כבוד גדול לתוכנית השימור העירונית בראשון לציון שזכתה להכרה ארצית מהמועצה לשימור אתרי מורשת ישראל. בית גורדון-לונדון זכה באות השימור לשנת 2018 ובית הכנסת הגדול זכה בציון לשבח.

סגן מנהל אגף התכנון במינהל הנדסה- אדריכל חיים לשם ורכז תחום שימור אתרים- אדריכל צביקה קמיל, הגישו למועצה את המועמדות של שני אתרים אלו. האות מוענק, באופן מסורתי, לעבודות יוצאות דופן שבוצעו בארץ בשימור מבנים, אתרים, מתחמים, או גנים בעלי ערך היסטורי, שאינם בגדר עתיקות.

המבנה הגדול והמרשים ברחוב אחד העם 8, הוקם ב-1891 על ידי אברהם זאב גורדון והיה אחד מן הבתים הגדולים והמפוארים במושבה, עד כדי כך שהברון רוטשילד שהגיע לביקור העיר בעניין פארו המוגזם של הבית שאינו תואם את רוחו ומדיניותו. לכן בתחילה הוא נקרא בית גורדון, לימים הוא נמכר למשפחת לונדון ומאז הוא מוכר יותר כ"מלון לונדון"- המלון הראשון בישראל.

המבנה נרכש על ידי עיריית ראשון-לציון בשנות השמונים, כחלק ממתחם מוזיאון ראשון-לציון, ועבר תהליכי שימור ושיקום מורכבים שנמשכו ארבע שנים ובעלות של כ-10 מיליון ₪.  כך למשל שוחזרו ציורי הקיר המרהיבים במבנה. אברהם זאב גורדון השקיע בבית לא מעט, הוא הזמין ציירי קיר מומחים ובחר לכל חדר מחדרי הבית הרבים, דוגמה אחרת. בהתאם לאופנת התקופה שלטו בבית צבעוניות עזה ושפע דוגמאות. במהלך עבודות השימור החליטה העירייה לשחזר את הציורים שחלקם כוסו במלך השנים בשכבות צבע רבות. במקרים מסוימים בלא פחות מעשר שכבות צבע. מכיוון שהציור בתקרה התפרס על שטח של 16 מ"ר ונעשה על טיח דק שעל גבי עץ רקוב, היה צורך להשתמש בטכניקה שטרם נעשתה בישראל, לפיה מקלפים את שכבת הציור, מסירים את העץ, יוצקים שכבת בטון דקה ועליה מחזירים את חלקי הציור שקולפו.

בסך הכל קולפו שבע חתיכות שהועברו לטיפול ושחזור במוזיאון ראשון לציון שהיה מעורב בכל תהליך השימור. את העבודות הובילה החברה הכלכלית בראשות ניצן פלג, באמצעות מנהל הפרויקט אלי גוטליב ממשרד מעוף מהנדסים. מכיוון שמדובר בעבודה מורכבת מאוד, גויס למשימה שי פרקש, מתעד ומשמר ציורי קיר וצבע אדריכלי מסטודיו תכלת. למעשה זו פעם ראשונה בישראל שהשתמשו בטכניקה הזו.

כיום המבנה משמש את מוזיאון ראשון לציון לתערוכות מתחלפות וכמשכנה החדש של הגלריה העירונית לאמנות עכשווית.

צילום: בית גורדון לונדון- אבי קקון

תגובות

תגובות

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here