בקהל נוכחים גם הזמרים והיוצרים יורם גאון ואביהו מדינה שעבורם כתבה קליין שירים * מוקדם יותר קיימה עיריית ראשון לציון טקס יום השואה במסגרת מפעל ההנצחה "לכל איש יש שם", עלו לבמה הציגי קשרי חוץ מעיריית לובלין ומהמחלקה להנצחת יהודים בלובלין פולין והקריאו את שמות הנספים, בני משפחותיהם

הבוקר נפתח טקס "לכל איש יש שם" ברחבת עיריית ראשון לציון עם צפירת הזיכרון. הטקס הוכן על ידי אגף נוער וצעירים במינהל קהילה, בהשתתפות בוגרי שנת השירות של תנועת "הצופים" ובליווי מוסיקלי של מקהלת "זמר לציון " של המחלקה לתרבות יהודית תורנית – מינהל קהילה.

עם תום הטקס, הוזמנו עובדי עירייה ונבחרי ציבור לפתוח את מפעל ההנצחה "לכל איש יש שם" ולהקריא על הבמה את שמותיהם של בני משפחה, קרובים ונספי השואה מתוך רשימות שנאספו על ידי "יד ושם". ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך, החל בהקראת שמות בני משפחתו שנספו בשואה ואמר: " סבא וסבתא שלי, אליהו ושפרה זכרונם לברכה, נולדו בפולין. בגיל שבו אני חייתי כנער נטול דאגות בראשון לציון, סבא אליהו נאלץ להיפרד מהוריו, חבר לפרטיזנים, התחבא ביערות ונלחם כל בוקר מחדש בגבורה ובאומץ על חייו ועל הישרדותו. הוריו, שחשבו שהתמזל מזלם להתחבא אצל שכנים גויים, הוצאו להורג בעקבות הלשנה. סבתי שפרה, שהייתה צעירת הילדים במשפחה, הוחבאה אצל משפחה תמורת סכום נדיב ששילמו הוריה. מכל משפחתה, היא הייתה היחידה ששרדה. 74 שנים חלפו מאז תמה המלחמה, ועדיין, כשאנו מאזינים לסבים, לסבתות ולניצולי התופת שמוכנים לספר, הלב מתקשה להאמין. זו השליחות של ניצולי השואה: לזכור ולהזכיר. רק אם נשמע ונשמיע נוכל לזכור ולהזכיר. יהי זכר הקורבנות נצור בלבנו לעד".

בין הנוכחים בקהל היו גם בני נוער ומלווים יהודים מלובלין פולין בהם: מאיבו ורמקו, מנהל קשרי חוץ מעיריית לובלין, ברטוש גיידג'יק מהמחלקה להנצחת יהודים שמחפש ומנציח את אלו שגרו ונספו בלובלין וכריסטוף שטיזינסקי מורה להיסטוריה, שהקריאו את שמות הנספים, בני משפחותיהם.

מלבד השתתפותם בטקסי יום השואה בעיר, הם נפגשו עם ניצולי שואה ויוצאי לובלין בארץ, יסיירו בראשון לציון וביד ושם. הביקור מתקיים בשיתוף אגף הנוער והצעירים ואגף קשרי חוץ בעירייה.
לאחר הטקס, וכמו בכל שנה, יתקיים מפגש "זיכרון בסלון" במבואת אולם המועצה בעירייה. זיכרון בסלון נעשה במסגרת פרויקט "פרח לניצול" שמובילה המחלקה לעבודה סוציאלית בקהילה, במנהל לשילוב חברתי. השנה מתארחת אילנה קליין (72) שתספר על ילדותה בתקופת המלחמה. קליין השתתפה בקמפיין הבינלאומי "ניצחנו" שיזם ראש העירייה, רז קינסטליך, במסגרתו תמונותיהם של 11 שורדי שואה מראשון לציון מתנוססות באלף שלטים ברחבי העיר ובערים התאומות של ראשון לציון בגרמניה, פולין, אוקראינה, צרפת ורומניה.

קליין (נולדה במערה בתוך יער בו הסתתרו הוריה בתקופת השואה: "המסר שלי הוא בעצם "והגדת לבנך", עוד מעט דור ניצולי השואה הולך ונעלם ולא יהיה מי שייספר ישירות. זה יעבור מדור לדור עד שזה ייעלם לגמרי. המסר שלי הוא לשכוח לעולם", ציינה קליין. בין המשתתפים בזכרון בסלון נכחו גם הזמרים והיוצרים יורם גאון ואביהו מדינה שעבורם, ועבור אמנים נוספים, כתבה קליין שירים.

תגובות

תגובות

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here