עמותת "ניצני ראשון" הוקמה ע"י הורים לילדים הלוקים בשיתוק מוחין בעיר ראשון לציון  בתחילה כארגון הורים בשנת 1998  ולאור ההצלחות הוקמה העמותה בשנת 2001.

יורם זפרני מנהל העמותה
יורם זפרני מנהל העמותה

יורם זפרני : "המטרה הראשונית הייתה פעילות שעות הפנאי,  אולם מיד הבנו שאם אני לי מי לי, ואז התחלנו את הפעילות מול הקהילה בעיר, בהמשך הדרך הבנו שלילדים שלנו מגיע שיויון  מלא ומימוש הזכיות שיתנו להם את היכולת להשתלב בחברה, אז בימים הראשונים לא הייתה מודעות לצרכי הילדים הנכים והגופים הארציים לא פעלו ברמה היומית לטובת הילדים"

בהובלה של  יורם זפרני חברו קבוצת ההורים  להקמת בית ניצני ראשון שייתן מענה לשעת אחר הצהריים לפעילות חברתית, ואכן הוקמה המועדונית הראשונה לילדים הלוקים בשיתוק מוחין בארץ על בסיס יומי , במועדונית הפעילו חוגי העשרה, תמיכה לימודית , טיפולית ושילוב הקהילה לטובת הילדים הנכים, לאחר כ-5 שנים הקימו בעמותה את מרכז היום  כצורך לתת מענה לילדים המתבגרים, גם כאן המרכז יום היה מהראשונים בארץ לשיתוק מוחין ופועל לטובת הבוגרים שסיימו את מערך הלימודים במשרד החינוך,העמותה מפעילה דירת אימון לצרכי למידה לעצמאות לבוגרי העמותה, כמו כן מעל 13 שנים. ישנה להקת ריקוד ראשונה בארץ לילדים נכים  בכיסאות גלגלים המשלבת בתוכה בנות רקדניות בריאות  הלהקה מופיעה באירועים ידועים ומקומות מכובדים בארץ, בית הנשיא, בניני האומר, משרדי החינוך, הרווחה, הבריאות, ובהיכלי תרבות רבים.

להקת הריקוד של ניצני ראשון

מה הקשיים העומדים בפני העמותה בתקופת הקורונה?
תקופת הקורונה תפסה את כולם לא מוכנים ולא צפינו את הימים הללו, הקושי הראשון הוא לראות את המקום סגור לימים כל כך רבים, פתאום הכל נעצר, כל התוכניות והאירועים שבשגרה נראים פשוטים פתאום הופסקו בבת אחת והיינו צריכים להתמודד אם חוסר עשייה מה שלא קרה ברציפות 18 שנים, הקשר שלנו עם הילדים אומנם לא הופסק לרגע והקשר אף התהדק מהשיחות והמפגשי זום שעשינו מדי יום, היה חסר לנו מאוד הקרבה ההנאות והשמחה שיש בניצני ראשון, כל מי שמכיר והיה כאן מבין שהמקום שוקק חיים ועם מתנדבים רבים שעושים את המקום שמח ומשפחתי .

להקת הריקוד של ניצני ראשון

כיצד אתם מסתדרים עם חוסר גדול של מתנדבים?
אחד הדברים שקשה להתמודד איתם זה המתנדבים הרבים שלנו שהם חלק מאיתנו הקשר עם המתנדבים הינו קשר חברי/ משפחתי וברמה היומית. הם הכח שמניע את העמותה והם החלק הכי חשוב בכל המערכת הזו שנקראת ניצני ראשון, המתנדבים לאורך כל השנים הינם חלק מהצוות והם שהעניקו לילדים איכות חיים והרגשת שייכות, חסר לנו הפעילות עם צה"ל שקיים 18 שנים לפחות 3 פעמים בשבוע, הקשר עם הצעירים הרבים שנמצאים כאן ונותנים למקום חיים צעירים ומשמחים. בימים אלו אנו רק 4 אנשי צוות עם הילדים ומקווים שהזמנים האלו יעברו מהר ונחזור להכניס מתנדבים למקום.

