אלוף במיל אליעזר שקדי
את הנאום הזה שלחתי הבוקר לילדיי וביקשתי מהם לקרוא אותו היטב ולהפנים טוב טוב.
אנחנו ההורים אחראים לילדינו. החינוך מתחיל בבית…..הנאום שלא שודר (מתוך פוסט של סיון רהב מאיר)

איש הצבא הבכיר עלה לדוכן, פתח את פיו והרשים את כל הנוכחים. אני לא מדברת על גנץ אלא על האלוף במיל' אליעזר שקדי. הוא השתתף בימים אלה ביום עיון לזכרו של סא"ל עמנואל מורנו. כך אמר שם: "אני רוצה לדבר על ארבעה דברים, שאת כולם למדתי מאבא שלי. הראשון הוא קבלה ואהבה. אבא היה ניצול שואה, אחרי המלחמה הוא חזר לכפר שלו בהונגריה וחיכה שם קרוב לשנתיים שמישהו יחזור. אחרי שנתיים הוא הבין את הדבר הבלתי נתפס הבא: נשארתי לבד בעולם. הוא היה בערך בגילכם", הוא אומר לצוערי בה"ד 1 שבקהל. "נסו לדמיין. כל המשפחה נרצחה באושוויץ, והוא עלה לבד ארצה. לאבא היה משפט מדהים: 'אני לא מצליח להבין מה זה שמנסים להפריד בינינו'. אני, עם כל יהודי, מרגיש בבית.

"כשמוניתי להיות מפקד חיל האוויר", המשיך. "קראתי לרב של חיל האוויר, הרב רמי ראב"ד, וביקשתי שנעשה פרויקט עם חרדים. מה זה חרדי? זה האבא והסבא של כל מי שיושב פה. הם לא נפלו מהירח. אגב, שלא נתבלבל. בדרך למשרפות לא התעניינו איזו כיפה יש לך או אין לך. אז כדאי שנמצא את הדרך לחיות יחד. פתחנו יחד את פרויקט שח"ר כחול, לחרדים בחיל האוויר. הפרויקט שוכפל בחילות אחרים והפך להצלחה. ואיך אתה יודע שהפרויקט שלך מצליח? כשגדול המתנגדים מסביר שזה רעיון שלו…". הקהל צוחק ושקדי מסביר: "בוקר אחד הרב ראב"ד מצלצל אליי ואומר: עכשיו דיבר ברדיו הבכיר מאכ"א, זה שאמר לך 'על גופתי המתה הפרויקט ייפתח', ואמר שזה רעיון שלו!".
"הנושא השני הוא ערכים", אמר שקדי. "לאבא שלי היו ערכים. אני לא מכיר אתכם, אבל אני יודע להגיד בוודאות את הדבר הבא: אין פה אף אחד ואחת באולם שבמלחמה קשה מול טרוריסטים רוצה להרוג סתם נשים וילדים שאינם טרוריסטים. איך אני יודע? כי זאת התרבות שלנו. כמפקד חיל אוויר, הרגנו בהתחלה הרבה לא-מעורבים. היחס היה אחד לאחד. על כל מחבל, הרגנו גם לא-מחבל. ניסיתי לפעול להקטין את הכמות הזו, והצלחנו. כשסיימתי את תפקידי היחס היה 24 ל-1. על כל 24 טרוריסטים נהרג אחד לא מעורב. שאלו אותי למה זה כל כך חשוב לי. אני אגיד לכם: הם לא מסוגלים לנצח אותנו בכוח. הם מסוגלים לעשות רק דבר אחד: לגרום לנו להיות דומים להם. הם רוצים להרוג את הנשים והילדים שלנו, ובשנייה שאנחנו נחשוב שהדבר הזה לגיטימי כלפיהם, הם ינצחו. אנחנו בהחלט רוצים לפגוע במי שצריך. מי שמכיר אותי יודע שלא מומלץ להיות אחד כזה שאני רוצה לפגוע בו. רובם הגדול כבר לא יכול לספר על זה…".

הנושא השלישי היה מנהיגות. "אין מנהיג בחצי משרה", אמר. "זה לא קיים, אתה מנהיג תמיד. אם הייתי צריך להיכנס לחדר הזה ולהגיד לכם משפט אחד בלבד, הייתי אומר לכם את המשפט הבא: הכל כולל הכל – זה דוגמה אישית. אפשר לדבר, לספר, להגיד דברים יפים, אבל זה לא רלבנטי. העיקר זה מה שאתם עושים. תתנהגו כמו שאתם רוצים שאחרים יתנהגו. מסתכלים עליכם".

הוא סיים בנושא הרביעי, פרופורציות, ובשיעור מהדהד, בעיקר בימים שבהם כל אחד הוא מסית ואויב העם והדמוקרטיה. הרי מסבירים לנו שהמדינה תלך לאבדון עם נתניהו, או תלך לאבדון אם רק יוחלף. הנה קצת איזון: "פעם הוזמנתי לארוחת ערב אצל הנשיא פרס, עם נשיא הונגריה, והזמנתי גם את אבא. ברכב, בדרך, אבא אומר לי: אתה קולט מה קורה פה? אתה לא מבין שום דבר. אני, משה מנדל שקדי, נוסע לירושלים, בירת ישראל והעם היהודי. אני נוסע לפגוש את הנשיא פרס, שהוא הנשיא של מדינת ישראל ושל העם היהודי. אני נוסע עם הבן שלי, שהוא מפקד של חיל האוויר של מדינת ישראל ושל העם היהודי. זה התואר שהוא נתן לי, ככה הוא היה קורא לי… ואני נוסע לפגוש את נשיא הונגריה, כשלפני 65 שנה החיים שלנו בהונגריה היו שווים פחות מחיים של כלב מת. נשיא הונגריה עוד לא יודע שהערב הוא גם הולך להתנצל בפניי… ואתה יודע מה? אם היו אומרים לי לפני 65 שנים: תחלום את החלום הכי מדהים שאתה רק יכול להעלות על הדעת, החלום הכי בלתי הגיוני ומטורף, אין סיכוי בעולם שהייתי חולם אפילו חלק קטן ממה שתיארתי לך עכשיו כמציאות. אבא שלי צודק. כל מי שיושב פה הוא חלק מנס. היינו בקטסטרופה הכי גדולה בתולדותינו, ואנחנו נמצאים בנס הכי גדול בתולדותינו – מדינה יהודית דמוקרטית מדהימה בכל תחום. טוב, חוץ מספורט, אבל גם זה יגיע פעם… אה, ואם אתם מתלבטים אם נשיא הונגריה התנצל בפני אבא שלי, סימן שלא הכרתם את אבא שלי. לא הייתה שום אלטרנטיבה אחרת".

אליעזר שקדי, אליעזר בן משה מנדל שקדי, ירד מהדוכן לקול תשואות רמות וממושכות.

תגובות

תגובות