רכבת קלה בראשון לציון

מתכנני תוואי הרכבת הקלה והכבדה הציגו השבוע בפני חברי ועדת תכנון ובנייה בעיריית ראשון לציון. מדובר בבשורה משמעותית שתשנה דרמטית את פני התחבורה בעיר ובכלל זה את איכות חיי התושבים. תוואי הקו החום של הרכבת הקלה יחל בבת ים, ימשיך לראשון לציון ומשם לבאר יעקב, רמלה ולוד. סך הכל אורכו של הקו יעמוד על 30 ק"מ ויהיו בו 46 תחנות. בראשון לציון הוא יחל במתחם העסקים החדש- מתחם ה-1000 ומשם יעבור דרך שד' רחבעם זאבי, רחוב לוי אשכול, שד' יצחק רבין, רחוב רוטשילד, הרצל, הכרמל, שד' ירושלים ועד לשכונת נרקיסים. הקו מתוכנן לעבור בשטח מחנה צריפין העתיד להתפנות לטובת אזורי מגורים ותעסוקה ומקשר למתחם בית החולים אסף הרופא.

חברת נת"ע (נתיבי ישראל) מעריכה כי הקו ישמש כ-124 אלף איש ביום ולמעלה מ-17 אלף איש בשעת השיא בבוקר. בעיריית ראשון לציון יודעים שהקו החום אשר יתחבר לקו האדום של הרכבת הקלה ולמעשה לכל גוש דן, צפוי לשנות לגמרי את פני התחבורה בעיר ולשפר דרמטית את איכות חיי התושבים. לכן הצהירה העירייה, ואף קיבלה את ברכת משרד התחבורה, כי היא מוכנה לקחת את המושכות לידיה ולהשיג את המימון באופן עצמאי להקמת הקו החום. בעירייה מעריכים שמהלך זה צפוי לזרז משמעותית את לוח הזמנים. ההערכה היא שעלות הקמת הקו נאמדת בכ-10 מיליארד ₪. לצורך הקמת הקו, עיריית ראשון לציון תקים תאגיד עירוני בשליטת העירייה ובו יהיו חברות הרשויות אשר הקו עובר בשטחן: רמלה, לוד ובאר יעקב. גיוס התקציב ישען על מימון בינלאומי בלא שהעירייה בפעולותיה האחרות עלולה להינזק מהקמת הקו. ראש עיריית ראשון לציון, דב צור, אמר כי העיר עומדת בפני פיתוח מאסיבי, הן במתחמי עסקים והן במגורים, "העיר צפויה להוסיף לשטחה עוד כמאה אלף תושבים בחמש עשרה השנים הקרובות. כבר היום תשתיות הכבישים בתוך העיר לא עומדות בעומס, מקומות החניה באזורים מסוימים הם במחסור גדול, הכבישים הבינעירוניים עמוסים וגדושים שעות רבות ביממה, והתופעות הללו רק יחמירו. אנחנו לא נוכל לשבת בתחנה ולחכות שהמדינה תיתן מענה. עלינו לקחת את האחריות אלינו ולקדם כבר היום פתרונות של הסעת המונים בתוך העיר".

במקביל לפיתוח הרכבת הקלה, בעירייה מבקשים לקדם גם את חיבור תוואי הרכבת הכבדה בין תחנת ראשונים למשה דיין. למרות המרחק הקצר (כ-6.5 ק"מ) בין שתי התחנות, הן מנותקות האחת מן השנייה. חיבור בין התחנות ייתן מענה גם לתושבי העיר שמעוניינים להגיע מהקצה המערבי למזרחי והן לתושבי מזרח ומרכז ראשון לציון המעוניינים להגיע במהירות לגוש דן.

בעבר, הציגה רכבת ישראל תוואי שחוצה שכונות במערב העיר. ראש העירייה הודיע לשר התחבורה כי העירייה לא תסכים לתוואי זה. שר התחבורה שמע עמדה זו והנחה לתכנן קו רכבת סביב תוואי הקיים של כביש 431 שממשיך מזרחה, לאזור צומת ענבה, מודיעין ומגיע לתחנת מודיעין.

כאשר לבסוף המטרה היא ליצור מסילה ישירה בין ראשון לציון לערים ירושלים ומודיעין וכל זאת כחלק מהמענה להתפתחות האורבנית באזור מטרופולין דרום גוש דן. תוואי זה אושר לאחרונה ועבר לשלב התכנון המפורט.

כחלק מהפיתוח של אזור העסקים המתפתח בשורק, רכבת ישראל הציגה את התחנה החדשה שתיבנה שם ותעמוד למעשה בין התחנות הקיימות במזרח ובמערב העיר. התחנה במתחם העסקים שורק תכלול מבנה חניון תלת קומתי כאשר בחלקו העליון יוצבו רציפי הרכבת ולצד זאת יוקמו במקום גם תחנות לתחבורה ציבורית, חניון חיצוני לרכב פרטי ולתחבורה ציבורית.

חשוב לציין כי תוואי הרכבת הכבדה יעבור דרומית לכביש 431 וזאת כדי לשמור על הנוף הטבעי ועל איכות התושבים בשכונות המגורים בראשון לציון.

הדמיות: גוגנהיים בלוך אדריכלים

תגובות

תגובות

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here