ההצלחה של תלמידי ראשון לציון חוצה גבולות ויבשות. מעצמת השחמט העולמית, רוסיה, מבקשת לאמץ את התוכנית הייחודית לראשון לציון "שחמטק" (שילוב של שחמט, מתמטיקה, טכנולוגיה) המועברת ב-72 גנים ו-54 בתי ספר ברחבי העיר. רוסיה מצטרפת לקנדה, קוריאה, הולנד ואוקראינה שכבר אימצו את התוכנית במדינתם. בשלב הראשון ילמדו תלמידי כיתות א' ו-ב' ב-500 בתי ספר ברוסיה ולאחר מכן יתרחב לכל היבשת העצומה. מדובר בהבעת אמון עולמית בתוכנית העירונית. זו גם הסיבה שהשבוע קיבלה העירייה, בראשות רז קינסטליך, החלטה להרחיב את התוכנית לעוד 54 גני ילדים.

נשיא תוכנית השחמט בבתי הספר ברוסיה, אלכסנדר קוסטיב, ביקר לאחרונה בראשון לציון והתרשם מאוד מביצועי ילדי הגנים. ברוסיה ישנם אמני שחמט רבים, המפורסם שבהם הוא רב אמן, אלוף העולם במשך 15 שנים ברציפות, ומי שנחשב במשך שנים לדרגה אחת מעל כולם, גארי קספרוב. אלא שהשחמטאים הרוסים מתבגרים ואין מי שיעביר את הידע הזה הלאה. הממשלה ברוסיה מתכוונת להכניס את השחמט כמקצוע חובה לכל בתי הספר והם מצאו התוכנית הראשל"צית כמתקדמת וידידותית ביותר בעולם ללימוד שחמט בבתי הספר.

"בעידן של היום אנחנו כבר רגילים לראות ילדים שוקעים בתוך המסך, אצלנו בראשון לציון הם שוקעים במחשבה על המהלך הבא שהים יעשו בשחמט", מספר ראש העירייה רז קינסטליך. "זה לא רק משחק, זו דרך חיים שמאתגרת ומגרה את המוח, מפתחת יכולות תכנון וקריאת מצבים קדימה, מעודדת סבלנות וכבוד למתמודד ממול ודורשת יכולת של חשיבה אסטרטגית ורמת ריכוז גבוהה. אני גאה שראשון לציון הפכה למעצמה בתחום ואנו נמשיך לתמוך ולעודד את תלמידי העיר להשתתף בתוכנית". אירוע השיא של התוכנית הוא אולימפיאדת שחמטק הדיגיטלית כאשר כל תלמידי התוכנית פותרים תרגילי שחמט ברמות שונות, מביאים נקודות אישיות לבתי הספר ובתי הספר מתחרים במשך שבועיים. התלמידים פותרים תרגילים און ליין מכל מכשיר – מחשב, טאבלט, סמארטפון ודירוג בתי ספר מתעדכן און ליין.

התוכנית כמובן זכתה להכרה גם על ידי המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מט״ח) של משרד החינוך  כתוכנית דיגיטלית מתקדמת והשבוע יצאה מנהלת התוכנית, לובה אלתרמן, להודו כדי להציג מטעם ישראל את התוכנית בכנס העולמי EduTech.

מ"מ וסגנית ראש העירייה, ליאל אבן זהר, המחזיקה בתיק החינוך, הוסיפה: "פיתחנו את התוכנית עם מנהלת אגף חינוך יסודי שולמית זכאי ועם ואדים קירפיצ'וב ז"ל שהיה מחזיק תיק הקליטה, ועשור אחרי אנחנו גאים בכך שיש לנו למעלה מ־5,000 ילדים בחוגי השחמט של העיר. זה מקור לגאווה שראשון לציון היא העיר המובילה בכמות הילדים הלומדים שחמט, לא רק בארץ אלא גם בעולם".

צילום: חורחה נובומינסקי

תגובות

תגובות

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here