לא מעט אנשים סובלים באופן יומיומי מכאבי גב ,המקשים עליהם לבצע פעולות בסיסיות. טעות לחשוב, כי מנוחה תביא לפתרון הבעיה, נהפוך הוא פעילות גופנית, היא זו שתקל על המיחושים והסבל, ולעיתים אף תמנע את כאבי הגב הכרוניים.  כאשר מבצעים באופן נכון ומדויק את פעילות הספורט , ומחזקים את שרירי ה core (שרירי הליבה) מפחיתים משמעותית את כאבי הגב ומשפרים את היכולת התפקודית.

אדם, הנוהג לשבת ישיבה ממושכת, מעלה את העומס על החוליות ועל רקמות עמוד השדרה, מה שגורם בהמשך לפציעות ספורט ולנזקים במבנה האנטומי של עמוד השידרה.

חוסר פעילות לחיזוק זוקפי הגו מביא להחלשתם ולהתרופפותם, בשל כך, הם נחלשים ונוצר לחץ על הגב, שעם הזמן נהפך לכאב טורדני ומתמשך.

על מנת להימנע ממצבים קיצוניים אילו, עלינו לחזק את השרירים, ליהנות מהליכה יציבה יותר, גב זקוף יותר ועבודה מתמשכת ללא תחושת כאבי גב.

אז מה עושים?

תרגילים לחיזוק זוקפי הגו.

עלינו לשלב פעילות ספורט, המבוססת על תנועתיות וחיזוק שרירי הגב והבטן. לדוגמא בזמן פריצת דיסק ,סביר להניח ,שכפיפת הגב קדימה תגרום כאב גב שנגרם מהלחץ שמפעיל הדיסק על עצבים ,היוצאים מעמוד השדרה. ביצוע תרגילים בכיוון המנוגד (פשיטה לאחור) יגרמו להפחתת הלחץ המופעל על העצבים ולאורך זמן להקלת כאב גב.
בנוסף, תרגול השרירים למשך מספר שבועות יגרום לשיפור השליטה השרירית על תנועות הגב, ייצוב של הגב חיזוק והגדלת מסת השריר, כך שהשרירים יתמכו בצורה טובה ביותר בחוליות עמוד השדרה בזמן מנוחה ובזמן תנועה וכתוצאה מכך הפחתת כאב גב.

תרגילים לשרירים ,המייצבים של עמוד השדרה.
שריר הרחב בטני (שריר בחלק תחתון של הבטן שעובר לרוחב הבטן ) , ישר בטני ואלכסוני הבטן והשרירים העמוקים של הגב. כיווץ שרירים אלה גורם להגדלת הייצוב של חוליות הגב, ופחות תנועה.

מומלץ לשלב פילאטיס לחיזוק קבוצות השריר המצוינות וחיזוק יציבות השלד,תרגילי הפילאטיס אמורים ליצור מאמץ של השרירים המייצבים- אותם שרירים המצויים בסביבת המפרקים, רצפת האגן והחוליות, ובעלי חשיבות מכרעת ליציבות הגוף ולחוזקו.

שימוש נכון בשרירים המייצבים אמור לסייע לאיזון הגוף, להקל על התנועה ולהחליק אותה, ולמנוע עומס לא בריא על איברים שונים בגוף.

זכרו, בריאות טובה ואיתנה אינה נשמרת לאורך שנים, כמו כל דבר בחיים , יש לשמר ולתחזק, ולפני הכל זה נפש בריאה בגוף בריא, אז קדימה…לעבודה.

רונית צוקרל 
מדריכת כושר לחיים בריאים

 

תגובות

תגובות

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here