נא להכיר, ד"ר הדס הכהן, ד"ר בחינוך מספר 2 ברשימת יש עתיד עם איתי מתתיהו למועצה בראשון לציון.

ספרי לנו על הידע המקצועי שלך ובמה את עוסקת?
אני אשת חינוך כמעט שלושה עשורים. כמורה ומדריכת מורים עסקתי עם מגוון אוכלוסיות בחינוך המיוחד ו -15 שנים עם ילדים מאושפזים ואונקולוגים בצוות חינוכי בבית חולים לילדים. הובלתי את תוכנית המחשוב "מחר 98" והמשכתי גם להתאמתה למאה ה-21, הדרכתי רכזים ומנהלי בתי-ספר, הייתי יו"ר ועד מורים 18 שנים, ייצגתי מורים, הפקתי אירועים למורים ופעילויות אקדמיות. כיום אני מרצה  ועוסקת בהכשרת מורים לחינוך מיוחד, ובהשמה ומתן שעות תוספתיות למורים בני הקהילה האתיופית במערכת החינוך, במטרה להבטיח להם בטחון כלכלי ותעסוקתי כחלק מהמשימה הלאומית של מדינת ישראל לשילובם המיטבי בחברה. בנוסף, אני חוקרת בתחום הידע שלי (חינוך מיוחד, פדגוגיה, התנהגות ברשת וקורסים מקוונים), כותבת מאמרים ומופיעה בכנסים.

 

מה היא הסיבה שהצטרפת דווקא למפלגת "יש עתיד" ?
אני מניחה שהשאלה קשורה לעובדה שהינני מקיימת אורח חיים אורתודוקסי. דווקא בשל כך ההצטרפות שלי ל"יש עתיד" יש לה מסר של כן ליחד ולא לבידול או קיטוב והרס עצמי. תמיד מאז היותי ילדה וחינוך שקיבלתי מהבית פעלתי למען הכלל ללא הבדל בין מגזרים, צבע או עדה ולא שיניתי את הזהות שלי. נשארתי אותה הדס. החברה הישראלית היא חברה רב תרבותית ורב גונית וכולנו רקמה אנושית אחת. אהבת חינם ולא רק בעיתות של משבר או מלחמה. זה צריך להיות חלק טבעי בהתנהלות היומיומית שלנו. לאהוב כל אדם, לגלות סובלנות לאחר ולשונה גם אם הדעות או אורח החיים אחר ולשאוף לגישור וחיבור. אם רק נחשוב כך נהיה עסוקים בבניה. אגב, משרד החינוך בוחר מידי שנה נושא מרכזי ולשנת הלימודים תשעט נבחר נושא "האחדות". אני בבחירה שלי ב"יש עתיד" מקיימת את ערך "האחדות" הלכה למעשה ואני רוצה להדגיש כי הקבלה היא דו צדדית. התקבלתי ל"יש עתיד" באהבה והערכה רבה ופגשתי חברים מלח הארץ! . יש עתיד 2018 בעיר ראשל"צ מתחייבת לשמירה על הסטטוס קו ואחריות רגישות ואכפתיות לכלל המגזרים.  אני מביאה איתי הן ידע מקצועי רלוונטי והן רזומה חברתי עשיר לטובת התושבים והעיר עם המון מרץ לעשייה חברתית ויחד איתי גם חברי ראש הרשימה איתי מתתיהו.  יש לנו רקע משותף של עשייה למען הכלל מתוך אהבה, כבוד האדם ורצון לשאוף לחברה טובה יותר. בתפיסה שלי כולנו יחד פסיפס שמרכיב את השלם ואני קוראת גם לציבור הדתי וגם הכללי להרים את דגל האחדות והשיתוף לעסוק בבנייה ולא לבידול. אני אהיה שם בע"ה ואדאג לכל אחד ואחת מכם ומכן".

 

