9-11 בפברואר 2021,  היכל התרבות, ראשון לציון – שידור חי מהאולם המרכזי ראשון לציון תקיים גם השנה את כנס השפה העברית,  היחיד מסוגו בארץ, והפעם בדיגיטל! 

גם בימים מאתגרים אלו ראשון לציון, העיר שחרטה על דגלה את החינוך והשפה העברית, ממשיכה במסורת מתוך החלטה שהכנס חשוב והכרחי לתרבות הישראלית היוצרת ככלל ולשפה העברית בפרט.

במרוצת השנים הפך הכנס לעוגן תרבותי בו משתתפים אנשי אקדמיה, מרצים, אנשי רוח, חוקרים, סופרים, משוררים, יוצרים, שחקנים וזמרים אשר אהבת השפה העברית מחברת בין כולם.

בפברואר יציין הכנס 14 שנה להיווסדו, כשנה מפרוץ הקורונה לחיינו, ויעמוד בסימן "עברית בסגר": פאנלים מגוונים, שיתקיימו במשך שלושה ימים, יבחנו את השפעתה של התקופה על העברית והתרבות של כולנו: כיצד השפיע תקופת הקורונה על מגוון תחומי היצירה, יוקדש מושב מיוחד לזכרה של מירית הררי ז"ל במסגרתו נבחן האם השפה יכולה לשמש ככלי מרפא באמצעותו ניתן להתמודד עם משברים,  כיצד צחוק וסאטירה מסייעים בהתמודדות עם המצב החדש שנכפה עלינו, נבחן את אופי השיח החברתי שמאפיין את התקופה, השפעת הריחוק החברתי על החינוך בימי קורונה ועוד ועוד.

מרים פרץ,  ד"ר גידי נבו, ב. מיכאל, אבי בניהו, חנן בן ארי, אליעד נחום, רותם אבוהב, זיו קורן, אתגר קרת,  עדי ומיכל ניסני,  דידי הררי,  דוד ליפשיץ,  אבי רוזנבלום וטובים נוספים ייקחו חלק השנה בכנס.

העיר ראשון לציון, ממשיכה לפעול וליזום למען עולם התרבות, הקהל, האומנים ועובדי התעשייה ומציעה גם השנה ליוצרים בתחום השפה העברית, להגיש מועמדות לפרס ראש עיריית ראשון לציון על יצירתיות בשפה העברית. הפרס, על סך 36 אלף ₪, מיועד לבטא הוקרה על יצירה אומנותית או הגותית ​בולטת בשפה העברית אשר טבעה את חותמה או הביאה להנגשת השפה העברית ואוצרותיה לקהלים גדולים ומגוונים. הפרס יוענק ע"י ראש העיר, מר רז קינסטליך, במעמד הכנס.

הכנס מגיע השנה גם לילדים! הצגת הילדים "מילה טובה", הצגת תיאטרון מוסיקלית חדשה ומרתקת העוסקת בשפה העברית ומעודדת קריאה תועבר בשידור חי באתר ההיכל.

עוד במסגרת הכנס מושב מורים ומפקחים, המפגש השנתי של מורים ומדריכים יתקיים השנה בסימן הלמידה מרחוק – המציאות שהמורים היו צריכים להסתגל אליה והאתגרים הניצבים בפניהם.

גם השנה יתקיים שיתוף פעולה של הכנס עם מנהל החינוך. לצורך כך נבנו ע"י ד"ר רוביק רוזנטל, היועץ האקדמי של הכנס, מערכי שיעור העוסקים בשפה. השנה יתמקדו בתי הספר בעיר בהכרות עם שירי העלייה הראשונה והשנייה – דווקא בימים בהם בני נוער מושפעים מתכנים אליהם הם נחשפים במדיות החברתיות תינתן להם הצצה אל שירים שמושרים עד היום עם לחנים מוכרים ברובם שמקורם בימי העלייה הראשונה והשנייה.

רז  קינסטליך, ראש עיריית ראשון לציון: "ראשון לציון הניחה את אבני היסוד לשפה העברית בארץ ישראל. ומשכך, אנו מקיימים כמסורת את "כנס השפה העברית", אשר מחבר את אוהבי השפה באשר הם.  השנה, על אף מגבלות הקורונה אנו ממשיכים במסורת ואני גאה לפתוח כנס רב תרבותי,  הנוגע בשלל גווניה של החברה הישראלית."

ליאל אבן זהר, מ"מ ראש העירייה ומחזיקת תיק החינוך והתרבות: "אני שמחה שכנס "לשון ראשון", שהוא החגיגה השנתית לשפה שאנו כה אוהבים ומוקירים, מצליח להתקיים אף על פי ולמרות מגבלות התקופה. המתכונת המקוונת של הכנס השנה תאפשר לכלל חוקרי ואוהבי השפה העברית בארץ להיות חלק מחגיגת השפה העברית"

הכנס יתקיים במתכונת המותאמת לפלטפורמה הדיגיטלית וכל המושבים יועברו בשידור חי באתר ההיכל. ההשתתפות ללא תשלום ומותנית בהרשמה מראש שתפתח באתר.

