מוזיאון ראשון לציון - צילום: אבי קקון

מוזיאון ראשון לציון הוא מהמוזיאונים העירוניים ה"עשירים" בישראל במסמכים ותמונות רבי ערך,  כ-700,000 מסמכים הסטורים, המתעדים את הקמת המושבה, התפתחותה ותרומתה להתפתחות המדינה וסמלי הלאום, יסרקו, יקוטלגו ויונגשו למען הדורות הבאים ,  מנהלת המוזיאון, נאוה קסלר: "ארכיון מוזיאון ראשון לציון הוא ארכיון חשוב ברמה הלאומית"

הכרה והוקרה למוזיאון ראשון לציון.  הספרייה הלאומית של ישראל, במימון אגף מורשת במשרד ראש הממשלה, בחרו להנגיש לכלל הציבור את הארכיון המפואר של המוזיאון העירוני. במסגרת ההסכם שנחתם לאחרונה, יעברו כ-700,000 מסמכים הסטורים, המתעדים את הקמת המושבה, התפתחותה ותרומתה להתפתחות המדינה וסמלי הלאום, תהליך סריקה ויעברו למערכת ממוחשבת. חומרי הארכיון יקוטלגו ויונגשו לקהל הרחב בראשון לציון ומחוצה לה, ובדרך זו ישמרו החומרים ההיסטוריים לדורות הבאים.

מוזיאון ראשון לציון – צילום: אבי קקון

ארכיון ראשון-לציון הוקם בשנת 1979 ומעניק שירותים לחוקרים, סטודנטים, ארכיטקטים עורכי דין ולציבור הרחב על בסיס יומי. הוא כולל בתוכו חומרים מצורות מדיה שונות, כמו מסמכים מקוריים, תעודות, תצלומים, מפות, תכניות, כרזות, גלויות וספרים. כל אלו ועוד עתידים להשתתף בפרויקט ולעבור דיגיטציה. "ארכיון מוזיאון ראשון לציון הוא ארכיון חשוב ברמה הלאומית" מספרת מנהלת המוזיאון, נאוה קסלר "הפרויקט יאפשר לכל אדם מן השורה לחפש בארכיון המוזיאון. בנוסף לכך, עם יישום הפרויקט יובטח שימור ארוך-טווח של החומרים הדיגיטליים החשובים שבו. השימור הדיגיטלי כולל מערכות גיבוי בסטנדרטים המקובלים הגבוהים ביותר".

מוזיאון ראשון לציון – צילום ארכיון
אורית שגיא מנהלת המוזיאון

מנהלת ארכיון המוזיאון, אורית שגיא, הוסיפה: "הארכיון ההיסטורי מכיל את החומרים של ועד המושבה (1922-1882), המועצה המקומית (1950-1922) והעירייה (1950 ואילך). בארכיון ישנן 28 חטיבות של חומר מינהלי, וכ- 230 חטיבות של חומר תיעודי על מוסדות ציבוריים, ארגונים קהילתיים, משפחות ואישים. בארכיון המוזיאון מצויים פרוטוקולים של ועד המושבה, ספרי נולדים ונפטרים, רשימות סטטיסטיות, אוספים אישיים של בני העלייה הראשונה, השנייה והשלישית. הארכיון כולל גם אוספים של ארגונים, מוסדות ומפעלים, כמו ארכיון בית הספר העברי הראשון, ארכיון היקב, ארכיון פנקסי הרפואה, ארכיון העדה וארכיון של עדת התימנים בראשון לציון, בהם מתוארים כל חיי ראשון-לציון מאז היווסדה.

מהספרייה הלאומית נמסר כי "שימור דיגיטלי מתקדם מגדיל מאוד את הסיכויים שהדורות הבאים יוכלו לא רק ליהנות מהחומרים הארכיוניים ההיסטוריים ולהפיק תועלת מן המידע השמור בהם, אלא יעמדו לרשות בני הדורות העתידיים לצורך העמקתם והרחבתם של הידע, המחקר והתובנות ביחס לחומרים שקיבלנו מן הדורות הקודמים".

תגובות

תגובות

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here