יקב ראשון - כרמל 8

בראשון לציון קיימים אתרים ומבנים ישנים ומיוחדים שאילו רק יכלו לדבר ולספר את מה שארע בהם או בסביבתם בעבר, היינו יושבים מולם במשך שעות ומקשיבים להם בשקיקה. לצערנו הקירות שומרים על שתיקתם וכל מה שנותר לנו הם אותן עדויות שהשאירו לנו מי שהיו באותו המעמד או כתובים כאלה ואחרים. ודאי נתקלתם במבנה כזה או אחר באחד הסיורים שלכם בעיר, אשר גם לו סיפור מעניין כמו לכל האתרים שנציג במדור שלנו אחת לשבוע על ידי ישראל פרקר, חוקר נוסטלגיה מקומי ותושב העיר שהקים קבוצה בפייסבוק בשם "ראשון לציון-עיר עם נוסטלגיה" בה חברים כ2,500 אישה ואיש.

יקבי כרמל

כשעוברים בקצה רחוב הכרמל בראשון, מול בית העיריה, חולפים ליד שער גדול המהווה כניסה למגרש חנייה ולאורך חומה הצבועה בצבע אדום, הרחוק מצבעה המקורי. גם המבנה שלה שונה מאז הוקמה מאבנים בשלהי המאה ה19. מאחורי החומה נמצא מתחם יקבי כרמל ההיסטורי. היקב, הנטוש, היה הרבה שנים סימלה של ראשון לציון ושל תעשיית היין בארץ עד שנעזב ובנייניו ומרתפיו הפכו לחורבות, מתפוררות ומוזנחות.

הרבה אפשר לכתוב על המקום שכיום אינו מתוחזק או משומר, מסיבות שונות, המלאות בוויכוחים ,אינספור ישיבות והתנגדויות רבים שאצל חלקם שימור ההיסטוריה הראשונית לא עומד בין הנושאים החשובים בסדר יומם או הבנתם.
בכתבה זו אני מעלה קצת מיידע על מה שעבר המקום במשך 120 שנה, מבלי להתייחס ספציפית לאלפי היינות ומשקאות האלכוהול שיוצרו ביקב.

יקב ראשון לציון

את החומר ליקטתי במקורות שונים וביניהם מאתר האינטרנט של יקבי כרמל, היקב הגדול, הפועל ומייצר יינות במתחמיו שבזיכרון יעקב ובגליל.

על שלט גדול, בחזית המבנה המרכזי של מתחם יקבי כרמל (מזרחי) , בעירנו, ראשון, מול שער הכניסה, ועל הרבה תוויות בקבוקי יין נכתב: כרמל מזרחי נוסד ב-1882. כך גם מופיע בהרבה סיפורי וספרי היסטוריה.

מידע מושרש זה אינו משקף את המציאות. יקב ראשון לציון התחיל לייצר יין במפעלו רק בשנת 1890 .
כדי להגדיל את השיווק של יינות יקב כרמל מזרחי בעולם, השתתפו יינות היקבים, מראשון לציון ומזכרון יעקב, בתערוכות ברחבי העולם.

בשנת 1896 הציגו היקבים את תוצרתם ב”תערוכה לאמנות ולתעשייה בברלין”, תערוכה גדולה מאוד שביקרו בה למעלה ממיליון מבקרים.

כדי לעורר אמון בקרב מבקרי התערוכה הרבים ולשוות ליקב הצעיר בן השש צביון של יקב ותיק יותר, נכתבה על תוויות היין של יקבי כרמל מזרחי “שנת 1882”, שנת ייסוד המושבה, כשנת ייסוד היקב. ומאז ועד היום הקהל וחובבי היין בטוחים שזו שנת הקמת יקבי כרמל מזרחי בראשון לציון, שבארץ ישראל (אז פלשתינה). ביקב כרמל מזרחי בזיכרון יעקב החלו לייצר יין שנתיים מאוחר יותר.

