נדל"ן בראשון לציון - צילום אבי קקון

מחירי הדירות בראשון לציון עלו בשנת 2020 ב-12% בממוצע, ומחיר דירה ממוצעת עומד על כ-1.996 מיליון שקל – כך עולה מניתוח נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שבוצע בלשכת שמאי המקרקעין. העיר מדורגת במקום הרביעי מבחינת עליות המחירים מבין הערים הגדולות. כמות העסקאות צנחה בכ-36% והסתכמה ב-496 ברבעון הרביעי של השנה לעומת הרבעון המקביל ב-2019.

בהתפלגות הדירות לפי מספר חדרים ניתן לראות שמחירי דירות 4.5-5 חדרים בראשון לציון זינקו ב-24%, ואחריהן דירות 2.5-3 חדרים שמחיריהן טיפסו ב-18%, מחירי דירות 3.5-4 חדרים עלו ב-7%, בעוד שדירות 5.5-6 חדרים רשמו ירידת מחירים של 3% בממוצע.

שכונת רמב"ם בראשון לציון

לדברי נסים אחיעזרא, מנכ"ל חברת אחים דוניץ, "מחירי הדירות בראשון לציון עלו גם בשנת הקורונה – ואם למישהו היה נדמה בתחילת המשבר שהמחירים עשויים לרדת, הרי שדי מהר הוא התבדה. צפינו את עליית המחירים והיא אכן הגיעה, ולהערכתי המגמה תימשך בגלל המחסור בדירות ובקרקעות זמינות לבניה. המשקיעים רכשו בראשל"צ דירות קטנות בזכות קרבתה לתל אביב, וזה יכול להסביר את עליית מחירי הדירות הקטנות בה. הזינוק הגבוה ביותר במחירים היה של דירות בנות 5 חדרים, וראינו זאת גם בפרויקט קריית האמנים שאנו בונים. דירות אלו היו מבוקשות בעיקר על ידי משפרי דיור שבעקבות הקורונה רצו לשדרג לדירות מרווחות יותר".

נציין כי נתוני הלמ"ס מתייחסים לממוצע העסקאות שבוצעו בשנה החולפת, הכוללות דירות בפרויקטים חדשים וכן דירות מיד שנייה, והוא איננו ממוצע בין הרבעונים. אם לדוגמא היתה בעיר מסוימת וברבעון מסוים כמות מכירות גבוהה בפרויקט מסוים של דירות חדשות ויקרות יותר, זה משפיע על הממוצע הכללי של העסקאות ולפיכך על המחיר הממוצע של דירה.

ברמה ארצית מחירי הדירות טיפסו ב-2% בממוצע בסיכום שנת 2020 מול 2019 – המחיר הממוצע של דירה בישראל עמד בסוף הרבעון הרביעי של 2020 על 1.574 מיליון שקל, לעומת 1.544 מיליון שקל בסוף 2019. דירות 5.5-6 חדרים רשמו את ההתייקרות הגבוהה ביותר ב-2020, כשהמחיר הממוצע שלהן עלה ב-3% בין התקופות ל-2.431 מיליון שקל בממוצע. מחירי דירות 1-2 ו-4.5-5 חדרים עלו ב-2% בממוצע ל-1.073 ו-1.943 מיליון שקל בהתאמה. בדירות 2.5-3 נרשם קיפאון במחירים על 1.202 מיליון שקל ובדירות 3.5-4 חדרים היתה עליית מחירים ממוצעת של 1% ל-1.541 מיליון שקל.

צילום: אבי קקון

לדברי יו"ר לשכת שמאי מקרקעין חיים מסילתי, "עליית המחירים בדירות הגדולות איננה מפתיעה על רקע משבר הקורונה. בשנה האחרונה על רקע השהייה הממושכת בבתים, רוכשי הדירות הבינו את החשיבות של מרחב המחייה בתוך יחידות המגורים, והביקושים לדירות הגדולות קפצו בחדות ואיתם גם המחירים. בניתוח נתוני הערים ניתן לראות שת"א למרבה הפלא איננה מככבת בראש רשימת הערים עם העליות הגבוהות ביותר. הדבר כנראה נובע מכך שמחירי הדירות בעיר גבוהים מאד ממילא בשילוב עם המשבר הכלכלי שפקד אותנו השנה, וזה בא לידי ביטוי בעסקאות המכירה של דירות בעיר – מעטים יכלו להרשות לעצמם לרכוש דירות בעיר. להערכתי מגמת עליות המחירים תמשיך גם בשנה הבאה לפחות, ובמיוחד בדירות הגדולות שקרנן עלה בעקבות הקורונה", מסכם מסילתי.

תגובות

תגובות