במוזיאון אגם בראשון לציון מוצגת תערוכה קבוצתית חדשה תחת הכותרת הפרעת הסדר. התערוכה מתמקדת ביחסי הגומלין שבין המובנה, הרציונלי והקבוע לבין האינטואיטיבי, הפראי והמשתנה, דרך מעשה היצירה של האמנים יעקב אגם, שירלי וגנר, גיא זגורסקי, אורי קלוס ורונן שהרבני.

העבודות בתערוכה מבטאות את המתח שבין עשייה מחושבת ותבניתית ובין פעולה יצרית ורגשית. התמודדותם של האמנים עם גבולות החומר ועם גדרות התרבות, מעלה שאלות על אחיזה ועל שחרור ממנה, כחלק מהניסיון לבטא חופש יצירתי וליצור דיאלוג של הרוח עם המציאות.

האמן יעקב אגם מגדיר לעצמו באופן פרדוקסלי, סדרה של חוקי עבודה המבוססת על יחסים קבועים ומדויקים בין צבעים, צורות וזוויות, כדי ליצור חוויית התבוננות שיש בה תנועה, חופש והתהוות תמידית: "חוק אורגני פנימי, המכונן מציאות מוצקה ואחדות למרות מטמורפוזה מתמדת", בלשונו.

תערוכת "הפרעת הסדר" במוזיאון יערב אגם בראשון לציון – צילום אבי קקון

עבודת הוידאו והתצלומים העוצמתיים של שירלי וגנר אוצרים בתוכם מהלכים של בנייה, פירוק והרס. וגנר בונה זירות אפוקליפטיות מדומיינות במלאכת מחשבת מדוקדקת, כשהיא רותמת את מנגנוני הראייה והתפיסה שלנו ליצירת אשליה של מקום במרחב. הצופה נע בין אשליה לפירוקה בניסיון לפענח את דרך יצירתה.

עמודי הטוטם של גיא זגורסקי מאזכרים תרבויות קדומות שראו בטוטם שער אל הכוחות שמעבר למציאות. הטוטמים בנויים מצורות גיאומטריות ה"משחקות" עם יחסי החלל, צבעוניות מפתה מהווה משקל נגד לחומריות המאסיבית של העץ עם צורתו המדויקת ומוקפדת. העיסוק בטוטמים בעידן הנוכחי, מעלה על הדעת חיפוש אחר איזון בין הצורך בקבוצתיות ובין התשוקה לשחרור מתובענות כבלי החברה. המיצב "מקדם הֶספּק" של זגורסקי מציג מעין שבשבות שנועדו לסמן את כיוון הרוח, אלא שהן עומדות בקיפאון, "תקועות".

תערוכת "הפרעת הסדר" במוזיאון יערב אגם בראשון לציון – צילום אבי קקון

אורי קלוס חוקר תהליכי יצירה בעזרת אמצעים דיגיטליים. הוא מפרק דימוי מוכר של תריס ויוצר מחלקיו סדרת צורות גיאומטריות "משוחררות" אותן הוא מצייר על בד. סדרת הציורים מציפה את היחסים בין דימוי ריאליסטי לגרסתו החופשית, הלא מפוענחת, בין טכניקת אמנות מסורתית לנראות עכשווית דיגיטלית.

עבודת הווידאו "התנתקות" של רונן שהרבני מציגה דמות הנעה בחזרתיות, כמו מנסה להיחלץ מ"הסבך האורבני" ההולך ונכרך סביבה. העבודה עוסקת במאבק בין הצורך להיות חלק מחברה מסודרת, מגוננת ומגַדרת ובין הכמיהה לחופש, פריצת גבולות וחיפוש קול אישי. המיצב שלו "בתים" מזמין את הצופה לקרב את המבט אל תוכם ו"לצלול" לתוך דיאלוג בין הדמות האנושית למצבורי הבניינים המשתקפים, המתגבבים עוד ועוד בחזרתיות מטרידה.

תערוכת "הפרעת הסדר" במוזיאון יערב אגם בראשון לציון – צילום אבי קקון

מוזיאון אגם, רחוב מיש"ר 1, ראשון לציון

שעות פתיחה  : שני, שלישי, רביעי, שישי ושבת – 15:00-10:00 | חמישי – 20:00-10:00

לרכישת כרטיסים ומידע על התערוכות, האירועים והפעילויות במוזיאון באתר yama.co.il

תגובות

תגובות