יקב ראשון לציון

ראשון לציון נוסדה בשנת 1882, ביוזמת ועד חלוצי יסוד המעלה. חיים אמזלג, סגן הקונסול הבריטי ביפו, רכש על שמו את אדמת עיון-קרא, ששכנה על שטח של 3,340 דונם. על שטח זה נבנתה המושבה ראשון לציון, שמקור שמה בפסוק המבטא את שאיפת בוניה לשיבת ציון: “רִאשׁוֹן לְצִיּוֹן הִנֵּה הִנָּם, וְלִירוּשָׁלם מְבַשֵׂר אֶתֵּן” (ספר ישעיהו, פרק מ”א, פסוק כ”ז). בט”ו באב ה’תרמ”ב (31 ביולי 1882) עלו על הקרקע שבעה עשר מייסדי המושבה.

המתיישבים פנו לברון אדמונד דה רוטשילד וביקשו את עזרתו. התקופה הייתה קשה, להתפרנס לא היה אפשרי, כראוי והרבה אנשים חלו ומתו. הברון שכונה 'הנדיב הידוע', היה בעליו של יקב שאטו לאפיט  בבורדו. פקידיו, בארץ, בדקו את התנאים ואישרו שקיים  כאן אקלים הדומה לאקלים בורדו. הם המליצו על נטיעת כרמים וייצור יין. בשנת 1889, בהתאם להחלטת הברון דה רוטשילד, החלו בבניית היקב בראשון לציון. בשנת 1890 הושלמה בניית האגף הראשון של היקב. באוגוסט התקבלו  ענבי הבציר הראשון, מכרמים שבאזור. צמוד ליקב ראשון לציון נחפרה באר מים ולידה הוקמה טחנת קמח שניצלה את מנוע הקיטור שהותקן במקום, לצורך שאיבת המים מהבאר.

ב- 11 בפברואר 1896 הגיע מכתב מהמפקח הכללי על מושבות ארץ ישראל, אליהו שייד. במכתבו הוא אישר שיש הסכם בין הברון רוטשילד לבאי כוח חברת מנוחה ונחלה, כי מכירת יינות וקוניאק מיקבי ראשון לציון וזיכרון יעקב תהייה מעתה החברה החדשה “כרמל”, שנוסדה בוורשה, שבפולין. כדי לממן את חברת השיווק החדשה הונפקו מניות שנמכרו לאנשים שונים.

תחילת התפתחות ענף היין ב”עיר היין” לשעבר.

יקב ראשון לציון

1883 התרמ”ג
המושבה ראשון לציון הייתה רק בתחילת דרכה. אוהלים היו פזורים על פני גבעות חול במרחבים גדולים של שממה מכוסה בעשבים. החקלאים הגיעו למסקנה שתבואה או ירקות לא מתאימים לגדול במקום. הגנן הצרפתי, קוולאן, שליחו של הברון רוטשילד, הצרפתי, הציע לנטוע במקום שתילי גפן, מעמיקי שורשים. הברון הסכים, ובאותו רגע, עם קבלת ההסכמה  הגורלית הזו, התחיל סיפורה האמיתי של ראשון לציון – “עיר היין”.

יקב ראשון לציון

1885 התרמ”ה
התחילה נטיעת הגפנים מזנים צרפתיים. השתילים הגיעו ממקווה ישראל. באותה שנה ניטעו 81,000 שתילים. שנה לאחר מכן הגיע מספרם ל – 300,000 שתילים.

1887  התרמ”ז
הברון רוטשילד החליט להקים יקב בראשון לציון. הוא שלח למושבה את האגרונום ארמנס שיעזור וייעץ. עבודות הבנייה וההשגחה עליה היו בפיקוח המהנדס הגרמני שומאכר.

1889 התרמ”ט
בניית בניין היקב, המאורך בן שתי הקומות, הסתיימה .לאחר מכן נבנו במתחם עוד בניינים. הברון היה מעוניין שהיינות מיקבי ראשון לציון יהיו באיכות גבוהה. בצרפת פגעה מחלת הפילוקסורה בגפנים, באותה תקופה,  ולכן הובאו לראשון שתילים מהודו, מזנים צרפתיים.

1890 התר”נ
הענבים הראשונים הגיעו ליקב, נסחטו, הפכו למיץ ענבים ולאחר תסיסה במכלים גם ליין.

