"מגזין סוף השבוע של ראשון" והאתר Rishon4u.co.il שמח להציג בפניכם פרויקט עירוני מחודש שמטרתו להכיר מקרוב את תושבי העיר, עיסוקיהם, העדפותיהם, מה היו רוצים לשנות/לתקן/לשמר ומה הם מאחלים לעצמם….המדור גאה לארח השבוע את ישראל פרקר.

ישראל פרקר

ישראל פרקר, נולד כחודש אחרי שדודו, ישראל פרקר, נהרג בקרב ליד נהריה, בה' באייר תש"ח – 1948, והוא קרוי על שמו. ישראל נשוי 47 שנים לבת ראשון לציון, רונית קורנפלד, ובעקבותיה הגיע להתגורר בעיר. יש להם יחד שלושה ילדים, שלי, עידן וניב וגם שתי נכדות ליבי ושיר.

ישראל מהנדס גימלאי, לאחר כ-45 שנות עבודה מעניינת בהייטק הישראלי. את שירותו הצבאי עשה בגלי צה"ל, לשם התגיייס בשנת 1968. עבד כטכנאי וכאחראי משמרות שידורים ושם שהה כ-32 שנה כחייל, אזרח ואיש מילואים.
את חלק מעבודתו כאזרח ביצע בשעות הערב והלילה, במקביל לעבודתו כמהנדס, בשעות הבוקר, מפני שהיה לו קשה להיפרד מהמקום שהיה מלא בחוויות ובסיפורים.

פרקר: "בגלי צהל העמיק קשרי החזק לעולם התקשורת, בו אני פעיל עד היום. ב-1998 הקמתי את אתר היין הישראלי, הראשון בארץ, ומאז אני מעלה אליו, מדי יום, מידע רב ומעודכן בנושאי יין, יקבים, שמן זית, קולינריה, סיורים וטיולים בארץ ועוד.  http://www.winesisrael.com

מוסיף פרקר:"12 פעמים שפטתי בתחרויות יין בינלאומיות, במדינות שונות, באירופה ובאסיה, כנציג מישראל. קיבלתי אף את פרס תרבות היין בשנת 2008 , על תרומתי לקידום היין בישראל. בשנים האחרונות התנדבתי לפעילות גם במועצה לשימור אתרי מורשת. אני מסייר ברחבי המדינה, מצלם וחוקר אתרים ומבנים ישנים ומעלה אלפי תמונות לויקימדיה, לתועלתם של המתעניינים בהיסטוריה של מדינתנו. אני אוהב מאוד לחקור וללמוד, כל הזמן, ולהעביר את המיידע גם לאחרים, בכלים שונים. זה התחיל עוד בתקופת האלקטרוניקה רבת השנים, בה הייתי מוקף."

ישראל פרקר כטכנאי בגלי צה"ל ובמילואים בבירות

מה מחבר אותך לראשון לציון?
כאמור, אני גר בראשון כמעט יובל שנים ובמשך הזמן הבנתי שהעיר, שנוסדה כמושבה ב1882, מלאה בסיפורי נוסטלגיה, שרק חלק קטן מהם מונגש לציבור הרחב בדרכים המקובלות בשנים האלה, דרך רשת האינטרנט.
החלטתי, כפרטי, להתנדב ולעשות כמיטב יכולתי בנושא. הקמתי את הקבוצה בפייסבוק "ראשון לציון-עיר עם נוסטלגיה" בה חברים כ2,500  אישה ואיש, רובם בוגרים, הממלאים את הדף במידע רב ובתמונות על מה שקרה בעיר בימי ילדותם ולפני כן.   https://www.facebook.com/groups/rishon.nostalgy/

אני מעיין בהרבה ספרים, חוברות ומיידע בארכיונים שונים ומעלה קטעים מעניינים, על ראשון של פעם, לרשת כמעט מדי יום. כך יותר ויותר מידע מונגש לציבור ומוצע למחפשים, בשפע, גם באמצעות מנוע גוגל.
נושא זה מחבר אותי יותר ויותר לעיר, בה אני גר ומלמד את התושבים על עירם.

ישראל ורונית בטנגיר שבמרוקו

מה חסר לך בעיר?
אני מתייחס כמובן רק לנושאים אותם אני מעלה כאן ומקדיש להם חלק גדול מכל יום, בשנים האחרונות.
חסרה לי התייחסות יותר רצינית ובונה לבנייני ואתרי מורשת בעיר, מטעם מובילי העיר והאחראים על השימוש הנכון בתקציבים השונים. ברחבי העיר יש בתים רבים בני 100 שנים ויותר, מוזנחים ומתפוררים, שיש לשמרם כולם, או לפחות בשלב ראשון את חזיתם. חלקם גם הפך לחנויות, המסתירות את העבר.
חסרה לי הנגשת חומר על דברים רבים בעיר, הקשורים לעבר, וגם להווה, כמו למשל סיפורם על אלה שעל שמם נקראים כ-300 גנים ציבוריים בעיר שחוץ משמם המופיע על השלט לא יודעים מי היו.
חסרים לי מאות אוטובוסים עם אלפי מטיילים מהארץ ומחו"ל, המגיעים למרכז העיר כדי להסתובב בה, לשמוע את סיפורי העבר הנהדרים שלה ובין לבין לפרנס את עשרות החנויות שבמרכז העיר, הנסגרות אחת אחרי השנייה, מחוסר קונים המעדיפים להסתובב בקניונים.