כנס השפה העברית מופק ע"י החברה העירונית ראשון לציון לתרבות, ספורט ונופש.
מנכ"ל החברה העירונית: אלי פולק
מנהלת הכנס: טלי צ'רנר
ייעוץ אומנותי ועריכת תוכן: בשמת בר חן, דנית נומה
מפיקות בפועל: דנה ששון, נטע אמיתי
ייעוץ אקדמי: ד"ר רוביק רוזנטל


מופעי הכנס ישודרו בלייב מהאולם המרכזי בהיכל התרבות, ראשל"צ בהנחיית אשת התקשורת, טלי מץ.

להלן לו"ז המושבים:

09.02.21, יום ג', שידור חי בשעה 11:00 "מילה טובה"- הצגת ילדים
שידור חוזר בשעה 17:00
הצגת תיאטרון מוזיקלית, חדשה ומרתקת בנושא השפה העברית ועידוד הקריאה. מסע אל חוויה מיוחדת ומהנה, בה תגלו עד כמה חשוב לדעת לכתוב ולקרוא, לחקור, ללמוד ולגלות…..עולמות חדשים מבית "גוזלי".



9.2.21, יום ג', בשעה 20:30 "עברית ככלי מרפא"

ערב ייחודי המוקדש למירית הררי ז"ל
הכתיבה ככלי של יצירה, כוח בורא ומרפא. באמצעות הכתיבה והטקסטים נרקם שיח פנימי הנוגע בתחושות, רגשות ומחשבות ופותח פתח ליצירה ודמיון. הכתיבה משחררת, יוצרת חוויית גילוי והתנסות, מרגשת ומשקפת.

מירית הררי סחפה את הקהל בכתיבתה החיובית בעת התמודדות עם מחלת הסרטן והפכה למקור השראה לאלפי ישראליים

משתתפים: – דידי הררי, ד"ר דפנה מיתר, אבי רוזנבלום, אליעד נחום



2.21
10, יום ד', בשעה 17:00 כנס מורים ומפקחים

כנס סגור למדריכים ולמורים בעברית בהשתתפות משרד החינוך.

המושב יעסוק השנה בכוחה של מילה וביחס אליה מצד אנשי ספרות, אמנים, מאיירים, אנשי תקשורת וחוקרי שפה צעירים. המושב בנוכחות יושבת ראש המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך, מנהל אגף השפות והמפקח על הוראת העברית.

משתתפים: ד"ר עליזה עמיר – מנחה, אתגר קרת – אורח, מיכל שומר, תומר בוזמן



10.2.21, יום ד', בשעה 20:30 "יצירה בזמן קורונה"
 

**המושב ייפתח בטקס הענקת פרס ראש העיר ליוצר על יצירתיות בשפה העברית על שם מאיר אריאל

יוצרים מתחומי תרבות מגוונים מספרים, שרים ומקריאים על תקופת היצירה שלהם בזמן קורונה וכיצד תקופה זו  פיתחה את היצירה.

משתתפים: חנן בן ארי, זיו קורן, מיכל ועדי ניסני (MKR), אתגר קרת, עידו גרינברג
עורכת ומנחה: אורית  מרלין-רוזנצוייג



11.2.21, יום ה', בשעה 18:00 "לצחוק בעברית- לפחות נצחק על המצב"

התרופה הטובה ביותר היא צחוק – בטח בעברית!

בכל יום, בכל מדיה אפשרית, אנחנו נתקלים בעשרות תמונות, בדיחות וסרטונים שצוחקים על המצב ומהווים פורקן, אפילו אם רק לרגע. קומיקאים, שחקנים ויוצרים משתפים כיצד הם מתמודדים, בהומור, עם המציאות החדשה.

משתתפים: דוד ליפשיץ (מכותבי ארץ נהדרת), רותם אבוהב
עורך ומנחה: ד"ר גידי נבו



11.2.21, יום ה', בשעה 20:30  "שפה משסעת – שפה מאחדת"

מילים רבות נזרקות ברחבי המדיות – מלטפות ופוצעות, מאחדות ומשסעות בנו, כמדינה, כעם. נעמוד על אופיים השונה של שתי השפות.

משתתפים: מרים פרץ, אבי בניהו, ב. מיכאל
עורך ומנחה: ד"ר רוביק

וועדת היגוי פרס ראש העירייה:
אלי פולק – מנכ"ל החברה העירונית
ד"ר רוביק רוזנטל – יו"ר הוועדה
אפרים סידון – סופר, זוכה פרס ראש העירייה בשנת 2018
פרופסור דורית רביד – פרופסור לבלשנות ופסיכולינגוויסטיקה התפתחותית ונשיאת החוג הישראלי לבלשנות
אמיליו גלעד שנקר – איש קולנוע, טלוויזיה ומוסיקה
טלי צ'רנר – מנהלת אגף תרבות ורכזת הוועדה


 

קרדיט צילום: אבי רוזנבלום –בני כהן, אליעד –ערן לוי,  עמיה ליבליך –שמואל בינשטוק, אתגר קרת – עמי ורדי, תומר בוזמן – מירב בראוטבר פסט, זיו קורן – בנימין אדם,  חנן בן ארי – אורטל לביא, אורית מרלין-רוזנצוייג –תומריקו, עידו גרינברג – אור דנון, ד"ר רוביק רוזנטל – אריק סולטן, אבי בניהו – סיון פרג

תגובות

תגובות