מצעד הגאווה בראשון לציון צילום: אבי קקון
מצעד הגאווה בראשון לציון - צילום: אבי קקון

בשל מגיפת הקורונה יידחו מצעדי הגאווה ברחבי הארץ, לרבות בראשון לציון, אך מחזיקת תיק קהילת הלהט"ב, חברת המועצה אילנית הרוש (מרצ), מצהירה – נפעל להחלפת אירועי חודש הגאווה שלא יתאפשרו בשל איסור התקהלות באירועים מקוונים ואחרים שיותרו על פי הנחיות הממשלה. כתבתנו עדי זהר נפגשה איתה כדי לבדוק איילו אירועים כן מתוכננים להתקיים ומה היקף הפעילות של האחראית על תיק הלהט"ב בעיר.

כמחזיקת תיק הלהט"ב בעיר – אילו שינויים נעשו מאז שנכנסת לתפקיד?

אילנית הרוש
אילנית הרוש

העמקתי את ההגעה שלנו ליותר בתים בעיר, במטרה להגדיל את חברי הקהילה שנמצאים בעיר ולא הכירו עדיין את הפעילות העירונית בנושא. אני מעריכה שיש לנו בראשון כ-20 אלף חברים בקהילת הלהט"ב.
לאט לאט, השינוי שאני מובילה הוא בלהגיע לכל אחד/ת מהם/ן. חוץ מזה, לראשונה בעיר, התחלתי ברפורמה בטפסי הרישום של בתי הספר ושינויים מ"אימא" ו"אבא" ל"הורה 1" ו"הורה 2", כך שיהיה יחס שוויוני לכל סוגי המשפחות בעיר.

אני חושבת, שהשינוי הגדול ביותר הוא בעצם יצירת התפקיד והקדשת תקציבים ייעודיים לנושא. זו הפעם הראשונה שיש תפקיד מחזיקת תיק קהילת הלהט"ב וראשון לציון הובילה את השינוי הזה יחד עם מספר ערים נוספות. השנה, גם בפעם הראשונה יש דגלים פרוסים בכל רחבי העיר, כמו ביום העצמאות, לאורך חודש הגאווה. בשנים קודמות, זה היה רק סביב המצעד, אבל השנה דאגתי שכל העיר תלבש גאווה, בייחוד לאור כל ההתבטאויות ההומופוביות האחרונות שנשמעו בתקשורת.

האם את פועלת גם במישור הארצי למען הקהילה, וכיצד?
בוודאי. אני יו"ר סיעת מפלגת מרצ ראשון לציון שידועה בתמיכתה ופועלה הרב למען זכויות קהילת הלהט"ב. המפלגה, שפועלת הכי הרבה למען הקהילה ללא כחל ושרק. יחד עם המפלגה, אני פועלת לקידום זכויות הקהילה בכל הארץ, בין היתר באמצעות חברי הכנסת הנפלאים שלנו שפועלים כל הזמן לחקיקה בנושא.

אני בקשר מתמיד עם מחזיקי תיקי קהילת הלהט"ב ונבחרי הציבור שקיימים ברשויות השונות ומקדמים את הנושא עם אנשי המקצוע באגודה למען זכויות הלהט"ב, עם איגי ועם חושן, וכמובן שאני פועלת הרבה במישור המוניציפלי, אבל חלק מהפעילות הזאת היא גם במישור הארצי.

האם יתקיים בסוף של דבר מצעד הגאווה בעיר? אם כן, באיזו צורה?
כידוע לכם, מצעדי הגאווה בכל הרשויות בארץ נדחו למועד לא ידוע בשל המגבלות שהוטלו כחלק מהתמודדות עם נגיף הקורונה. בהמשך, כשניתן יהיה להתקהל שוב בחוץ, נחשוב על עריכת אירוע גדול.

אילו תכניות יש לכם לחודש הגאווה בעיר?
פתחנו את חודש הגאווה בתליית דגלי הגאווה בכל הרחובות המרכזיים בעיר. יש עוד ארבע פעילויות מרכזיות מתוכננות שיתקיימו בחודש הגאווה. הראשונה היא הפקה של סרטונים קצרים על המשפחות הגאות בעיר, אשר יופצו באתר העירייה, בפייסבוק ובמגוון פלטפורמות נוספות.

מדובר ברעיון מקורי שהצעתי לחברי הוועדה הגאה בעיר, והתקבל באהדה גדולה, שהוא חלק מקידום ערכי המשפחה, השוויון והסובלנות. אנחנו רוצים שכל תושבי העיר יכירו את המשפחות הנפלאות מהקהילה וייחשפו לסוגים שונים של משפחות. לצד אלו, יופק גם סרטון תדמית על הקהילה ופעילותה לאורך השנים בעיר וכן תיערך הקרנה חגיגית בהיכל התרבות של סרט בסדרה "המהפכה הגאה" של גל אוחובסקי. תיערך גם פעילות מקוונת, שתכלול הרצאות ועוד, כמיטב המסורת שנחתה לחיינו עם פרוץ מגפת הקורונה, כשאירועים ופעילויות רבות עברו ל-Zoom.

אילו שינויים את מתכננת עד סוף השנה למען הקהילה בעיר?
לא יודעת אם עד סוף השנה, אבל אחת המטרות המרכזיות שלי שהכרזתי עליה עוד לפני שנבחרתי למועצה היא להקים בית חם לקהילת הלהט"ב בעיר.  כמו בערים גדולות אחרות. חוץ מזה, אני רוצה להמשיך להטמיע את שינוי הטפסים במערכת החינוך, שיתייחסו למשפחות בצורה שוויונית, עם "הורה 1" ו"הורה 2" במקום "אב" ו"אם". אני רוצה להמשיך לחזק את הקהילה, את המשפחתיות, להגיע לכולם.
בנוסף, אני רוצה להגדיל את ההגעה של ארגון חושן לבתי הספר. כיום הם כבר מגיעים לכמה בתי ספר בעיר, אבל זה עוד לא מספיק.

כמה מילים לסיכום…
אסכם ואומר לקהילה, שיש להם מענה ושאני פה תמיד בשבילם ועבורן. 
תמיד איאבק למען זכויותיהם ולמען הכרה לשוויון ,סובלנות וכבוד לכל אדם באשר הוא בלי קשר למין, דת מגדר. כולנו משפחה אחת גדולה!

תגובות

תגובות