש דירות קבלן כשעלות דירת 5 חדרים חדשה ממוצעת היא כ2,800,000 ₪ ועלות דירת 4 חדרים חדשה ממוצעת היא כ 2,400,000 ₪ .מחירים אלו מרחיקים את חלום הדירה החדשה מרוב תושבי העיר. דירות חדשות במסגרת תמ"א 38 זולות משמעותית ומאפשרות למשפחות רבות לשדרג את איכות חייהן.

דירות 4 חדרים חדשות במסגרת תמ"א 38 עולות בממוצע בין 1,800,000 ל1,950,000 ₪.

דירות 5 חדרים חדשות במסגרת תמ"א 38 עולות בממוצע בין 1,850,000 ל2,200,000 ₪.

במידה ופרויקט התמ"א 38 יופסק בעיר אני מעריך שרבים יעברו לערים שכנות המעניקות אופציות זולות יותר בבנייה חדשה, לדוגמא: באר יעקב.

מרכז ראשון לציון

שימור מבנים ישנים, שמירת הצביון ההיסטורי של העיר
בהסתכלות על מרכזי הערים האירופיות ניתן לראות כי נושא שמירת האסתטיות וההתחדשות העירונית נמצאת בחשיבות עליונה לעיריות וחשיבותן קריטית לאיכות החיים לתושבים. נכון יהיה לאמץ גישה זו גם אצלנו. התחדשות עירונית במקביל לשימור המבנים ההיסטוריים של העיר חשובה.

המבנה המרהיב ברחוב הכרמל 5 לדוגמא, ששימש למגורים של פקיד הברון רוטשילד, בו שהה בנימין זאב הרצל בביקורו בעיר, מיועד לשימור ועוד לפני שנים רבות דובר על הצורך לחדשו ולשמרו. עד לימים אלה עומד מבנה זה מגודר ונטוש.

לאורך רחוב רוטשילד וכיכר המייסדים עשרות מבנים היסטוריים שחובה עלינו לשמרם ובכך לשמור את הצביון המיוחד של העיר ראשון לציון.

דוגמא מקסימה לשימור מבנים תוך כדי חשיבה על הצרכים להתחדשות עירונית היא המבנה ברחוב דרור 17, מבנה שנבנה על ידי משפחת רפפורט ב-1920. המבנה ההיסטורי שומר ובניין חדש נבנה בצמוד אליו, כך שהשילוב האידאלי בין שמירת הישן ומיזוגו בחדש התקיים.

ציון לילוז
פריים שיווק נדל"ן
zionliloz@gmail.com
052-6767675

תגובות

תגובות

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here