שלום לכם קוראים יקרים .

בסיס הגישה שלי הוא שמאחורי הכאב מסתתר גורם נפשי המאפשר למחלה לפלוש לגופנו ולהחליש את המערכת החיסונית. גוף האדם הוא יחידה אחת גדולה ואיזונה מחייב טיפול בכלל המערכות, כך ניתן לטפל בשורש הבעיה ולא רק בסימפטומים שלה.

כאשר אדם לוקח אחריות על חייו ובאמת מנסה לשנותם באמצעות תזונה נכונה, תנועה וטיפול נקודתי הוא יוכל להגיע לאיזון הגוף והנפש. לכן, על המטופל לקחת חלק פעיל בתהליך הריפוי והטיפול על מנת להגיע לתוצאות חיוביות.

אפרת סטביצקי

שמי אפרת סטביצקיאני נטורופתית (ND), מומחית בבעיות מערכת עיכול, פיברומיאלגיה וסוכרת אני מאבחנת דרך קשתית ולובן העין ומעניקה לכל מטופל את השירות המקצועי והטוב ביותר מטפלת בשיטות ריפוי שונות כגון תזונה, רפלקסולוגיה דיקור שמנים אתריים ופרחי באך. בעלת ND , בנטורופתיה, הוכשרתי בבית החולים Center of Cardiovascular Diseases Rotenburg שבגרמניה.

מעטים ההורים המופתעים כאשר המורה קוראת להם לבית הספר ומודיעה כי הילד/ה סובלים מהפרעות קשב וריכוז. לרוב ההורים ראו את הסימנים המוקדמים כבר בשנים הראשונות של חיי הילד. התרחקות חברתית, התפרצויות זעם, רעש מוגזם שהילד עושה ועוד.

אז נתחיל מההגדרה , מהי הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות? ישנה הפרעת קשב וריכוז (ADD)  והפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות (ADHD) .הרבה הורים מתבלבלים וחושבים שהיפראקטיביות היא מילה נרדפת להפרעות קשב וריכוז. וזאת מכיוון שבהפרעת קשב וריכוז מתבטאת אימפולסיביות. ADHD מתאר מצב שבו הפרעת הקשב מלווה גם בהיפראקטיביות .

ADD  מעיד על כך שהבעיה לא כוללת היפראקטיביות .הפרעת הקשב והריכוז עם או בלי היפראקטיביות היא הפרעה נוירולוגית במערכת העצבים המרכזית , שיווי המשקל בקשר  בין המוליכים העצביים דופמין לסרוטונין ונוראדרנלין, ניזוק ובכך נגרמת הפרעת הקשב והריכוז.

קשיי הקשב והריכוז יכולים לפגוע בכמה רבדים: • עיבוד מידע• שליפה מהזיכרון• למידה• תנועתיות יתר• אינטרקציה עם הסביבה• מנגנון דחיית סיפוקים• חוסר סבלנות• אימפולסיוביות• נטיה להתפרצויות.

חשוב מאוד לעבור אבחון מקצועי שיעזור לכם להבין היכן יושבת בעיית הקשב והריכוז של ילדכם. וזוהי חצי הדרך לפתרון הבעיה. לאחר שאבחנתם את ילדכם תוכלו להתחיל בבניית תוכנית טיפול המתאימה לו אישית. בין אם ילדכם התחיל טיפול תרופתי בהפרעות קשב וריכוז ובין אם לא אני מציעה שינוי תזונתי למשך 30 ימים על מנת לראות את תוצאות הטיפול שמוגש לכם פה.

תזונה נכונה ואורח חיים בריא יכולים להוביל לשינוי משמעותי ותוצאות טובות בהרבה. מניסיון שיש לי בשנים האחרונות בהחלט יכולה לציין כי ילדים שביצעו שינוי בתזונה הצליחו להוריד ברמה משמעותית את הפרעות הקשב והריכוז .אכילת תפריט תזונתי בריא מאפשרת לילדים להפיק רווחים ארוכי טווח.

