סמ
סמ"ר מתן גוטליב ז"ל

מתן נולד בערב חג מתן תורה (יום א' בסיוון תשנ"ג 21.5.1993) בראשון לציון ומכאן שמו. הוא למד והתחנך עד כיתה ד' בבית הספר היסודי "שלמון" בראשון לציון ובכיתות ה'-ו' למד בבית הספר "יסוד המעלה" בעירו. הוא המשיך בלימודיו בחטיבת הביניים "המעיין" ובתיכון מקיף ג' "עמית עמל" במגמה פיזיקלית. לצד לימודיו בבית הספר הצטיין מתן בספורט, שיחק כדוריד וכדורגל, ואף זכה עם קבוצתו "עירוני ראשון לציון" בגביע המדינה לילדים בכדורגל.

ב-24 בנובמבר 2011 התגייס לחטיבת "הצנחנים" במלוא המרץ והמוטיבציה. לאחר גיוסו ניגש למיוני סיירות והתקבל ליחידה המיוחדת "מגלן" – תכניתו התגשמה. בתקופת שירותו הצבאי בלט כחייל רגוע ותומך, שעוזר לכולם. כמי שערך החברות היה החשוב ביותר בעיניו, דאג לגבש סביבו את חבריו לצוות. בד בבד לא הזניח כמובן גם את משפחתו הגרעינית והמורחבת.

סמ"ר מתן גוטליב ז"ל
סמ"ר מתן גוטליב ז"ל

ביום ה-23 של מבצע "צוק איתן", במהלך סריקות לאיתור מנהרה בחאן יונס בדרום הרצועה, נכנס כוח "מגלן" למבנה ממולכד של מרפאת אונר"א. המבנה התפוצץ והתמוטט על אנשי צוות "עפרון". סמל-ראשון מתן גוטליב נפל בקרב במבצע "צוק איתן" ביום ג' באב תשע"ד (30.7.2014). בן עשרים ואחת היה בנפלו. הפיצוץ גרם למותם של עוד שניים מחבריו לצוות. מתן הובא למנוחות בבית העלמין הצבאי בראשון לציון. הותיר הורים ושני אחים. על מצבתו כתבו בני משפחתו את מילות שירו של אביב גפן: "כולנו עשויים אבק של אהבה. רושם בתוך יומן מסע".

ספרי לי על מתן.
מתן נולד ב ר21.5.1993-ערב שבועות. הוא אכן היה מתנה שניתנה לנו לתקופה קצרה מאוד. מתן הוא אח צעיר לעומר (כיום בן 36) נשוי לטל ואבא לתאה בת החמש וריי בת שלוש ולניצן ( כיום בן 31)נשוי לבר ואבא ללילי בת 3 ונור בת שנה וארבעה חודשים. מתן למד בבית ספר היסודי בשלמון ואח״כ ביסוד המעלה.
באותם ימים שיחק בכדוריד במכבי ראשון מגן חובה ועד כיתה ג' ,ועבר לשחק כדורגל ב״עירוני ראשון״ ואף זכו בגביע המדינה. אבל אז הגיע הדבר האמיתי בכיתה ה' מתן החליט שמספיק לו עם הכדורגל והלך לצופים. הוא עלה לחטיבת הביניים ״המעיין״ ואז לתיכון ״עמית עמל״ במגמה פיזיקלית, את מרבית הענין מתן מצא בצופים ועם החברים שלו שם קיבל ולימד ערכים.

סמ"ר מתן גוטליב ז"ל

אני הייתי קצת הססנית בנושא הצופים וההשקעה שמתן השקיע בהם במקום בלימודים ובעלי שמוליק תמיד אמר לי, לימודים אפשר תמיד להשלים אחרי הצבא, מה שמקבלים בצופים לא מקבלים באף מקום אחר, מתן חינך דור ילדים והקנה להם ערכים לתרומה והתנדבות בקהילה וזה חשוב יותר מהלימודים, מתן היה ילד מאוד ערכי וציוני, והשתתף בתוכנית ״דילר״- למנהיגות יהודית.דרכה הוא טס למשלחת חילופי בני נוער בניו ג׳רסי שבארה״ב ותרמו לקהילה היהודית , ומאוחר יותר, הם באו לפה והתנדבו למען הקהילה ברמת אליהו בעירנו.

כשמתן נהרג לקחו את זה חברי המשלחת מאוד קשה ומאז עורכים יום לזכרו בגבעה בנס ציונה בהשתתפותנו. הוזמנו להתארח בניו גרסי ונפגשנו עם אנשי דילר וראשי הקהילה ועד היום אנחנו איתם בקשר. מתן השתתף במשלחת חילופי נוער בברלין שבגרמניה ובמסע לפולין, הוא אהב לנסוע ולטייל בארץ ובחו״ל.

