העיר ראשון לציון קיימה השבוע לראשונה בישראל מצעד לקבלת האחר והשונה במסגרת אירועי חודש המודעות לאנשים עם מוגבלות. האירוע הוא יוזמה והובלה של ד"ר הדס-מלכה הכהן. הוא כלל אוכלוסיות רגילות ומיוחדות על כל קשת המוגבלויות, נציגויות של עמותות וארגונים למען נכים וקירוב לבבות, וכבדו את האירוע חברי מועצה וראש העיר רז קינסטליך.  האירוע החל בהפניניג קבלת בלונים, השאלת תלבושות ואביזרים, הפתעות לילדים וכיבודים.

טקס הפתיחה כלל ברכות ונאומים מרגשים שייצגו גם חתכים שונים באוכלוסיה וגם אוכלוסיות שונות של מוגבלים על כל טווח הגילאים. בטקס השתתפו רה"ע רז קינסטליך שהדגיש את עקרון הצדק והשוויון והדאגה למשפחת המיוחדים והפעולות שנעשו בעיר בחודש המודעות לאנשים עם מוגבלות . רהע סיכם ואמר  " אנו נמצאים בעיצומו של חודש המודעות לאנשים עם מוגבלות שאנו מציינים מידי שנה בעיר. המסר שלנו שבראשון לציון כולם שווים."

חברת המועצה מחזיקת תיק חינוך מיוחד ד"ר הדס-מלכה הכהן יוזמת האירוע הדגישה בנאומה את הצורך להתייחסות לנושא זה כמשימה חברתית : "תרבות ספרטה של יוון העתיקה היתה מתייחסת באכזריות רבה למי שנולדו עם מוגבלות. מאז אנחנו כחברה התקדמנו אבל לא מספיק.  גם בעידן שלנו להיות ילד או מבוגר עם מוגבלות זו אינה רק התמודדות תפקודית יומיומית  אלא גם  התמודדות חברתית ומשימת חיים. התמודדות  מול התפיסות החברתיות השגויות, התמודדות מול הסטריאוטיפים, התמודדות מול החרמות והתמודדות מול שנאת החינם כלפי האחר והשונה.

מצעד "באנו חושך לגרש ולקרב בין לבבות"  זה לצד זה משפחות רגילות ומשפחות מיוחדות ברחובה של עיר ובעיצומו של חודש המודעות לאנשים עם מוגבלות וחג החנוכה אור לנר שמיני, כשהחנוכיה תדלק במלוא הדרה – זו אמירה חברתית. זהו חיבור ורצון משותף להביא יחד את אור הקבלה, ההכלה והסובלנות לאחר במראה, לאחר בתפקוד ולאחר באורח חיים. שיר  הסלוגן שבחרתי לאירוע הזה הוא "יותר" של יונתן גפן. שיר המוכר בביצועה של עדנה לב הפזמון בשיר אומר " יותר אהבה, יותר הקשבה, …. יותר תקווה, פחות קנאה ושנאת חינם, יותר נשמה, יותר אלוהים, יותר הבנה ביני לבינך, יותר שמחה, יותר חיים, פחות לבד, יותר איתך". שיר המבטא רצון לחיבור להבנה, ליחד ולחברה טובה יותר, ושסובלנות, שיויון וצדק חברתי הם בידינו !!!

על הבמה עלו חברי מועצה שהגיעו להביע אמפתיה חיבור וכבוד וערך לשיויון וחברה טובה יותר וצדק חברתי.  סגן רה"ע אבי חיים נאם בשם הנהלת העיר . הרב דוברובסקי רב קהילות חבד בעיר שזר בנאומו את החיבור בין הרקע ההסטורי של חג החנוכה ומנהגיו לבין הצורך באהבת חינם ויחס מכבד לאחר ולשונה.

היזם החברתי ואמן צילום רב חושי כוכבי כוכב עלה לשאת דברים עם כלב הנחייה שלו . הוא הדגיש כי גם לבעלי מוגבלות יש יכולות וריגש את המשתתפים.

יו"ר עמותת "ניצני ראשון" יורם זפרני יחד עם החניך רזי שכבש לבבות בסרטון הפייסבוק שקרא להשתתף במצעד וזכה ליותר מ4000 צפיות העבירו את המסר לחשיבות השיויון "אני רזי …ו"ניצני ראשון" זה משפחה ואני מאוד שמח להיות פה הערב  כי לדעתי המצעד הזה מאוד מאוד חשוב כי הוא מדבר על בעלי מוגבלויות שהם שווים שזה מה שהכי חשוב בעולם- שיויון.  אני מאוד שמח להיות בחברתה של הגברת הדס כהן וכיף לי להיות כאן. אני מודה לך הדס כהן שהזמנת אותי. תודה רבה לכבוד ראש העיר ולכל הסגנים שלו ותודה רבה לכולם. חג שמח, אני אוהב אתכם".

