צילום: אבי קקון

במשך ארבעה ימים פקדו אלפי אנשים את כנס השפה  "לשון ראשון", כנס השפה העברית שציין  13 שנה להיווסדו בהיכל התרבות מאיר ניצן, ראשון לציון, ונהנו מעשרות ממבחר מושבים מרתקים ומהפקות מקור ייחודיות

כנס "לשון ראשון" הפך מסורת וציין השנה את שנתו  ה-13. העיר ראשון לציון,  העיר הראשונה בעולם בה נלמדו כל מקצועות ההוראה בעברית שבה הוקם בשנת 1886 ביה"ס "חביב", שהוא הראשון בעולם בו נלמדו כל מקצועות ההוראה בעברית, מהווה מאז ועד היום בית לשפה העברית. אלפי אנשים, מכל גיל, ממגוון גילאים פקדו את ארבעת ימי הכנס, במהלכם עשרות אנשי אקדמיה, מרצים, אנשי רוח, סופרים, משוררים, יוצרים ומוזיקאים לקחו חלק במושבים ובהפקות מקור ייחודיות ייחודיות לכנס השפה, אשר ציין את שנתו ה-13 ועמד השנה בסימן "עברית בתנועה מתמדת".

בערב הפתיחה של הכנס התקיים כינוס מושב ההגיונריה שהתקיים בנוכחות פותרי תשבצי הגיון מכל רחבי הארץ. יחד עם האורח גיל חובב, ליאור ליאני המנחה ומשתתפים נוספים הם נהנו ממגוון חידות ומשחקי לשון.

בערבו השני של הכנס התקיים, זו השנה השביעית, טקס הענקת פרס ראש עיריית ראשון לציון על שם מאיר אריאל, בהנחיית העיתונאי ואיש התקשורת, צחי קומה. הפרס ניתן על ידי ראש העירייה, מר רז קינסטליך, ל"תיאטרון האינקובטור – פואטרי סלאם ישראל" מבית תיאטרון "האינקובטור", על יצירתיות בשפה העברית והנחלתה לרבדים שונים באוכלוסייה. פואטרי סלאם ישראל נבחרו ע"י ועדת שופטים בראשות יו"ר הוועדה, ד"ר רוביק רוזנטל.

בערב זה התקיים המופע "דיבור צפוף", הפקת מקור נוסטלגית, הומוריסטית ומוזיקלית עם מיטב להיטי הלהקות הצבאיות, והחיבור ביניהן לבין השפה והסלנג הצה"לי בהשתתפות: מירי מסיקה, משה אשכנזי, ניקי גולדשטיין, קובי אפללו, רמי קלינשטיין וחמי רודנר, שאף היה אחראי על העיבודים המוזיקליים. הערב נחל הצלחה אדירה ולא נותר אף מקום פנוי בהיכל.

"אם בלשונות",  הכנס ננעל במוצ"ש עם אברהם טל, מהיוצרים והזמרים החשובים והמשפיעים בישראל, בשיתוף פעולה מוזיקלי ראשון עם אורח מיוחד גידי גוב, ועם האמנית "קוקטית" אשר איירה במופע את השירים על גבי מסך הענק בלייב. המפגש בין שפה, מילים ומוזיקה של השני יוצרים שהפכו לחלק בלתי נפרד מפסקול המוזיקה הישראלית, יצר חוויה בלתי נשכחת לקהל הרב שמילא את האולם.

לצד הרפרטואר המובחר של מופעי המוזיקה הייחודיים, התקיימו דיונים עמוקים ומעשירים על השפה מזוויות שונות:
• התמקדנו בקבוצות העולים הממשיכות להגיע ומביאות איתן שפות חדשות, והשפעותיהן על העברית החיה.
• עסקנו בשאלות "מה נכון?", "איך אומרים?", ובהבדל בין התקני לבין המקובל.
• המשבר הפוליטי שפך אור על השפה הפוליטית המשתנה והשפעתה על חיינו.
• התעמקנו במוזיקה הישראלית שמייצרת טקסטים בסוגות שונות ולקהלים שונים.
• דנו בדרכי הוראת השפה, הקריאה והכתיבה במערכת החינוך.

ועוד…
נתראה בשנה הבאה!!

תגובות

תגובות