הי, שמי אריק שולמן.

אריק שולמן – יועץ אסטרטגי ואימון אישי למסעדנים

בשנתיים האחרונות, פגשתי מספר לא מבוטל של בעלי מסעדות שנמצאים בהישרדות יום יומית. ברוב המקרים כששאלתי אותם מה היא הבעיה בעסק שלהם, אנשים ענו לי: "אני עובד מאוד קשה ולא רואה את המשפחה. חודש אחד יכול למכור טוב, ושלושה חודשים שקט לגמרי.. אין לי ביטחון מה יקרה בחודשים הבאים. העסק שלי משלם על הגן של הילד, על השכירות, המשכנתא, על החופשה שאנחנו מתכננים בקיץ. ניסיתי לשפר את העסק במספר דרכים, אבל אף דרך לא באמת הצליחה ליצור לי את היציבות שאני צריך. המצב מתדרדר מיום ליום… אני מרגיש מאוד קרוב לתהום… " 😞

אחר קריירה של 27 שנים כבעלים של ברים, בתי קפה ומסעדות מובילות, התשובות שקיבלתי מבעלי העסקים לא הפתיעו אותי. פשוט מכיר אותם מקרוב והרגשתי אותם על בשרי.
את ההשראה הקולינרית שאבתי משף מאיר אדוני. מאיר בנה את התפריט והיה שף יועץ ב"שולץ" המיתולוגי. את הידע המקצועי שלי אני "מוקיר" לשף חיים כהן והצוות שלו . מחיים למדתי דפוסי התנהגות של מקצוענים ואיך מתנהלים ברמות הכי גבוהות שיש.

בהשכלתי, יועץ אסטרטגי PSCI מטעם הטכניון, תואר ראשון במשפטים LLB עם התמחות בדיני עבודה. המטרה שלי היא להביא בעלי עסקים בתחום המסעדנות למקום שהם מרוויחים באופן קבוע ומתפרנסים בכבוד מהעסק שלהם ויחד עם זאת מנהלים חיי משפחה נורמליים.

אני חייב להוסיף ולומר שאני מייעץ ומטפל בלקוחות שלי לא רק ”באמצעות התעודות שעל הקיר“, הניסיון העצום שצברתי במהלך השנים בתחום הוא זה שמאפשר לי לנווט כל עסק בתחום המזון למקום בטוח, למקום של צמיחה. החלטתי לכתוב באתר זה פוסט שבועי שייתן טיפים פרקטיים לבעלי מסעדות ויזמים חדשים בתחום בכדי לשפר את המצב הלא מעודד בתחום.

פיצה או בונוס כספי ?? 
לפני שלושה שבועות קיבלתי שיחת טלפון מבעלים של מסעדה ותיקה. כששוחחנו בטלפון קיבלתי את התחושה שהלקוח בלחץ ומבקש להיפגש בהקדם האפשרי.

כששאלתי את הלקוח, מה הנושא ? הלקוח מיד ענה לי שיש פוטנציאל גדול למסעדה שלתפיסתו לא ממומש והוא גם חושב לפתוח סניפים ולהתפתח לרשת מובילה אבל הוא במבוי סתום כי קשה לו לבנות צוות עובדים מנצח להוביל שינוי כזה.

תוך כדי שאני מראיין את הלקוח בפגישת ההיכרות הראשונית …אני שומע דברים כמו…"נמאס לי מהעובדים האלה"…."משלם להם משכורת גבוהה ובונוסים שמנים אבל לא רואים שהמוטיבציה משתפרת", "העובדים מתייחסים אליי כתחנה בדרך "…ועוד ועוד …😨

הבנתי שבעל המסעדה מאבד את .."חדר ההלבשה שלו" ..הוא לוקח את העובדים שלו כמובן מאליו וזה במקום לרתום אותם ולהפוך אותם למשאב שיעזור לו לצמוח .אז החלטתי ללכת ולשמוע את הצוות והתחלתי לראיין את הצוות ,אחד אחד.. להפתעתי גיליתי מהר מאד שהצוות מתוגמל היטב אבל בכל זאת חסר מוטיבציה…🌴🌴

 

