אי הקופים בחי כיף ראשון לציון
אי הקופים בחי כיף ראשון לציון

משבר הקורונה לא פסח גם על החי כיף בראשון לציון שנסגר למבקרים בשל ההנחיות שניתנו על רקע סכנת הקורונה, אולם, צוותי הטיפול והתמיכה המשיכו לעבוד במתחם כדי לתת טיפול ראוי גם בעתות משבר ולהבטיח שבעלי החיים שנהנו קצת מהחופש מממבקרים שפוקדים את המקום ביום יום יתוחזקו ויטופלו ללא פגיעה ברווחתם. יצאנו לפגוש את ורד גבאי, מ"מ מנהלת החי כיף כדי להכיר מקרוב יותר את החיים בחי כיף בתקופת הקורונה.

הי ורד, מה שלומך בימים אלה?

ורד גבאי מנהלת החי כיף – ראשון לציון

היי, אני בסדר גמור. לא מעט מחשבות עברו בראשי לגבי התקופה הנוכחית, על צדדים חיובים לקורונה, אם יש בכלל ואם כן, מהם? הרי לצד "השיעור" שהאנושות חווה, מתבקש שיהיה גם משהו טוב מהקורונה, אז יכלתי לראות (כמו כולם) שהטבע פורח ונמצא בשיאו, הנחלים התמלאו ובעלי החיים ברחבי הארץ והעולם יוצאים ממקום מחבואם לתור בחופשיות באין נפש אדם מפריעה. דווקא אצלנו בחי כיף, יש בי התחושה  שבעלי החיים מייחלים למבקרים חיצוניים (מלבד העובדים) כי לכך הם רגילים ואף מתגעגעים.

הקורונה תפסה אותנו בשיא הפעילות וביום אחד הכל פסק.

13 בתי ספר יסודיים מרחבי העיר היו מגיעים בקביעות מתחילת השנה ללימודי טבע ומדעים אצלנו בחי כיף, וזה פסק.
3 כיתות חט"ב חינוך מיוחד – ו- 2 כיתות תיכון, היו מגיעים לימי העשרה ולימוד ייעודיים, וזה פסק.
4 כיתות גני ילדים – היו מגיעים אחת לחודש ליום לימוד והעשרה ברחבי הגן וגם זה פסק.

חניכי הצופים בראשון לציון, עבדו מתחילת השנה על  תוכנית בניית מתקני העשרה לבעלי החיים, היו אמורים להתחיל ביצוע בפועל, וזה נעצר גם. אז אנחנו באמת בסדר, מייחלים שהעניינים יחזרו לקדמותם ונמשיך לעבוד ולפתח את החי כיף עוד ועוד….

כיצד מתנהל החי כיף מאז החל משבר הקורונה?
התחלנו בחי כיף שיפוצים ושדרוגים של חצרות עוד טרם "ימי הקורונה" והגן נסגר למבקרים כשבועיים לפני תחילת המשבר, כך שמבחינת החי כיף, העבודות המשיכו כרגיל חלקם ע"י קבלן חיצוני ורובם ע"י עובדי הגן שנשארו לעבוד בימים אלו.

כמובן שככל שאר המשק, חלק מהעובדים יצאו לחל"ת וחלק עברו לעבוד חצי משרה, התאמנו את מספר העובדים לעבודות הנדרשות ובוצע כל מה שנדרש, כאשר בראש ובראשונה הם בעלי החיים (האכלה, ניקיון וטיפול)  ובמקביל, עבודות עצמאיות (בנייה ושידרוג חצרות) הנעשות על ידי עובדי הגן במסירות ובאהבה ועל כך תודתי הכנה להם.

האם התווספו לכם חיות נוספות במהלך תקופת הקורונה?
בטבע כמו בטבע, גם בעלי חיים ממשיכים ומי שצריכה להמליט – ממליטה, ומי שהגיע זמנו – אז נפרדים ממנו בעצב, וכך הלאה….בתקופה זו, היו לנו המלטות בחצר הכבש רעמה אליה נוספו 2 ולדים חדשים, ובחצר האייל נקוד אל הלהקה הצטרף ולד נוסף.

חי כיף כבש רעמה
כבש רעמה

כמו כן, אנו עתידים לקבל במהלך התקופה הקרובה, קוף לאמור צווארון לבן ושני קופי טמרין מגן החיות במוצקין, 4 יעלים מגן החיות בפ"ת, שני דורבנים ו- 2 יענים מהספארי אשר יתווספו למניין הפריטים הקיימים בגן.

חשוב לציין כי בעלי חיים שמגיעים לגני חיות הינם בעלי חיים אשר נפצעו בטבע, נמצאו ומועברים לטיפול ושיקום בגני חיות ועם החלמתם השאיפה היא להחזירם לטבע, לא תמיד הדבר אפשרי ולכן בע"ח שלא ניתן להשיב, מועברים לגידול וטיפול בגני חיות על מנת לשמרם ולא לחרוץ את דינם חלילה למוות (בטבע) לדוגמא, לפני מספר חודשים הועברו אלינו זוג חסידות אשר נמצאו פגועות  בטבע, הם נותחו וטופלו ע"י וטרינר הגן, ד"ר אפי וגשל, אך לצערנו לא ניתן היה להשיבם לטבע עם כנף אחד ולכן נשארו בחי כיף.