צילום: אבי קקון

האם אתם מרגישים תמיכה ממשלתית/ עירונית בעמותה ואיך?
במשך כמעט כל שנותינו אנו מתבססים על תורמים ואנשים טובים, התמיכה העירונית היא בהסכם תקציבי שבימים אלו  העבירו  לעמותה  הפעימה האחרונה , לעתיד הקרוב לשנת הלימודים החדשה אין לנו שום גורם שיתמוך תקציבית כולי תקווה שראש העירייה יבין שללא תקציב עירוני יהיה קשה לטפח ולסייע לילדים הנכים בעיר. חשוב לציין שאנו היחידים בארץ שמפעילים מרכז יום ומועדונית לילדים נכים. ולשמחתי אנו מצליחים לעשות את מה שמשרדי הממשלה והרשות המקומית היו צריכים לעשות. שיתוף פעולה משולב יתן מענה לילדים נכים  נוספים ליהנות מהפעילות של ניצני ראשון

עמדתם לבטח כבר במשברים כגון צוק איתן ושאר אירועים ביטחוניים, מה ההבדל בין המשבר הזה לקודמיו?
המשברים הקודמים היו קצרים יחסית והמקום היה סגור מקסימום לשבוע ימים, גם לא ביטלנו את כל האירועים והתוכניות , שחלקם הגדול הינם אירועים של התרמות לעמותה והמתנדבים הגיעו והיו איתנו כך שהפעם המצב ממש קשה .

צילום: אבי קקון

מהם הפרויקטים שניצני ראשון מובילה בשגרה? אילו מהם ממשיכים בתקופה זו ומה התבטל לאור התקופה?
בימים אלו אנו רק מפעילים את מרכז היום והמועדונית עם הצוות בלבד ,אנו מעניקים לילדים הנכים פעילות חברתית ודואגים להנעים להם את הזמן , לצאת מהבית ולהרגיש שווים,  לצערי ביטלנו אירועים מאוד חשובים,  בתוכנית של להקת הריקוד היינו אמורים להופיע במועצת גן רווה ובמועצת בית דגן ערב ריקודים מיוחד שמוקדש לילדי ניצני ראשון שבתוך החשיפה הגדולה לקהלים רבים הינם גם ערבי התרמה שמכניסות תרומות נכבדות לעמותה,  בימים אלו אנו גם בחשש שהמופע השנתי שלנו שמתקיים 19 שנים ברציפות בהיכל התרבות בו אנו מראים את העשייה שלנו בסרטונים בשירה של הילדים ובהופעת להקת הריקוד בתמיכה של אומנים ידועי שם  שמופע ההתרמה השנתי מכניס חלק נכבד מהתקציב.

בפעילות בחדר כושר

הופתענו לשמוע שעסקים שתורמים לכם ביום יום המשיכו לתרום גם בתקופת המשבר שפגעה מאוד בעסקים שלהם?
בדרך האופטימית שלי מזה שנים ולמרות שעברנו קשיים מאוד קשים הן מול המערכות הארציות ומול המצב הבריאותי של ילדנו ישנם דברים שנותנים לנו כוחות בכל יום מחדש וזה לא קלישאה, לאחר תקופת הקורונה הראשונה שהמקום היה סגור לחודשיים  חשבתי כיצד מחזירים את הפעילות לשגרה הקבועה מזה 18 שנים ואחד הדברים זה הקשר שלי עם התורמים שלנו לארוחות של הילדים, ומיד עם היוודע שפתחנו את המקום בלי יוצא  מן הכלל קיבלתי טלפונים מהאנשים המלאכים שלנו לא לשכח להגיע לקבל את האוכל של הילדים.

אולי זה המקום לפרגן לקפה פולה , שווארמה הרצל 2, נאפיס ראשון, פיצה פרגו, מחלבות גד, מכולת הפסגה וסלטי משני, הם שדואגים כבר 18 שנים להעניק לנו את הארוחות בכל יום לכל תורם / מסעדה יש את היום הקבוע שלו, מדובר באוכל שמיועד ומכינים אותו במיוחד לילדי ניצני ראשון, והנה הכוחות חזרו אלי, ממש מכל עסק שכזה קיבלתי שיחה  יורם תגיע כרגיל הכל בסדר, ואני חששתי שהמצב הקשה שכולנו נמצאים ירחיק אותם מאיתנו וכל זה נעשה בצינעה בלי פרסומים ובלי אינטרס מסחרי, אולי יכעסו עלי מעט שכתבתי זאת וסיפרתי על התמיכה שלהם בניצני ראשון  אבל זה לא מובן שבתקופה קשה כזו הם עוד מבקשים ממני להגיע  לקחת את האוכל  ועוד אומרים לנו תודה, זה המעשים שהכוחות חוזרים אלי מיד והפעילות תחזור ותפעל לטובת הנכים.

