"הקמנו את BuyMe על נייר בבית קפה ברמת אביב – ועכשיו היא שווה 250 מיליון שקל", סיפר שי דרין, ממייסדי החברה, רגע אחרי האקזיט בחודש מאי השנה.

והוא לא היחיד. כבר שנים שאנחנו שומעים מעת לעת על חברות ומיזמים מצליחים, שהוקמו בסיכום על מפית, במהלך פגישה אקראית בבית קפה.

קרן מנור
קרן מנור

אין ספק, כל עסק צריך תכנית עסקית, בעיקר בתקופה זו, בה העולם סביבנו משתנה, ואיתו גם הלקוחות, הספקים והמתחרים שלנו. אבל ניסיון של כ- 20 שנה בעבודה עם מגוון סוגי ארגונים, הביא אותי למסקנה הברורה שיש פער אדיר בין ארגונים גדולים לבין עסקים בינוניים וקטנים, בכל הנוגע לתכנית עסקית.

בעוד שארגונים גדולים מעסיקים מחלקות שלמות: אסטרטגיה, פיתוח עסקי, שיווק וכספים, האמונות על בנייה של תכניות עסקיות ובקרה אחר התממשותן, לבעלי העסקים הקטנים והבינוניים שאני מלווה, זה נשמע כמו חלום רחוק. כשיש לך עסק קטן או בינוני, את.ה עסוק.ה ביום יום בתפעול השוטף של העסק, במכירות, בגביה, בתשלומים ובשיווק. למרות שכולנו מבינים כמה זה חשוב לשבת ולתכנן בצורה מסודרת את העתיד, הקרוב והרחוק, של העסק, לא תמיד יש את הזמן או את הכלים לעשות את זה לבד. "מתגלגלים"…

אבל, כמו כל דבר בחיים, הכי קל להתחיל מצעדים קטנים. הנה לפניכם ארבעת השלבים שלי בכתיבת "תכנית עסקית על מפית", שתייצר לכם מיקוד וסדר לגבי העסק שלכם (עם דוגמאות מהחיים). בכל שלב שאל.י את עצמך את השאלות הבאות:

  1. מציאות עתידית מיטבית – איך אני רוצה שייראה העסק כשהוא במיטבו, ובעוד כמה זמן מהיום?

למשל: רופא שיניים שפתח מרפאה פרטית ברחובות לפני שנה. הוא ירגיש סיפוק והצלחה, אם בעוד 3 שנים, הוא יטפל בילדים ובני נוער, בקליניקה שתהיה ממוקמת במרכז תל אביב, תפעל חמישה ימים בשבוע מ- 10:00 עד 18:00 ותייצר לו רווח של 15,000 ₪ בחודש.

  1. ייחודיות – מהו היתרון היחסי של העסק? מה יש לי, שאין לאחרים?

למשל: עורכת דין המתמחה בדיני עבודה. לכאורה, יש רבים וטובים כמוה. אולם היא בעלת ידע וניסיון ייחודי ארוך שנים בתחום התעמרות בעבודה. זוהי נישה בה יש לה יתרון תחרותי.

  1. חסמים/גורמים מעכבים – מהן נקודות התורפה של העסק? עם אלו אתגרים צריך להתמודד בכדי להגיע למציאות
    העתידית המיטבית?

למשל: בעלת חברת השמה המעוניינת להרחיב את עיסוקיה ולספק גם שירותי יעוץ ארגוני לחברות שאתן היא עובדת. לצורך כך, היא צריכה להשלים לימודים בתחום. כמובן שהשלמת לימודים כרוכה בהשקעת זמן ומשאבים כספיים. דוגמה נוספת: יועץ לחברות וסטארט-אפים בתחום הדיגיטל והחדשנות, המתמודד עם תחרות עזה, ועם חסמי כניסה נמוכים, בשוק שבו הוא פועל.

  1. מפת הדרכים של העסק – לאור התובנות מהשלבים הקודמים, איך נראית הדרך אל המציאות העתידית המיטבית? אלו אבני דרך עליי לעבור? בשלב זה נדייק ונשאל:
  • מי קהל היעד שלי?
  • באלו מוצרים/שירותים כדאי להתמקד (קיימים או חדשים)?
  • אלו השקעות נדרשות בעסק/בעצמי?
  • מהם ערוצי השיווק המתאימים לקהל היעד ולשוק בו פועל העסק?
  • איך כל הפרמטרים הללו מתבטאים במספרים, בהערכה גסה?

ברור שהחשיבה, הניתוח והמסקנות יהיו שונים בין עסק לעסק, גם כאלה הפועלים ממש באותו תחום.

תהליך האימון העסקי מסייע לייצר בפרק זמן קצר מפת דרכים, המותאמת לכל בעל.ת עסק באופן אינדיבידואלי, בהתאם ליעדים, ליכולות ולהעדפות של בעל.ת העסק, ובהתחשב במצב הפיננסי ובנקודות התורפה שלו.ה. התהליך עצמו ממקד, מכוון ומפחית את אי הודאות, בעיקר בזמנים אלו.

בהצלחה!

מעוניין/ת באימון עסקי להצלחה?

ליצירת קשר:
קרן מנור
מאמנת אישית ועסקית, רו"ח, MBA
נייד: 0528280406

אתר הבית     הדף העסקי

 

 

תגובות

תגובות