מהו הבילוי המשפחתי המועדף שלכם?
אנחנו אוהבים לסייר באתרים מעניינים בארץ ובחו"ל (כשאפשר) ולבקר במסעדות בהן מוגשות מנות טעימות שגם אותן אני מצלם מזוויות שונות וכותב עליהן.

הילדים שלי, עידן וניב והנכדות ליבי ושיר

משהו שראית במקום אחר והיית שמח לראות גם אצלנו בעיר?
עד הסגר ביקרנו פעמים רבות בחו"ל בטיולים, תחרויות יין ובשייטים נהדרים, ברחבי העולם. במקומות רבים שביקרנו היו מאות מטיילים שהסתובבו במוזיאונים גדולים ויפים, וביניהם הרבה מוזאוני יין, רובעים ישנים ומשופצים נהדר, מסעדות רבות ומגוונות ועוד.
כל זה חסר לי בראשון. מתחם יקבי כרמל עומד שומם ובתיו מתפוררים. מספר השנים בו מטפלים בנושא הכאוב והמוזנח הזה, הולך וגדל, ללא מציאת פתרון אמיתי ומהיר להתחלת פעולות השימור. הייתי שמח להשתתף בחנוכת מוזיאון היין הישראלי המפואר והמכובד שיפתח במרכז המתחם. לא ברור לי אם אזכה לכך.
מוזיאון ראשון לציון שנועד להציג את ההיסטוריה הראשונית , מציג רק חלק ממנה ובצורה מיושנת, של פעם.
הייתי שמח לראות איך המוזיאון עובר דיגיטציה ואני הולך בין מוצגיו, המסומנים במספרים ומאזין באוזניות לסיפורו היפה של המוצג. שיטה זו נהוגה כבר מזמן בלא מעט מוזיאונים, מתקדמים, אפילו בארץ.
הייתי שמח לראות את כל הבתים הישנים, המתפוררים ברחבי העיר, משומרים, והשטחים סביבם נקיים מאשפה ומזבל.   ועוד ועוד.

אם היינו מסדרים לך היום פגישה עם ראש העיר אילו רעיונות/עצות היית נותן לו בנוגע לעיר?
יש הרבה נושאים עליהם אפשר לדבר עם ראש העיר אבל אני אעדיף לדבר רק על נושא אחד:
הקצאת תקציבים, אנשים ושימור מזורז של ההיסטוריה הראשונית והנגשתה הנכונה לציבור, לפני שהיא תמחק ותעלם. אנשים ובניינים מוזנחים לא נותרים לנצח. זוע ובדה ברורה וידועה.

אם הייתה לך האפשרות להיבחר למועצת העיר, איזה תיק היית בוחר ומדוע?
תיק שהייתי בחר, לו לא הייתה קשורה בזו גם פוליטיקה מפריעה, היה שימור וטיפוח אתרי מורשת בעיר, כולל פיתוח קשרים עם משרד התיירות ומדריכי טיולים שידאגו למלא את העיר בקבוצות מטיילים, לאחר שימורם וטיפוחם של הרבה מקומות היסטוריים בעיר המלאים בסיפורים מעניינים כל זה בשילוב מוזיאון ראשון לציון ומדריכיו. היום הנושא הוא בעדיפות מאוד משנית בראשון , שלנו.

איך השפיעה עליך תקופת הקורונה?
הסגר וההכרח להישאר בבית נותן לי הרבה יותר  זמן לטפל באלפי התמונות שצילמתי בראשון וברחבי המדינה, לחקור יותר לעומק נושאים שונים ולכתוב עליהם כתבות, המונגשות לציבור המחפש מיידע על מה שקרה פעם.

מה אתה מאחל לעצמך?ישראל
אני מאחל, כמובן, בריאות למשפחתי ולי ומציאת עוד ועוד אתרים מעניינים וחבויים בראשון וברחבי המדינה. לצלם ולחקור אותם ולהוסיפם למאות מקומות שכבר כתבתי עליהם, והעליתי לויקימדיה, לידיעת הציבור.


לתגובות והצעות מוזמנים לשלוח לאבי קקון ע"י שליחת פרטים למייל הבאavi.kakon@gmail.com

תגובות

תגובות