כשהגיע שעתו להתגייס והוא רצה ללכת ליחידה מובחרת ולתת את כל מה שהוא יכול הכי טוב בשביל המדינה.
הוא התאמן בכושר קרבי כדי להגיע לשייטת וכשנפל במיון האחרון רצה ההגיענלאחת הסירות המובחרות למגלן.
מאז שהתגייס, השתדלתי לפנק אותו. פעם אחרונה שראינו אותו היה בסוף שבוע של ב- 23.6.14 . בסוף שבוע זה מתן הלך להופעה של אביב גפן הזמר שהעריץ מאוד עם חברתו ליהיא..

מתן גוטליב
סמ"ר מתן גוטליב ז"ל

ביום ה-23 של מבצע "צוק איתן", במהלך סריקות לאיתור מנהרה בחאן יונס בדרום הרצועה, נכנס כוח "מגלן" למבנה ממולכד של מרפאת אונר"א. המבנה התפוצץ והתמוטט על אנשי צוות "עפרון". סמל-ראשון מתן גוטליב נפל בקרב במבצע "צוק איתן" ביום ג' באב תשע"ד (30.7.2014). בן עשרים ואחת היה בנפלו שלושה וחצי חודשים לפני שחרורו מצה"ל.

הפיצוץ גרם למותם של עוד שניים מחבריו לצוות, סמל-ראשון גיא אלגרנטי וסמל-ראשון עומר חי, ולפציעתם של לוחמים נוספים.

מתן גוטליב
סמ"ר מתן גוטליב ז"ל

מתן הובא למנוחות בבית העלמין הצבאי בראשון לציון ועל מצבתו כתבו בני משפחתו את מילות שירו של אביב גפן: "כולנו עשויים אבק של אהבה. רושם בתוך יומן מסע". מתן היה איש של שלום ונלחם ונפל על הגנת המולדת.

את הטיול שתכנן לראש השנה יצאנו אנחנו לטיול משפחתי לזכרו. מאז אנחנו עושים טיולים לזכרו עם משפחה וחברים. בעירנו הוקם שבט "צופים" שנקרא שבט "מתן", ונפתח קורס מנהיגות צופי לזכרו. בשבט "שורק" נקרא גדוד שכבה ד' "מתן" לזכרו.

אביב גפן הקדיש לו שיר, הכושר הקרבי על שמו ״דרכי מתן״, בגבעה בנס ציונה מציינים פעם בשנה את יום הולדתו, יער לזכרו ניטע בשרון, פרויקט ״זוכרים את מתן״- מצלמים את הדבקית על רקע הנוף ברחבי העולם ומעלים לאלבום התמונות בפייסבוק "זוכרים את מתן". כך מתגלגלת הדבקית ואיתה מונצח סיפורו של מתן, חדר מועצת תלמידים נקרא לזכרו בעמית וכל שנה, מצטיין חברתי מקבל מלגה מאיתנו.
אנחנו עושים כל מה שאפשר כדי להנציח אותו ואשמח אם תבקרו באתר שעשינו לו: matangotlib.com

מה שונה יום הזכרון הזה בצל קורונה?
לי יש כל יום יום זכרון כל שהיום הזה הוא לא בשבילי אלא כדי שאזרחי המדינה יזכרו את הנופלים. אני מבינה את ההחלטה ומקבלת איתה. כל שבוע אנחנו עולים לקברו ומדברים איתו ומספרים לו דברים אבל חסר לי שהחברים שלו לא יבואו השנה. הביחד הזה אחרי בית העלמין.

האם יש לכם תמיכה מהעירייה או/ו מהממשלה? מעבר, כמובן, למה שניתן מממשרד הבטחון.
לא ואנחנו לא צריכים עזרה.

שמעת על המיזם ההצדעה מחוץ לדלת?
כן אבל זה לא נראה לי מתאים. אנחנו צריכים חיבוק. לא הצדעה.

אם היה לך משפט להגיד למתן עכשיו. מה היית אומרת לו?
שאני אוהבת אותו ובאמת היית מתנה לטווח קצר ואני מתגעגעת אלייך, לחבק אותך, אפילו לריח שלך, וסליחה שלא שמרתי עלייך מספיק.

מה שאני בטוחה שהוא הפך למלאך.

** ארכיון באדיבות "יזכור – אתר ההנצחה לחללי מערכות ישראל"

תגובות

תגובות

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here