1894 התרנ”ד
האדריכלים שטארקמט ו-וארון תכננו ובנו, בצמוד לבניין היקב ארבעה מרתפים עם קירות כורכר. כ-50 מ’ אורך כל מרתף וכ-10 מ’ רוחבו. במרתפים גם ניבנו מכלי בטון. מעליהם נבנו שתי קומות שהכילו אולמות בהם ייצרו את היין.

במשך השנים הראשונות לפעילות היקב הוקמו מבנים נוספים בחצר למנועי הקיטור, מסגריה ומחסנים שונים ועוד.

בתחילת המאה ה20  הוקפה חצר היקב בחומה עם שני שערים. אחד בחומה הצפונית מול שדרת הדקלים שבגן המושבה (נחסם מאז), והשני בפינה הצפון-מערבית של החומה.

בשנת 1906, נוסדה אגודת הכורמים, וניהול היקבים, הועבר תחת האגודה, לידי המושבות שגידלו ענבים עבור היקב.
בשנת 1957 העביר ג'יימס רוטשילד, בנו של הנדיב הידוע, את הבעלות על היקב לידי אגודת הכורמים. היקב הורחב ויינות כרמל המשיכו ללוות אירועים רבים וחשובים בארץ ובחו"ל.

יקב ראשון לציון

מהו המקור לשם היקב?
בשנת 1896 הוקמה חברה לייצוא היינות לחו"ל. היעד הראשון היה לוורשה בפולין, בה נוסדה, כאמור, חברת מניות בשם כרמל. נפתחו סניפים גם באודסה, בהמבורג בניו יורק ונציגויות בברלין, בווינה ובלונדון.
כשהחלו לייצא יינות גם ברחבי האימפריה העותומאנית נקראה החברה 'כרמל אוריינטל', והיקב נקרא בעברית 'כרמל מזרחי'. חברת 'כרמל אוריינטל' הפעילה סניפים ביפו, ירושלים, חיפה, ביירות, דמשק, קהיר, אלכסנדריה, פורט סעיד ועוד. כך ניקרא היקב עד שנת 2004 שמאז היקב נקרא  'יקבי כרמל' במקום "יקב כרמל מזרחי".

בשנות ה- 2000  חלו שינויים רבים ביקבי כרמל.

יקב ראשון לציון

ביקב בזיכרון יעקב, הותקן ציוד חדיש ומשוכלל . היקב בזיכרון משלב עולם ישן ועולם חדש במבנה היסטורי , המורכב מעשרות מרתפים שנבנו עוד בימי הברון אדמונד דה רוטשילד.

בשנת 2004 הקים היקב מתקן חדיש לקליטת ענבים ועיבוד יין בשם קאיומי, באזור הגליל העליון ליד רמת דלתון. קוצרה הובלת הענבים מכרמי הגליל והגולן אל היקב דבר המשפר את איכות היין.
בשנת 2013 נרכשה השליטה ביקבי כרמל על ידי קבוצת משקיעים פרטית בהובלת קרן ההשקעות 'קדמה קפיטל'.

בסוף שנת 2015, אחרי כ125 שנות פעילות, הועברו מתקני היקב ומכליו מראשון לציון לאתר הפרוש על שטח של 35 דונם, בפארק התעשייה אלון תבור.

מאז מתחם יקבי כרמל בראשון לציון מוזנח וניראה, לצערם של רבים, שמועד שימורו למעננו ולמען הדורות הבאים, עדיין לא קרוב.

חובבי היין, ההיסטוריה הישראלית ואוהבי העיר, עדיין מקווים שהאתר, הכל כך חשוב, ישומר ויוקם במרכזו מוזיאון היין הישראלי. כך ישובו לעיר מטיילים רבים מהארץ ומהעולם וראשון תהפוך שוב לעיר מעניינת ומושכת שיש בה נוסף לקניונים ולגנים ציבוריים, עוד אתר חשוב המלא בסיפורי היסטוריה.
לחיים, בתקווה להצלחה מהירה בהגשמת החזון !!!

תגובות

תגובות