הניסוי !! 🌡*************ואז נזכרתי בניסוי עצמתי שמתואר בהרחבה בספרו המצוין של פרופ' דן אריאלי "שווה לך".הניסוי בוצע בחברת אינטל וניסה להבין מהו הגורם המשמעותי ביותר שמשפיע על המוטיבציה של העובדים.החוקרים חילקו את העובדים לשלוש קבוצות וניסו לבחון שלושה גורמים בכדי לגלות את השפעתם על המוטיבציה:
1. בונוס כספי 💰
2. להפתיע את העובד בשליחת פיצה הביתה 🍕
3. מחמאה 👌
תוצאות מפתיעות 😱😱

החוקרים ניבאו שהגורם המשמעותי ביותר יהיה בונוס כספי אבל התוצאות היו מפתיעות..ביום הראשון, שלושת הגורמים באמת שיפרו את המוטיבציה כמעט באותה מידה (הבונוס הכספי – 4.9% שיפור, פיצה 6.7% שיפור ומחמאה 6.6% שיפור).

להפתעת החוקרים, החל מיומו השני של הניסוי, הבונוס הכספי איבד את האפקט שלו, נדמה היה כאילו העובדים אומרים לעצמם ," אתמול שילמו לי קצת יותר אז עבדתי קשה יותר , אבל היום לא מציעים לי שום דבר מיוחד ,אז לא אכפת לי. ‼

דווקא שליחת הפיצה לביתו של העובד שמר על האפקט ואפילו השתפר.. והסיבה המרכזית היא העצמת העובדים מול בני המשפחה..העובדים היו המאושרים ביותר ונתנו את תפוקת הפריון המשמעותית ביותר . ⬆
טיפול בטיפוס זעוף פנים כצעד ראשון !!! 🧛♂

נחזור לבעל המסעדה שלנו…כצעד ראשון ישבנו וחשבנו מי מהעובדים אנחנו רוצים לגעת בהם קודם כל והחלטנו ללכת על המנהל מטבח ..טיפוס זעוף פנים ,לחוץ תמידית וסוג של עייף מהחיים. הזמנו לו עוגת קרם עם הקדשה אישית עם המילים הפשוטות "תודה לך על הכל".

בדקנו מתי המנהל לא משובץ בסידור …ושלחנו עם השליח לביתו בשעות הערב את העוגה פלוס זר פרחים לאשתו על הסבלנות וההבנה שבעלה עובד קשה ולא רואה את הבית…

מנהל המטבח פשוט היה בהלם …סה"כ מדובר בעוגה עם הקדשה וזר פרחים …אבל הרמנו אותו מול האנשים הכי קרובים אליו . מיד התחלנו לראות שיפור מאוד משמעותי בתפקוד שלו ולא פחות חשוב, יצירת אווירה חיובית בצוות שעבד תחתיו במטבח.

זה היה צעד ראשון לשינוי שהתחלנו להנחיל בצוות של המסעדה …כמובן שהיו עוד הרבה צעדים נוספים אבל בכל תהליך יש את הצעד הראשון.

השורה התחתונה 📌📌
יש לא מעט מנהלים שמניחים שאנשים עובדים תמורת תשלום בלבד ובונוס יביא לתפוקה גדולה יותר. מתברר שאנחנו כבני אדם הרבה יותר מורכבים.
תגמול הוגן זה חשוב אבל זה לא מספיק….. בכדי לגרום למוטיבציה אמתית, צריך לגעת בנפש האדם. 💝

אני מזמין אתכם, את המנהלים שביניכם לנסות בשבוע הקרוב את אפקט הפיצה… זה יכול להיות להפתיע ולשלוח (הביתה) פיצה, זר פרחים, שוקולד או כל דבר נחמד אחר לעובד מסוים שרוצים לשפר לו את המוטיבציה.. זה פשוט וזה עובד..

אז מה גורם לכם למוטיבציה בעבודה ❓❓❓

אריק שולמן
יועץ אסטרטגי ואימון אישי למסעדנים

מייל:  shulman.strategy@gmail.com
אתר: https://www.shulman-strategy.co.il/

תגובות

תגובות

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here