המשבר לבטח תפס אותכם בשיא ההכנות לאירועי חול המועד פסח, כיצד התמודדתם עם הביטולים?
אכן כן, אירועי פורים, אירועי פסח ואירועי יום העצמאות  בוטלו וככל הנראה גם ל"ג בעומר ואירועי שבועות יבוטלו, אך ככל שאר הענפים במשק בכלל ובחברה העירונית בפרט, המתמודדים עם ביטולים של אירועים,  גם אנחנו נפגענו ונפגעים מביטולים אלו. בנימה אופטימית קלה,  אני תקווה שעם חזרת המשק לחיי שגרה, החי כיף יהיה אטרקטיבי ומעניין למבקרים כיוון שהוא מתקן פתוח תחת כיפת השמיים המתאים למגבלות הקורונה, וכמובן כל השינויים והחידושים בגן, אין ספק שיהוו עניין רב למבקרים.

אילו שינויים ושידרוגים מבוצעים עכשיו בחי כיף?
לאחר שהאריות הועברו מהגן למתחם גדול ומרווח בצפון, ועל אותו שטח הקמנו את אי הקופים החדש, הרחבנו את החצרות של הכבש רעמה ואייל נקוד (במבי) כעת, בשלב שני של השיפוצים בנינו במקום שורת הכלובים של הטורפים הקטנים (חתולי ביצות ושועלים) שנהרסה נבנה אוויאר חדש ורחב ידיים לקופי הלאמור.

אוויאר הוא תצוגה סגורה אליו נכנסים המבקרים, לתוך שטח המחייה של בעלי החיים ובאים במגע קרוב עימם) עם סיום העבודות באוויאר לאמורים, יועברו אליו קופי הלאמור החיים אצלנו בגן (4 מינים) המבקרים יוכלו להיכנס פנימה, לתוך התצוגה ולהיות במגע קרוב וישיר עם קופי הלאמור הידועים בחיבתם לבני אדם.

חצר החוטמנים החדשה נבנית במרכז הגן, היא תשדרג את אזור מחייתם של החוטמנים לחצר עגולה וגדולה עם מעטפת קירות זכוכית, אשר תאפשר למבקר להציץ מקרוב לחייהם המסקרנים של החוטמנים. במרכז החצר בנינו בית עץ חדש, מאובזר ומשודרג אשר יבטיח לחוטמנים חיים איכותיים וכייפיים. בניית החצר החדשה נעשית ע"י עובדי הגן בשילוב בעלי מקצוע חיצוניים.

דורבנים לא היו בחי כיף בעשור האחרון, לשמחתנו מועברים אלינו זוג דורבנים והם ישוכנו בחצר חדשה המשודרגת עבורם. הכנת חצר מתאימה מבוצעת בימים אלו, ואנו יותר ממתינים לבואם עם סיום "תקופת הקורונה".

חצר החוטמנים החדש בחי כיף ראשון לציון
חצר החוטמנים החדש

חצר היעלים הישנה נהרסה ובמקומה נבנו שתי חצרות חדשות, האחת לטובת היעלים שיחזרו במהרה לביתם החדש, והשנייה לטובת זוג הצבאים (צבי ארץ ישראלי) שהגיעו לחי כיף לפני כ-8 חודשים, עת לידתם והחרמתם (ממגדל לא חוקי) ע"י רשות הטבע והגנים. הצבאים גדלו והתאקלמו יפה מאוד אצלנו בגן, ואנו תקווה כי נקבל בעתיד צבאים נוספים לחצר חדשה ומיוחדת זו.

כמו כן מבוצעות עבודות שידרוג חצרות קיימות, למשל חצר הזברה שהוגדלה והורחבה במטרה להגדיל את שטח המחייה שלהם והחצר האוסטרלית של הקנגרו והוואלבי שתהפוך גם היא לאוויאר פתוח לכניסת מבקרים.

חצר הזברות המשודרגת
חצר הזברות המשודרגת

בנוסף, בתחילת "תקופת הקורונה", נתבקשנו לאסוף את בעלי החיים מפינות חי שהיו בבתי ספר יסודיים ברחבי העיר, בעלי החיים נאספו, הובאו לגן ושולבו יחד עם השאר. גם הצפרייה שהייתה בגן העיר פונתה וכל בעלי הכנף הועברו לחי כיף על מנת להמשיך ולהעניק להם טיפול נדרש.

אבקש לנצל במה זו ולהודות מקרב הלב לראש העירייה –רז קינסטליך, חבר המועצה מחזיק תיק החי כיף –עידן מזרחי ומנכ"ל החברה העירונית – אלי פולק, על התמיכה, העזרה, ההבנה, ההשקעות המרובות בגן אך בעיקר על האמונה בחי כיף והרוח הגבית הניתנת לי ולצוות העובדים בחי כיף, לא מובן מאליו כלל ועל כך אני אומרת….. תודה!

צילום: ורד גבאי – מ"מ מנהלת החי כיף

תגובות

תגובות