סגן ראש העיר, הרב אריה כהן גם התאים את פעילותו לימי הקורונה ומחלק את זמנו בין חלוקת סלי מזון לטיפול ועזרה לציבור המתפללים בעיר בכל בעיה "יש המון טלפונים והמון שאלות בנושאי דת, יש המון לחץ בציבור הדתי והחרדי. רוצים לדעת מה מותר ומה אסור בתקופה זו", הרב נאלץ להסתובב פחות בין מתפללים "אני עצמי בקבוצת סיכון ויש לי ילד עם תסמונת דאון. בכללי, אני ומשפחתי שומרים על הוראות משרד הבריאות".
כתבת המשך לסדרת הכתבות של עדי זהר, "חברי מועצת העיר תחת משבר הקורונה".

מה שונה הפעילות שלך כיום מימים רגילים?

הרב אריה כהן –צילום: אבי קקון

השנה חילקנו סלי מזון במתכונת שונה מבכל שנה, במקום סלי מזון יבש, חולקו השנה תלושים או כסף למשפחות נזקקות- דתיות, חרדיות וחילוניות, אשכנזים וספרדים, אברכים וישיבות כדי למנוע את התקהלויות- זו יוזמה פרטית שלי, שלא קשורה לרווחה.

אני רוצה לספר לך, שסגירת בתי הכנסת בעיר גרמה לנו לצער רב ובמקום להסתובב בבתי כנסת כפי שאני עושה כל שנה, התפילות שלנו נעשו ביחיד וזה איום ונורא. אני יכול להגיד לך, שזה כואב לי עד דמעות אבל זו גזרה משמיים ואני מקבל אותה. עוד צער של תקופה זו, היא שהרב דורון בקשי, הראשון לציון נפטר מקורונה והרב רותנברג נפטר אף הוא, מסיבות אחרות וזו בכלל תקופה קשה ומורכבת, בכלל בימים אלו, אני פחות מסתובב בציבור.

אני עצמי בקבוצת סיכון ויש לי ילד עם תסמונת דאון. בכללי, אני ומשפחתי שומרים על הוראות משרד הבריאות.
השנה, עשינו את ליל הסדר בצורה מצומצמת- אני, אשתי, 2 ילדיי ונכד אחד במקום 40-50 אנשים כבכל שנה.
בעיניי, זה חלק מקורבן הפסח.

כאדם דתי ונבחר ציבור אילו פעילויות מיוחדות אתה מבצע?
יש המון טלפונים והמון שאלות בנושאי בתי הכנסת. יש המון לחץ בציבור הדתי והחרדי. רוצים לדעת מה מותר ומה אסור, לכן אני בקשר רציף עם משרד הבריאות כדי לדעת את כל הפרטים הדתיים. באופן כללי, אני תמיד מטפל ועוזר לציבור המתפללים בעיר בכל בעיה, המופנית אליי.

הרב אריה כהן עם השר אריה דרעי וראש העיר רז קינסטליך

מה דעתך על מה שקורה בבני ברק בימים אלו?
אני מאוד מרחם עליהם. אחים אנחנו אבל יש כת קיצונית שמורדת ואנחנו מגנים אותה. אני בטוח, שהקב״ה ישמור על עם ישראל והקורונה תלך אבל השנאה לא תלך כ״כ מהר. עברנו מערכת בחירות מטורפת, ועכשיו אנחנו שוב באותו מצב עם התקשורת. לא כל החרדים מפירים הוראות למה ההכללה הזו? זו עלילת דם ואנטישמיות.
מקללים אותי באופן אישי רק בגלל שאני אדם דתי ואני כן שומר על ההוראות. צריך להגדיר אותם בתקשורת כפלג קיצוניים. לדעתי, היד עם הפלג הזה מאוד קלה וצריך להחמיר. יש לכת הזו דין רודף ויש לנקוט בכל האמצעים עפ״י חוק כדי למגר את פעולותיהם. חבל על השנאה שזה יוצר.

