מרכזי יה"ל שהינם חלק מעמותת איכות בשיקום, המפוקחים ע"י משרד הבריאותפועלים בארבעה סניפים ברחבי הארץ ומסייעים לבני משפחה של מתמודדי נפש.

מרכז יה"ל בראשון לציון יזם את הקמתה של קבוצת תיאטרון הפלייבק לבני משפחה של מתמודדים, במטרה להעניק להם כלי להתמודדות, שיקוף סיטואציות ומציאת פתרונות בסיטואציות שונות, והכל תוך כדי הנאה, שחרור וביחד.

התיאטרון משתמש באימפרוביזציה כחלק מהתמודדות ושיקוף סיטואציות של חיי השחקנים, עוזר לשיפור חיי משפחות מתמודדי נפש ומאפשר את  המחזת סיפורי ההצלחה של מרכז יה"ל בעמותת איכות בשיקום.

לשם הקמת קבוצת התיאטרון, חברה אתי בן ששון, בת משפחה של מתמודד נפש ועובדת יה"ל, בעלת ידע ונסיון בנושא לאלון פורת, מנחה ותיק  של קבוצות פלייבק. הקבוצה מונה כ-10 משתתפים המתפקדים כקבוצה עצמאית לעזרה עצמית עם מפגשי הנחיה אחת לחודש. הביקוש הרב, הביאה להקמתה של קבוצת פלייבק שנייה בראשון לציון וקבוצה נוספת הוקמה במרכז יה"ל באשדוד. כחצי שנה לאחר הקמת הקבוצה בראשל"צ, הועלה המופע הראשון בו נטלו חלק כל משתתפי הקבוצה.

קבוצת פלייבק מופיעה גם בימי עיון , בהצגות סל שיקום, מול אנשי טיפול ומשרד הבריאות וגם בפסטיבל הפלייבק ומול מוסדות חינוך. בהצגה השחקנים משתפים בסיפור האישי שלהם ובחוויות ההתמודדות של בן המשפחה. הפתיחות שלהם וסיפוריהם האישיים מעלים את המודעות וקבלה של מתמודדים בבריאות הנפש באמצעות חברות, עזרה הדדית, דילמות וסיטואציות.

הקהל שכולל גם בני משפחה של מתמודדים וגם קהל הרחב מספר על הצגות הפלייבק : "עזרתם לי לראות את הסיפור מנקודות מבט אחרות ולהתמודד איתו באופן טוב יותר", "עומק השיקוף מרגש, התחושות והקונפליקט ממחישים מה שעובר על בני המשפחה ועל המתמודדים".

תיאטרון פלייבק הוא סוג מקורי של תיאטרון אימפרוביזציה המשתף את הקהל בהופעה. המשחק בתיאטרון הפלייבק מאתגר את השחקנים לעבודת צוות יצירתית ולמשחק מתוך תחושה של שירות למספר ולקהל. השחקנים מחויבים להקשיב באופן לא שיפוטי ולהתייחס בכבוד ואמפתיה לכל מספר. בתהליך ההכשרה וההתפתחות של שחקני הפלייבק מושם דגש על פיתוח מודעות עצמית והקשבה פנימית בנוסף למיומנויות תיאטרון ואימפרוביזציה

 לדברי אסתר, אחת המשתתפות: "גדלתי במשפחה עם אבא חולה במאניה-דפרסיה. בצעירותי חשבתי שהמחלה היא בחירה ותלויה רק בסביבה ולא רציתי לקבל שיש גם נטייה גנטית. כאשר בתי חלתה והמחלה פרצה אחרי לקיחת סמים, הבנתי שהעניין מורכב. בשנים הראשונות התמודדנו באופן עצמאי. המחלה התפרצה לראשונה באופן פתאומי לאחר מות בעלי. האובדן היה קשה לכולנו, נעזרתי בכל גורם אפשרי, עד שהגעתי ליה"ל בראשון לציון ומאז השתנו חיי.  קיבלתי תובנות רבות: על ילדותי, משפחתי , חברים לדרך ושותפים לגורל וגם גיליתי את הפלייבק. בתי  השתקמה, היא עובדת וחיה חיים מלאים, נישאה והקימה משפחה והפכה לאם. מתוך השבר הגדול למדנו מה זו תקווה, אהבה, מסירות, קבלה והודיה. הפלייבק אפשר לי לפרוץ לעולמות חדשים בזכות רשת התמיכה בקשיים ובהצלחות, יציאה מן הפנים החוצה, התחלתי להעז להופיע ולשיר ולרקוד לפני קהל. גם להגשים חלום אישי של נגינה על פסנתר ולהתחיל בזוגיות חדשה אחרי 7 שנים של אלמנות וגם סיפק משמעות ומטרה, אפשרות לתרום חלק צנוע בהתמודדות של המשפחות והמתמודדים על הסטיגמה, במתן תקווה וחיזוק תוך כדי הרבה שמחה והנאה".

פנינה, אם לבן מתמודד מוסיפה: "בני שהיה בילדותו ילד מחונן, התגלה כמתמודד נפש עם סכיזופרניה מאז שירותו הצבאי כחייל קרבי." המשפחה פנתה לרווחה ולאחר התייעצויות והמלצות הגיעו למרכז יה"ל ראשל"צ. האתגר הגדול שעמד בפניהם הוא שהבן נמנה על סרבני הטיפול ואופן הטיפול בו כלל אשפוזים הלוך וחוזר הביתה, בו המשיך לגור עד היום. הבן לא מקבל סל שיקום וגם ביטוח לאומי החל לקבל רק לאחר 4 שנים. מעגל של סבל וקושי יומיומי שהקשה על התפקוד של בני המשפחה ועל הרוגע והשלווה שהופרה בבית. האפשרות לפגוש קבוצה קטנה של אנשים, בני משפחה של מתמודדים כמוה. עם מאמן שמשרה שלווה ופעילות טיפולית בכל מפגש שמאפשרות לה לבכות, להשתחרר ולהתחזק וגם המון אהבה.  מסכמת פנינה: "הבמה גורמת לי לרחף והפלייבק זה הטיפול האישי עבורי".

עמותת איכות בשיקום מפעילה 4 מרכזי משפחות יה"ל בראשל"צ, חדרה, כפר סבא ואשדוד. לכל מרכז שלוחה בעיר נוספת. המרכזים ממומנים ומפוקחים על ידי משרד הבריאות.

המרכז שם דגש על מקומה המרכזי של המשפחה בתהליך השיקום, בעבודה משותפת ושיתופית הכוללת את המתמודד, המשפחה וגורמי הטיפול והשיקום, ברוח גישת ההחלמה בבריאות הנפש. בבסיס תפיסת מרכזי יה"ל, האמונה ביכולתה של המשפחה לבסס את חייה – לשקם את רצף החיים האישיים והמשפחתיים לצד ההתמודדות עם המחלה, למצוא חוסן, משמעות והגשמה. המרכז מספק סביבה מכבדת, זמינה ומחבקת לבני המשפחה ופועל תוך התחדשות ויצירתיות ושותפות בתהליכי שינוי והתפתחות במרחב הטיפול והשיקום הפסיכיאטרי.

להתקשרות עם מרכז יה"ל מענה טלפוני ארצי- 03-9559596

תגובות

תגובות