אין ספק ששינוי תזונתי הינו חשוב ביותר לילדים. ואין ספק שלבצע אותו יהיה לא פשוט אולם אם תירתמו יחד כמשפחה לנושא ותבינו כי כשיש ילד אחד עם הפרעת קשב וריכוז בבית סביר להניח כי גם אחד ההורים סובל מהפרעה זו והשינוי התזונתי יתרום לכל בני המשפחה.

אז נתחיל:
ישנן 4 הנחיות מרכזיות חשובות ביותר:1. ללא חומרי טעם וצבע מלאכותיים.2. ללא סוכרים מעובדים.3. ללא גלוטן.4. ללא חלב ומוצריו.

כאן כמובן יהיו כאלה שירימו את הגבה ויגידו הכיצד? אין מצב!!!מה שאני מבקשת זה שתנסו את הנושא לפחות שבוע וראו את השיפור בילדכם ואז המשיכו הלאה.

וכאן אתן הסבר לכל אחת מההגבלות: 1. חומרי טעם וצבע מלאכותיים: כולנו מכירים את כל ה – E למיניהם שמוסיפים לנו למזון, בן תוספי התזונה ישנם כאלו שהוצאו לחלוטין משימוש בקנדה , שוויץ וארצות הברית בגלל הסכנה שבשימוש בהם. חלק מתוספי התזונה כוללים חומרים מסרטנים, כאלה המגברים תופעות של הפרעת קשב וריכוז, עלולים לגרום לכאבי ראש ומעי רגיז, להחמרה באסטמה ועוד.2. ללא סוכרים מעובדים: סוכרים מעובדים הם כל אותם עוגות, עוגיות, דגנים מסוכרים ומשקאות ממותקים.

לסוכר מעובד אין כל ערך תזונתי. הסוכר המעובד גורם לשינויים מהירים ברמות הסוכר בדם, רמות האינסולין – אותו אנזים המפרק את הסוכר- עולות בצורה קיצונית ולאחר מכן צונחות נמוך מידי. הילד חווה קושי לשלוט במצבי הרוח שלו וירידה במצב הרוח שלו גורמת לו לתנודות חדות ברגשותיו. התפרצויות זעם, כעס בלתי נשלט, התכנסות בתוך עצמו או לחילופין השתוללות יתירה. 3. ללא גלוטן וללא מוצרי חלב– נמצא כי הגלוטן הינו חומר אלרגני המקשה על מערכת העיכול. ואם מערכת העיכול עובדת בצורה לא תקינה בעצם כל הגוף מתפקד לא כיאות. כ- 30-35% מהאנשים סובלים מרגישות לגלוטן ו 50-80% רגישים לחלב. גופנו עלול להתייחס לחלב כאל פולש זר ומערכת החיסון מנסה להילחם בו על ידי ייצור נוגדנים.

כשמערכת החיסון כל הזמן מנסה לייצר נוגנים היא מתעייפת ומותשת וכך בעצם אנחנו מגיעים לבעיות במערכת החיסונית. ילדים הופכים להיות חולים יותר, מצוננים יותר, חלשים ורזים. אם נבין שחלב המיוצר על היד הפרה מיועד לעגל שתוך 47 יום מיום היוולדו מכפיל את משקלו. כלומר: אם העגל ביום היוולדו שוקל כ 40 ק"ג , לאחר 47 יום יהיה משקל גופו כשל אדם בוגר. היתכן כי מרכיבי חלב הפרה ישתוו למרכיבי חלב אם?  כמו כן יש לשים לב כי תוחלת החיים של עגלים קטנה מאוד (ולא בגלל שחיטה). ברוב המקרים אי סבילות לחלב ורגישות לגלוטן גורמים לתסמינים קלים. אולם השפעותיהן על ילדים עם הפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות גרועות בהרבה. גופם יכול להפסיק את ספיגתם של רכיבים תזונתיים חיוניים.

מחקרים רפויים הראו כי שימוש בממתיקים מלאכותיים וחומרי טעם וצבע מלאכותיים משפיעה על ההתנהגות. חומרים כימיים אלו .

אפרת סטביצקי
נטורופתית , ליווי לתזונה בריאות ואיזון כלכלי
נייד: 054-4364613
פייסבוק: www.facebook.com/BalanceEzoon
אתר: efrat-stavitski

תגובות

תגובות

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here