בימים אלו של קמפיינים ארציים לחלוקת המענקים שהועברו לאזרחים,  העמותה מבקשת  את עזרתכם לקבל את הסיוע שלכם ישירות  וכל סכום שיתרם יתקבל בברכה. להלן פרטי  חשבון העמותה ,  בנק הפועלים סניף 234 מספר חשבון 505001 ניתן גם בביט דרך הנייד  0505345060  כמובן שלכל תרומה תרשם קבלה בהתאם.

צילום: אבי קקון

אתה מוכר כאדם אופטימי, כיצד אתה רואה את המשך הפעילות של ניצני ראשון למרות המשבר?  
אני עברתי בחיי משברים רבים, ונתקלתי באנשים פחות טובים, אבל מההתחלה שמתי מטרה אחת להעניק לבת שלי איכות חיים טובה ובזכותה מאות ילדים זכו לזה בכל שנות הפעילות שלי, אם אכתוב על הרעים הם יקבלו במה לכן בדרך שלי אתעסק רק עם הטובים וישנם רבים כאלו בעיר שלנו , האופטימיות שלי מתחילה בכל יום מחדש שאני רואה את המאבק של הבת שלי ספיר לרצות לחיות ולהרגיש ששווה לקום בבוקר, ואז אני נכנס לניצני ראשון ורואה את שאר הילדים ואף לא אחד יכול להוריד לי את הכוחות והאופטימית שבי. שנעשה שיהיה להם טוב, חשוב לציין שאת כל העשייה נעשית עם הצוות  שאיתי כבר שנים , יפה ג'אנח, בתיה אדהנני, סימה אלוק  וגם הורים לילדים נכים. מכאן הכוחות שלנו,, אנחנו נמשיך ונעניק להם איכות חיים בכל יום ולא נשאיר אותם בבתים, לגבי ההמשך הכל תלוי במצב הבריאותי עם הקורונה אבל אנחנו נעשה את המיטב בכל יום.

צילום: אבי קקון

איך אפשר לסייע לכם בתקופה זו ?
בימים  רגילים הייתי ישר אומר  להגיע להתנדב כי זאת הדרך שלנו קודם מתנדבים ואז כל הצרכים האחרים, אבל המצב אינו מאפשר הגעת מתנדבים, . הייתי מבקש שאנשים  שמבקשים לעשות טוב יתרמו בציוד ורכישת מוצרים שהתקציב לא יאפשר לנו לרכוש בתקופה הקרוב, מדובר בצרכים בסיסיים של היום יום  ממוצרי הייגיינה וניקיו, ומוצרי מזון, ציוד למחשבים , וכמובן למי שיכול לתרום לעמותה בכסף יבורך, חשוב לי לציין שהעמותה הינה מסודרת ומוכרת לכל עניין תרומות בכסף ושווי כסף והתרומה מוכרת במס.

אחד הדברים שחקקנו מיד בהקמת העמותה היא לא לפנות דרך חברות ומתווכים שלוקחים עמלות בהשגת תרומות ואנו עומדים בזה בגאון  18 שנים, אז אשמח לפניות מכל האנשים הטובים.

ילדי ניצני ראשון בפעילות חברתית

מה אתה מאחל לך ולעמותה? 
עברנו תקופה קשה של מוות של ילדה מלאכית מהעמותה בשנה האחרונה ובכל שנותיי בניצני ראשון נפטרו לנו מספר ילדים צעירים מאוד, אז הכל מתגמד כל מה אבקש שבכל יום מחדש אראה את כל הילדים כאן מחייכים ונהנים , אנחנו נעשה את המקסימום שיהיה להם טוב, ובזכות האנשים הטובים בעיר שלנו ניצני ראשון ימשיכו לעוד שנים רבות.

תגובות

תגובות