כד"ר לחינוך מיוחד איזה נושאים חשוב לך לקדם כחברת מועצה?
ראשית, יש לתת מענה לצרכי השעה ונושאים הבוערים למשפחות והילדים והמבוגרים בעלי הצרכים המיוחדים, לצמצם את הביורוקרטיה, לספק צרכים חינוכיים וחברתיים מותאמים (כמו למשל, מגוון חוגים!!!, מתקני שעשועים בגינות ציבוריות, ישיבה מועדפת בקדמת הבמה באירועים עירוניים) ולהעמיד את האוכלוסייה הזו במרכז העשייה שלי. המשפחות זקוקות להקשבה לצרכים שלהם ושל ילדיהם ולמתן פתרונות מיידים. הקשיים הם חלק משגרת יומם ועלינו להיות רגישים ואכפתיים לרווחתם.  לצד זה,  אני נחושה לפעול במרץ להגשמת החזון שלי לטובת כל קשת אוכלוסיית בעלי הצרכים המיוחדים בעיר. קרייה טיפולית- חברתית-אקדמית בה יינתנו שירותים חינוכיים ,חברתיים  פארה רפואיים, סמינריונים לרכישת ידע , סדנאות תמיכה למשפחות ואחאים הבריאים והכשרה למקצועות טיפוליים. קרייה שתכלול מרחבים ייעודיים ומתקנים ייחודיים ומותאמים כמו למשל חדר סנוזלן מצויד בטכנולוגיות אופטיות מתקדמות או קרני לייזר, גן שעשועים מותאם גם למתניידים על כסאות גלגלים, פינת חי, חווה חקלאית, חוות סוסים, מרכז להשמה תעסוקתית ובית מלאכה, מלון בו הורים יוכלו להשכין את ילדיהם ולצאת לחופשה, מתקן שיוכל לשמש כמלון שיקומי או מרכז שיקום. ראשון לציון עיר של כרבע מליון תושבים ואין בה מרכז שיקום. אנשים עוברים תאונות, מחלות ונאלצים לקבל שירותי שיקום בערים אחרות. יש לנו שטחים רבים שעדיין לא מאוכלסים וזה לגמרי אפשרי. אני מקווה שראש/ת העיר שיבחר ישכיל/ תשכיל להבין בחשיבות הקמתה של קרייה שכזו הן למען התושבים והן למען העיר ומעמדה. אין לי ספק שקרייה שכזו תשמש מודל לערים אחרות.

מה בעניין החינוך הרגיל?
בממצאי הסקר שפורסם לאחרונה על הישגים לימודיים לא ראיתי את ראשון לציון ברשימת הערים שהגיעו להישגים לימודיים מרשימים. ראשון לציון עיר עשירה יש לה את האמצעים להקפיץ את האוכלוסייה מבחינה חברתית  וצר לי שלא ניתנים מספיק משאבים ואין חשיבה . מפניות שמגיעות אליי מהורים אני לומדת על מספר גדול של תלמידים בכיתה. זאת ועוד, חוק "ההכלה, (שילוב ילדי חינוך מיוחד בכיתות רגילות) יצר תסכול רב בקרב ההורים וגם של הילדים והסגל החינוכי. בעיני כאשת חינוך ומעורבת בתחום, חוק "ההכלה" הוא מצויין והתרומה שלו גדולה לחברה, אך יש להיערך בהתאם וזה לא נעשה. השילוב יצר קושי לא רק לילדים אלא גם לסגל החינוכי שנצרך להתמודד עם קשיים רבים מבלי לקבל הכשרה מתאימה וכוח עזר מספיק. עיר הדואגת לחינוך ילדיה תדאג גם לצוות מקצועי נוסף שישולב בכיתות הלימוד יחד עם המורה המחנכת ולצמצום מספר תלמידים בכיתה.

 קושי נוסף בעיר הזו הוא החוסר מסגרות לימודים לתלמידים שאינם מתאימים ללימודים עיוניים אך יש להם יכולות אחרות שחשוב וראוי לזהות או למנף על מנת שיהיו אזרחים מועילים לחברה.  חשוב להקים דחוף בתי ספר מקצועיים המציעים הכשרה למקצועות המותאמים למאה ה-21 , חשוב לתת תמיכה לאגודות הספורט, להחיות את תנועות הנוער ולהקנות ערכים חברתיים. זו הדרך למגר את הפשיעה בקרב הנוער ולהבטיח להם עתיד טוב יותר. עיר שדואגת לעתידה החברתי תדאג לבתי ספר מקצועיים ולמניעת נשירה וישיבה על הברזלים או בגינות וככרות העיר מחוסר מעש.

עיר שדואגת לעתיד תושביה תנצל את הפוטנציאל הגלום בטכנולוגיות למידה ותעשה בהם שימוש לקידום האוכלוסיות שלה. בגיל הצעיר מוכנות לכיתה א והבטחת נקודת פתיחה שווה ובגיל הבוגר-הכנה לבגרות במקצועות הבסיס לאוכלוסיות מתקשות ובניהם חיילים.  בחזון שלי גם הקמת מרכז תקשוב וחדשנות טכנולוגית עירוני לכלל האוכלוסייה. מקום שישרת את התושבים לצמצום הפער הדיגיטלי, רכישת כלים לאזרחות דיגיטלית  וחשיפה לטכנולוגיות חדשניות וקייטנות טכנולוגיות. הורים רבים זועקים לשמיים על מחירם הגבוה של הצהרונים והקייטנות וגם על זה יש לתת את הדעת לגלות רגישות ולבוא לקראת התושבים. התפיסה שלי הומניסטית חברתית ולכן אני מתכוונת לשים את התושבים במרכז העשייה שלי. אני יכולה לומר בפה מלא כי  "יש עתיד" תפעל למען החינוך במקצועיות, באכפתיות ואהבה.

