רבים מאתנו רוצים להפיק את המרב מאימון אירובי, כלומר להביא את הגוף למצב של שריפת שומן מוגברת ומקסימלית מתוך יחידת האימון. כיצד עושים זאת? מה מומלץ? איזה סוג של פעילות ספורט מומלצת?

יש להדגיש ולציין, כי לגוף מספר מקורות אנרגיה: פחמימות, חלבון ושומן. פחמימות נשמרות בגוף בצורת גליקוגן, שנמצא בכבד ובשרירים. תהליך הפיכתן לאנרגיה הוא מהיר וזמין לגוף במהלך פעילות אירובית עצימה.

מקור אנרגיה נוסף וקשה לשריפה, הינו השומן. הפיכתו של השומן לאנרגיה הוא תהליך איטי וארוך.


 

האנרגיה מיוצרת באמצעות שני מסלולים עיקריים:

  • המסלול האירובי.
  • המסלול האנאירובי.

המסלול האירובי משתמש במאגר השומן כמקור אנרגיה עיקרי לעומת המסלול האנאירובי, שמאגר הפחמימות מנוצל כמקור אנרגיה עיקרי  בזמן מאמץ גבוה.

חשוב לציין, כי שריפת שומן תתבצע במהלך פעילות בעצימות בינונית לאורך זמן בדופק של 70-80 אחוזי מאמץ. פעילות באחוזי מאמץ נמוכים יותר תביא לשריפת שומן, אך בשריפת קלוריות מזערית וללא טווח השפעה רחב למשך 24 השעות קדימה.

ככל שהאימון נמשך יותר זמן מאגרי הגליקוגן מדלדלים והגוף מתחיל לשרוף שומן כמקור אנרגיה. שריפת שומן מתחילה לאחר כ-20 דקות של פעילות אירובית והולכת ומעצימה בכל דקה נוספת.


האם כדי לרדת במשקל לא כדאי לעשות רק דיאטה?
 

לא, משום שהרזיה בלבד לעולם לא תעניק לכם את המראה החטוב. גוף חטוב מתקבל בזכות שלושה דברים: גנטיקה טובה, אחוזי שומן נמוכים ומסת שריר גבוהה. על הדבר הראשון אין שליטה, על השניים האחרונים – כן.

האם פעילות אנאירובית (הרמת משקולות/אימון כוח) לא עוזרת לשריפת שומן?

עוזרת. אמנם היא יעילה למטרה זו פחות מפעילות אירובית, אבל גם לה יש חשיבות.

פעילות אנאירובית (המתבטאת בעיקר באימוני כוח ובהרמת משקולות) לא תשרוף לכם שומנים, בזמן שאתם מפמפמים משקל במכון, אבל היא תבנה לכם מסת שריר.

היתרון יהיה כפול: ראשית, האצת חילוף החומרים, הגוף ישרוף יותר קלוריות בזמן המנוחה ושנית, בזכותה תפתחו שרירים, ותזכו לגוף חטוב יותר.

ככל שתעבדו בעצימות גבוהה יותר ולאורך זמן רב יותר, כך תשרפו יותר קלוריות בפעילות ויותר קלוריות-שומן במנוחה.

דוגמה לאימון אפקטיבי לשריפת שומן הוא אימון ה HIIT–  . זהו אימון דינאמי ועצים, המשלב עבודה אירובית עם עבודה על כוח השריר. מדובר באחד האימונים הטובים ביותר לירידה במשקל מאחר ואימון האינטרוולים יכול להעלות משמעותית את תהליך שריפת השומן בגופו של המתאמן.

מדובר באימון אינטרוולים בעצימות גבוהה. במהלכו של האימון מבוצעים אינטרוולים קצרים בעצימות גבוהה, היכולים לנוע מכמה שניות עד כמה דקות, שלאחריהם ישנן מספר שניות עד דקות של התאוששות בעצימות נמוכה וחוזר חלילה.

לסיכום, חשוב לזכור, שכדי לשרוף שומן, עלינו לבצע פעילות אירובית לטווח זמן העולה על 20 דקות בעצימות בינונית באחוזי טווח בין 70-80/84 אחוזי מאמץ. בנוסף, יש לזכור, כי בסופו של דבר, ההשפעה על המשקל שלנו זה כמות הקלוריות בצריכה לעומת כמות הקלוריות ששרפנו.

 

כל גרעון קלורי יוביל לירידה במשקל.

רונית צוקרל
מדריכת כושר ומדריכה לאורח חיים בריא

תגובות

תגובות

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here