ג'ימי, סופי וג'סי מגיעים מדי שבוע לבית הספר היסודי נווה עו"ז ופוגשים את תלמידי כיתות א'. למעשה אפשר לומר ששלושת הכלבים המקסימים האלו משמשים כ"מתווכים" עבור הילדים הצעירים שרק עתה עלו מגן החובה ולא ממש מכירים את חבריהם לספסל הלימודים. "הילדים פשוט יוצאים מגדרם" מספרת מנהלת בית הספר, דורית קראדי "בנינו תוכנית מיוחדת לתקשורת עם בעלי חיים. כך הם לומדים להכיר טוב יותר אלה את אלה ולומדים תקשורת טובה מהי".

נווה עו"ז הוא לא בית הספר היחיד, יותר ויותר בתי הספר מבינים את חשיבות הקשר עם ידידו הטוב של האדם ואת התמורות שהתלמידים מקבלים מהמפגש עם ההולכים על ארבע.

בבית ספר אתרים לחקר, מדעים ויזמות מתקיימת תכנית אילוף כלבים. אחת לשבוע מגיע מאלף עם כלבים ומדגים את התקשורת איתם. לאחר ההדגמה הילדים מתנסים בעצמם ולומדים כיצד לתקשר עם כלבים ולאלף אותם. מנהלת בית הספר, הדר דורות ארנון, מספרת: "חינוך הילדים לתקשורת בין האדם לבעלי החיים משפר את התקשורת בין הילדים עצמם, מעודד לחמלה ולאהבת בעלי החיים, חינוך לאחריות, לאהבת בעלי חיים ולדאגה לחסרי ישע". אגב, במידה ומי מהתלמידים נקשר לכלב כזה או אחר- יש אפשרות להגיש בקשה לאימוץ הכלב.

בבית הספר נווה עו"ז בנו תוכנית לתקשורת בין ילדים כשהמתווכים הם הכלבים, בבתי הספר אמנויות אשלים ואתרים זכו התלמידים להכיר את הקשר הקרוב בין הכלב למאלפו , בבית הספר מישור הנוף רכזת המדעים היא גם כלבנית טיפולית המגיעה אחת לשבוע עם שני כלבי תרפיה ובית ספר איתמר פועלת תוכנית העצמה אישית וקבוצתית בעזרת כלבים. "המפגשים משפרים את התקשורת בין הילדים עצמם, מעודדים חמלה ואהבת בעלי החיים, חינוך לאחריות ודאגה לחסרי ישע" מסבירה מנהלת בית הספר "אתרים"

גם תלמידי בית הספר אמנויות אשלים נפגשו עם מאלף כלבים שסיפר על עבודתו והקשר המיוחד שנרקם עם כלבים. תלמידי כיתות ג' השתתפו בשבוע התנסות מעשית שהועבר על ידי פרחי ההוראה מסמינר לוינסקי. המפגש התקיים כחלק מהוראה והעשרה לימודית בנושא בעלי חיים מבויתים, התלמידים ערכו הכרות קרובה עם האורח החדש ונחשפו לקשר המיוחד בין הכלב למאלף.

בבית ספר מישור הנוף יש מורה מיוחדת, מאיה קניזר היא רכזת המדעים בבית הספר אבל גם מאלפת המשמשת ככלבנית טיפולית. מידי יום שני מגיעה מאיה לעבודתה בליווי שני חברים טובים- כלבי תרפיה מקסימים מסוג לברדור וגולדן רטריבר שהוכשרו ככלבי עזר לנכים, כלבי שמע וכלבי תרפיה.

בסוף כל יום נשארים עמה מספר תלמידים לשעה פרטנית- שעת אילוף. בשעה זו הילדים לומדים לפתח את כישורי התקשורת שלהם דרך עבודה עם הכלב. הילדים לומדים כיצד להעביר את רגשותיהם באמצעים פיזיים מתונים: כיצד ללטף את הכלב בצורה נכונה, לסרק אותו ואף לחבק אותו. ילדים עם בעיות חברתיות, בעיות רגשיות או ילדים בעלי קשיי קשב וריכוז לומדים כיצד לשחק עם הכלבים ולבצע מיומנויות מעולם אילוף הכלבים. היתרון הוא יכולת ההכלה הגבוהה של הכלבים, שבאימון והדרכה נכונה מסוגלים להתמודד עם הקשיים הרגשיים של הילדים ולקבל אותם אל "הלהקה שלהם" וכך לעודד את הילדים ולחזק להם את הביטחון העצמי והחוסן הנפשי.

"הכלבים מזהים את התלמידים הזקוקים להם" מסבירה מנהלת בית הספר ורד שיליאן "אנו בהחלט רואים שינוי לטובה במוטיבציה של הילדים להגיע לבית הספר ולשהות במחיצת הכלבים".

בבית הספר איתמר מופעלת תוכנית העצמה אישית וקבוצתית בעזרת כלבים. במסגרת התוכנית הילדים לומדים לשפר מיומנויות עבודה בקבוצה, דחיית סיפוקים, התמודדות עם כישלונות, למידה מהאחר, למידה מהצלחות וכן משפרים את תחושת המסוגלות ומנהיגות.

יש לציין כי השירות הווטרינרי העירוני של ראשון לציון מעודד ומלווה את בתי הספר. רופאי השירות הווטרינרי מוודאים כי הכלבים מחוסנים כנגד כלבת, משובבים  ומחוזקים ברישיון. כמו כן ניתנות הנחיות לטיפול באמצעות הכלבים באופן שאינו גורם להם לצער בעלי חיים. ד"ר תומר ניסימיאן וטרינר עירוני מציין "אנו מעודדים את הפעילות ומבקשים כי כל בתי הספר המעוניינים או מבצעים פעילות עם כלבים או עם בעלי חיים יפנו לשירות הווטרינרי לאישור הפעילות".

תגובות

תגובות

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here