את ידועה כפעילה חברתית ממדרגה ראשונה , נשמח לקבל נושאים שאת מובילה.
אני פעילה חברתית החל משנות נעוריי ועד היום. התפיסה שלי מאז ומתמיד היא חברתית הומניסטית שוויונית מתוך רצון לעשיית טוב וצדק חברתי. חינוך שקיבלתי מהורי לחמלה אהבת האדם וסיוע לחלש הניעו אותי תמיד לפעול וליזום באופן אישי או באמצעות ארגונים שעל פי רוב זיהו את היכולות שלי וקראו לי לפעול תחת חסותם.

הרזומה החברתי שלי עשיר בתוכן מגוון אך הדגל הוא אחד והוא אינו ססמה אלא החוזקות שלי "חינוך , חברה ורווחה" . גם כשהתמניתי לנשיאת בני ברית בראשל"צ לקחתי איתי אותו דגל. בבני ברית יש לכל נשיא/ה את חופש הבחירה לפעול בנושאים חברתיים הקרובים לליבו ואני כיוונתי ללשכה הפועלת למען נשים ויחד להרים את הדגל שאני הולכת איתו. בין הנושאים שפעלתי בעבורם לאורך השנים אפשר למנות פעילות למען מעוטי יכולת, בעלי צרכים מיוחדים, נוער בסיכון, הסברה נגד עברינות וירטואלית, סביבה ירוקה, נשים, זהות ומורשת יהודית ואהבת הארץ.

בעיר אני כבר למעלה מ-20 שנה מתנדבת בשכונת קריית גנים בהעברת שעורים לנשים על פרשת השבוע בשבתות ובחגים, יזמתי ואני מקיימת מידי חודש מסיבת ראשי חודשים בהם מתקיימת סעודה סביב שולחנות ערוכים ושיעור עם תוכן בסימן החודש או העצמה, אני יוזמת אירועי תרומה לקהילה או למען ילדים על כסאות גלגלים וחברותיי נשות הקהילה עם הלב הרחב שלהן תמיד שותפות ועושות זאת באהבה. לפני היבחרי לנשיאת לשכת נשים בני ברית ראשלצ פעלתי במסגרת המשרד לקידום מעמד האישה ראשל"צ כאחראית תרבות ב"פורום דת ומסורת" ויזמתי וניהלתי פורום "נשים בטכנולוגיות" לצמצום פערים דיגיטליים בקרב נשים.  בנוסף הקמתי בעיר קבוצת "נשים מטיילות" וקבוצת "מעגל נשים חוויות ואירועים". פעלתי גם ברמה ארצית בארגון הפגנות למען צדק חברתי ומניעת הקפיטליזים החזירי של בעלי ההון.  ההחלטה למסור עצמי לטובת עשייה חברתית ברמה מוניציפלית וארצית הלכה והתגבשה עם הזמן ובעידוד הסביבה. למרות מחויבותי האקדמיות והדרישות שלי מעצמי להיות אשת אקדמיה מקצועית, אני מוצאת עצמי מקדישה מרבית מזמני לעשייה חברתית ואף נדרשת לכך בפניות של תושבים אליי אם בייעוצים, תמיכה אישית  או אף במציאת עבודה או הפעלת יוזמות למען הקהילה.

מה דעתך על התנהלות המועצה בקדנציה האחרונה?
את דעתי אני מעדיפה לשמור לעצמי.  אני רק יכולה לומר שכחברת מועצה אני רואה עצמי שמה במרכז העשייה שלי אך ורק את התושבים . אני רואה בכך שליחות חברתית ואכבד את האימון שהתושבים נתנו בי. כואב לי שיש אשר כבר לא מאמינים בפוליטיקה ובפוליטיקאים. אני רוצה פוליטיקה אחרת. ותושבים שאכפת להם מעצמם ומהמרחב הציבורי שלהם. לוקחים אחריות על עצמם ומשתמשים בכוח הבחירה כדי לשנות את המציאות שלהם ביום שאחרי. אני ואיתי מתתיהו וחבריי לרשימה הבשורה של הבחירות האלה לכוח חדש והרכב חדש למועצה. כל השאר היו שם. רק יחד במאמץ משותף שלכם/ן לתמוך בנו ולצאת ביום הבחירות ולבחור בנו, תוך הכרה בערך הרזומה החברתי העשיר שאנו מביאים איתנו, הידע המקצועי הרלוונטי, האכפתיות החברתית והיחס האישי- נצליח לשנות נושאים רבים לטובתכם /ן התושבים/ות ולטובת העיר באהבה.

תגובות

תגובות

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here