שמעתי שיש רצון לפתוח ישיבה של קורונה בעיר. מה דעתך בנושא?
זה לא סופי ובבדיקה וכנראה, לא יקרה בסוף.
דיברתי על זה עם שר הפנים, אריה דרעי ועם ראש העיר, רז קינסטליך.
למרות התנגדותי למהלך, צריך להבין שזה חייב להיות באיזה מקום ואף אחד לא ירצה את זה בעירו ולכן צריך לשתף פעולה במלחמה נגד הקורונה.

הרב אריה כהן – צילום: אבי קקון

מה דעתך על תפקודו של שר הבריאות, הרב יעקב ליצמן?
לדעתי, עושים לו רצח אופי.
לפני כמה שנים, הוא קיבל שר מצטיין ואת אהדת התקשורת. הוא גם היחיד, שנלחם כדי לסגור את השמיים וכל המהלכים שנעשו, הוא כבר ביקש קודם. צריך להבין שזו מגפה שקוראת פעם במאה שנים ולא הייתה צפויה לכן לא היה לו תקציב ייעודי לזה ועם זאת, משרד הבריאות מתנהל בצורה טובה. בעיניי, התקשורת מצאה אותו כשעיר לעזאזל. לא יודע אם בגלל שהוא דתי.

מה הסדר יום שלך בתור חבר מועצה בימים אלו?
כמעט רגיל, רק פחות נפגש עם אנשים. יש יותר שאלות, אבל עובדים כרגיל, כל יום אני עם יד על הדופק ונראה מה יילד יום.

ומה עם חגיגות המימונה השנה? מה התחושה?
יש צער, אבל אשתי בטוח תעשה ותשלח לילדים ונעשה במשפחה הגרעינית בלבד.

הרב אריה כהן וראש העיר רז קינסטליך – צילום: אבי קקון

אתה רואה צפי לסיום המשבר? ומה יהיה לדעתך ביום אחרי?
מקווה שיסתיים כמה שיותר מהר, אני חושב שאנשים יירגעו ויקבלו פרופרציות.
לפני המשבר, היה מאבק, מלחמות ושנאת חינם ועכשיו זה נרגע כי פחות נפגשים וישנה הבנה שמישהו הביא את הקורונה- הקב״ה. כדאי שיבינו שיש בעל בית אחד כי עפ״י הרמב״ם, כפי שנאמר בהלכות תענית פרק א' הלכה ב':

"שבזמן שתבוא צרה-איזו צרה שלא תהיה! – יזעקו עליה ויריעו, וידעו שבגלל מעשיהם הרעים הורע להם, ככתוב 'עונותיכם הטו אלה, וחטאותיכם הטוב מכם' (ירמיהו ב, כה). וזה הוא שיגרם להם להסיר הצרה מעליהם. אבל אם לא יזעקו ולר יריעו, אלא יאמרו שדבר זה ממנהג העולם ארע לו וצרה זו נקרה נקרית, הרי זו דרך אכזריות, וגורמת להם להידבק במעשיהם הרעים, ותוסיף הצרה צרות אחרות. הוא שכתוב בתורה: 'והלכתם עימי בקרי, והלכתי עמכם בחמת קרי' (ויקרא כ"ו, כ"ח), כלומר, כשאביא עליכם צרה כדי שתשובו, אם תאמרו שהוא קרי, אוסיף לכם חמת אותו קרי – מאותתים לנו, ועלינו להתאותת! "

מדובר בדיוק על משבר כזה ושאם נמשיך בעוונותינו זה יהיה כסף קטן מה שקורה לנו עכשיו.
צריך להבין, שהסינים חיים ככה ואוכלים בין היתר, עטלפים אלפי שנים וזה לא יתפרץ. זה מאלוהים ואין לאף אחד שליטה על העולם.  כל הצבאות לא יעזרו הכי גדולים, המעצמות… איפה הגדולה שלכם עכשיו?
קצת כמו ההגדה של פסח שקוראים אותה כל שנה כדי שלא נשכח את שעשה לנו את אלוהים. אלוהים נתן לנו מתנה את השיכחה אבל אל לנו לשכוח את הקב״ה.

דבר אחד כן אאמץ מהתקופה ואהבתי: ההגיינה. הרעיון לא ללחוץ ידיים נהיה חביב עליי ומאוד היגייני וכן לשטוף ידיים כל הזמן. בכל זאת, יש גם טוב בכל רע.

תגובות

תגובות