שתיית אלכוהול מרובה בקרב בני נוער, עלולה להביא להשפעות קשות ומרחיקות לכת. אירועים חברתיים מביאים רבים מהם להיפגש, לצאת, לבלות ולהרבות בשתייה. אם אתם מכירים בן או בת נוער, המדריך הזה בשבילכם – כיצד אנו יכולים להשפיע ולמנוע היפגעות בקרב ילידינו כתוצאה משתיית אלכוהול? כל התשובות לפניכם

השנה החדשה הגיעה. למרות שהשנה המסיבות לא יראו אותו דבר, יהיו מי שיחגגו ובעיקר מי שיאמצו את היום החגיגי להפוגה קצרה ותפילות לימים שקטים. בכל שנה בני הנוער נוהגים גם הם לצאת לבלות ונוטים בערב זה לשתיית אלכוהול מופרזת. מה שמוביל לא פעם להרעלת אלכוהול, פינוי מהיר למיון ובמקרים מסוימים גם לתמותה.

לפי נתוני ארגון בטרם לבטיחות ילדים, בעשור האחרון (2013-2023) הגיעו למיון 571 בני נוער כתוצאה מהרעלת אלכוהול. 72% מהמקרים היו של בני נוער בגילאי בני 15-17.

אורלי סילבינגר מנכ"לית ארגון בטרם לבטיחות ילדים: "מתבגרים נוטים לא פעם לפרוץ גבולות ולקחת סיכונים מיותרים, מתוך סקרנות ובעיקר עקב לחץ חברתי. השנה במיוחד בני נוער רבים פונו מביתם ואינם נמצאים במקום
שהכירו כמקום הבטוח והמוכר. במצבים כאלה, בהם היציבות מתערערת עולה הסבירות להתנהגות סיכונית בקרב
בני נוער. התנהגות סיכונית באה לידי ביטוי גם בשתיית אלכוהול, שעלול להביא לשיקול דעת מוטעה. חשוב שאנו
המבוגרים, נכיר את הדרכים לגשת לבני הנוער ונדע ללמד אותם מה הם ההשפעות של שתייה מופרזת ומה הם
דרכי ההתמודדות".

לפני שנבין כיצד להנחות את בני הנוער למנוע סיכונים בעת שתיית אלכוהול, חשוב שנבין למה הם שותים יותר?

מרגע שבני הנוער שותים אלכוהול, חולף זמן עד שהם חשים בהשפעה. מבחינה פיזית ההשפעה שיש לאלכוהול על בני נוער ומבוגרים היא אחרת. העובדה שבני נוער אינם חשים את ההשפעה לטווח קצר גורמת לכך שהם מגיעים מהר מאוד לרמות גבוהות של אלכוהול. כלומר, אין להם סימנים מוקדמים כמו למבוגרים שמסייעים להם לקבל החלטה מתי לעצור. לכן כאשר הם מתחילים לחוש את ההשפעה זה כבר בשלב שהם רווי אלכוהול.

ההשפעה של אלכוהול על בני נוער יכולה להביא לבחילות, הקאות, אובדן הכרה במקרים קיצוניים הרעלת אלכוהול חמורה שעלולה להסתיים גם במוות.

בנוסף לסכנה של הרעלת אלכוהול, שתייה מרובה מביאה לערפול חושים, משפיעה על שיקול הדעת ומאטה את התגובה במצבי חירום. השפעות אלו עלולות להביא לסיכון מוגבר של היפגעות כתוצאה מתאונות. לדוגמה נהיגה או רכיבה תחת השפעת אלכוהול, קבלת החלטות לא רציונליות כהולכי רגל, אלימות על שלל גווניה וכו'.

אז כיצד ניגש לילדים בדרך הטובה ביותר?
ראשית כל צריך לדעת, שלמשפחה ולמבוגר אחראי יש השפעה רבה על התנהגותם של בני הנוער. לעיתים יש נטייה לחשוב שאין דרך להתמודד אל מול הלחץ החברתי של הילדים. או שמדובר בתקופה חולפת. גישה זו מוטעית מפני שמחקרים מוכיחים שלמרות המשקל העצום של השפעת בני גילם על קבלת החלטות, יש מקום גם למשפחה ולמבוגר אחראי בהשפעה על בן הנוער.

להבדיל מהנטייה הראשונית לאסור על המתבגרים לשתות, להגביל אותם או להטיל עליהם עונשים, התנהלות ודיבור מכבד ובגובה העיניים יכול לעשות את השינוי. המטרה היא לתת למתבגרים את הכלים לבחור בעצמם להתמודד עם הסיטואציה מתוך אחריות אישית. כדי לפתח במתבגרים תחושת אחריות פנימית, חשוב לתת הסבר הגיוני למגבלות ולאיסורים. המודל המתאים הוא של “הורות זהירה”, כלומר להיות מעורבים ואכפתיים, אך לא מגוננים מדי או שתלטניים.

1. שיחה בגובה העיניים – יוצרים עם בני הנוער מערכת יחסים שמאפשרת שיחה פתוחה גם על נושאים שנויים
במחלוקת. לוודא שהם יודעים שיש להם סביבה תומכת ומבוגרים אחראים להתייעץ איתם.

2. בלי שיפוטיות – לא כל מה שהמתבגרים מספרים, קל לנו לשמוע אבל כדי לייצר אמון חשוב להימנע
משיפוטיות ולהקשיב באמפטיה. אפשר לומר למשל: “אנחנו מבינים את הקושי.."

3. הדרכה בנוגע לסכנות השתייה – כאמור, האלכוהול משפיע על צעירים בצורה מהירה וחזקה יותר לכן חשוב
שידעו מהן הסכנות וכיצד ניתן לצמצם את השפעת האלכוהול: לא שותים על בטן ריקה, לא מערבבים משקאות,
שותים רק משקאות שנרכשו במקום אמין, נמנעים ממשחקי שתייה שעלולים להתדרדר במהירות וכו'.

4. קביעת גבולות וחוקים מוסכמים – מציבים יחד גבולות וקובעים וחוקים מוסכמים שיהיו מקובלים על בני
הנוער ויצמצמו משמעותית סיכונים, למשל: אם שותים לא נוהגים (קובעים נהג תורן, משתמשים בתחבורה
ציבורית או מבקשים מההורים הסעה), לא נכנסים לים או לבריכה אחרי שתיית אלכוהול, קביעת כמות האלכוהול
המותרת בערב, מה עושים במקרה של הקאות וכו’.

5. להיות שם בשבילם – חשוב שהמתבגרים ידעו שאתם שם בשבילם במקרה הצורך, והם צריכים לשמוע את
זה בצורה מפורשת ישירות מכם. אם הם (או החברים שלהם) בכל זאת שתו יותר מדי, עודדו אותם להתקשר

תגובות

תגובות