אחרי רזי עלו ורגשו שלושה נציגים מפרלמנט הילדים יחד עם המנהלות שרונית ועלני והדסה דונל. נאומם לטקס נבנה בשיתוף, תוך דיון בנושא וכתיבה אישית רגשית וערכית. "העיר ראשון לציון חרטה על דגלה את ההכלה ..מתוך כבוד הדדי וללא שיפוטיות. הבסיס לקבלת השונה הוא היכולת להבין את האחר ולגלות אמפתיה כלפי רגשותיו וצרכיו. נושא זה קרוב לליבי. מכיוון שיש לי קרוב משפחה סובל משתוק מוחין בוגר "נצני ראשון". אני מכירה מקרוב… ורוצה לראותו שווה ערך. אנו נציגי פרלמנט הילדים מתחייבים היום לפעול לקבלת האחר והשונה תוך מתן כבוד אכפתיות , רגישות והבנת הצרכים. אנו ניקח חלק בהכלת השונה בכל גווני הקשת הנמצאים בחברה שלנו. מתוך הבנה שעלינו לכבד ולקבל כל אדם באשר הוא אדם. תודה על הזכות להיות כאן היום ותודה לד"ר הדס הכהן מחזיקת תיק החינוך המיוחד על קידום והכלת החינוך המיוחד בעיר. למר רז קינסטליך ראש העיר על היותו נכון לקדם תהליכים לרווחת תושבי העיר".

מיד לאחר הברכות רה"ע רז קינסטליך הכריז על תחילת המצעד ומאות משתתפים יחד סגני רהע אבי חיים ומקסים בביצקי , המשנה לרה"ע איציק אבשלומוב, ד"ר הכהן, מיכל קלדרון  יבגני ברחמן, אילנית הרוש, המשנה לרהע איתי מתתיהו ופרלמנט הנוער בהובלת רונית גרופי צעדו ורקדו יחד עם בובות ענק ומוזיקה שמחה לאורך רוטשילד ועד למדרחוב.

עם סיום המצעד המשתתפים הופנו לטקס הדלקת נר שמיני של חנוכה שד"ר הכהן ערכה בשיתוף עם הרב גרוזמן. את החנוכייה הנגישה הדליקו נועם שירי כשהוא מתנייד על כסא גלגלים ומלווה בהוריו ומטר אשר ברנדוין מבית ספר אשכולות והילד עתי דוד מגן אסיף. ולאחריה הדליק סגן רה"ע מקסים בביצקי יחד עם הרב גרוזמן חנוכייה שנישאה לגובה 2.00 מ' . עין לא נשארה יבשה. הטקס הסתיים בשירת הסלוגן "יותר" ששרה תושבת העיר , זמרת צעירה , אופיר מרגוליס.

שותפים להפקת האירוע עו"ד סורין גנות מחזיק תיק החברה העירונית, אלי פולק ועובדי החברה העירונית אסי דרעי ואורטל ערוסי חלובה יחד עם נציגות תלמידי מקיף ח, המשנה לרה"ע מחזיק תיק התחבורה איציק אבשלומוב, סגן יו"ר החברה לבטחון וסדר ציבורי מוטי זייתון ואלכס ממשטרת ראשון לציון שבאמצעותם התאפשר המצעד ברחובה של עיר (וגם לזה יש חשיבות), חברי הנהלה, המשנה לרהע עידן מזרחי–  מחזיק תיק החופים החי כייף והמדרחוב , המשנה איתי מתתיהו מחזיק תיק הנוער והצעירים , הרב גרוזמן מחב"ד יחד עם משה מודר מתרבות עירונית, אריאל אבני ועובדי מחלקת הדוברות.

תגובות הורים משתתפי האירוע:

מימי שירי אימו של נועם שירי: אנו הגענו עם נעם, בננו בן ה-12 לאירוע, נעם מתנייד בכיסא גלגלים ויש לציין שכל מהלך האירוע היה נגיש מאוד עבורו ועבורנו. ברחבה חיכו לנו דוכנים שונים ופעלה מוזיקה משמחת. לאחר התכנסות ודברי ברכה התחלנו את המצעד לכיוון המדרחוב דרך רחוב רוטשילד. כשהגענו למדרחוב נערכה הדלקת נרות חגיגית, נעם הוזמן להדליק נר ולברך על החנוכייה.

נעם חזר נרגש מאוד הביתה ושמח שלקח חלק באירוע זה. אין ספק שנרו האיר בחנוכה.  אישי ואני מברכים על יוזמת אירוע זה בו בננו יכול להרגיש שווה בין שווים.  נשמח להיפגש באירועים נוספים שכאלו.

שירית תושבת העיר, אימו של עתי דוד מגן אסיף: האירוע היה מרגש, מעצים, מחזק ובעיקר נותן תקווה שאפשר. "

יונתן  אשר ברנדוין אביו של מטר: "נהננו מאוד מהאירוע  שבו השתתפו נוער רגיל מפרלמנט הנוער העירוני לצד ילדים ונערים בעלי צרכים מיוחדים במצעד משותף מלא ריקודים ושמחה. אנו סבורים כי פעילויות משותפות לכלל האוכלוסיות מקרבות ומאפשרות לקבל את השונה והאחר.  ברצוננו להודות לדר הדס הכהן שארגנה את האירוע ולקרוא מכאן לכלל תושבי העיר להשתתף באירועים מסוג זה. שילוב אמיתי זה לא לגרום למישהו להשתלב ולהיות כמוך אלא להכיל את השונות ולראות את המשותף והמאחד".

האירוע צולם ותועד על ידי מוטי זוהר ואריה און  שגילו עניין רב בתיק חינוך מיוחד ובאירוע ראשוני בארץ ובעל ערך חברתי. כתבתם תשודר בטלוויזיה הקהילתית "עניין ראשוני" ובערוצים נוספים.

 

תגובות

תגובות

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here