לאחרונה, כולנו חווינו את התחושה של להיות מרותקים לבית, ביחד עם כל הקשיים והחששות שהתלוו אליה. אולם, יש כאלה שעבורם זו מציאות קיימת ולא רק בזמן הקורונה. לרוב, מדובר באנשים מבוגרים שמסיבות פיזיות, פסיכולוגיות או לוגיסטיות כמעט ואינם יוצאים מהבית, הם מרותקים אליו. הם אינם יוצאים למרכזי יום ואינם משתתפים בפעילויות חברתיות בקהילה  וכך הם כמעט ואינם פוגשים אנשים נוספים. לשם כך, הוקם בראשון לציון פרויקט התנדבותי מיוחד במינו, הנקרא "ביחד – נשים למען נשים" ומנוהל על ידי אתי פלג מהמרכז לקידום מעמד האשה בשיתוף צוות הקהילה התומכת.

הנשים המתנדבות  יוצרות קשרים חבריים עם נשים תושבות העיר  שהן בודדות ו/או מרותקות לביתן. הקשרים ברובם מתקיימים בשיחות טלפון בתקופת הקורונה  ובימים רגילים בביקורי בית.  בימים אלו, הפרויקט קיבל משנה תוקף, כאשר הריחוק החברתי הנדרש והבדידות פגעו מאוד באוכלוסייה המבוגרת. המתנדבות סייעו רבות לקשישות בכל דבר שהן נזקקו לו. . המתנדבות  היו להן לאוזן קשבת ולכתף תומכת, אף שרובן מעולם לא נפגשו והכירו. הפרויקט מופעל  בשיתוף המרכז לקידום מעמד האישה בעיריית ראשל"צ בראשותה של עו"ד דנה אייזנר לביא, הלשכה לאזרחים ותיקים באגף הרווחה בעיריית ראשון לציון ובשיתוף אשל-ג'וינט.

"המתנדבות הן לרוב נשים  לאחר פרישה מהעבודה"  מספרת עדי ברגר, עובדת סוציאלית ורכזת הקהילה התומכת של נטלי-שירותי רפואה בעיר. "הן עוברות קורס ייחודי הנועד להכשיר אותן לכניסה לבית של אדם מבוגר ולהתמודד נכון עם מצבים שונים שעלולים להתעורר בסיטואציה כזו. הכל נעשה בצורה מאוד מקצועית. לאחריו, כל אחת  מצוותת לקשישה שאיתה היא תתנדב"

"ההתאמה של המתנדבת לקשישה אינה אקראית" מספרת זהבה זהבי, הרכזת החברתית בקהילה התומכת "אנחנו עושים ככל הניתן כדי ליצור התאמה בין המתנדבת לקשישה על פי תחומי עניין משותפים כמו אומנות, גינון, מוזיקה, רקע משפחתי והיסטורי ועוד. כך, לקשר החברתי שנוצר יש שתי משמעויות: האחת – הקשישה זוכה לחברה, מישהי שמתעניינת בה ובשלומה ודואגת לספק לה חברה ושיח באופן קבוע. השניה – העמקת הקשר על ידי שיח ועיסוק בתחביב משותף לפי תחומי עניין משותפים" זהבה מדגישה "הפרוייקט מדהים ומשפיע לטובה גם על המתנדבות וגם על הקשישות, במיוחד בתקופה זו הרצופה באתגרים".

"אחרי שנים רבות בהתנדבות בעיריית ראשון לציון, הגעתי לפרוייקט הקסום הזה שקישר אותי עם דורינה" מספרת כרמלה בריא מוסטוב (62), מתנדבת בפרוייקט "שתינו מתעניינות בציור, שתינו מגיעות מרקע דומה – אימי הגיעה מרומניה וכך גם דורינה, אפילו מאותה העיר. האמת שהיא מזכירה לי הרבה את אמא שלי ז"ל, כשאני נפגשת איתה חוזרים  אליי זיכרונות מאמי וזה נורא כיף. הקשר שנוצר בינינו היה מיידי וטבעי והוא כבר מזמן הפך להיות הרבה מעבר להתנדבות. דורינה היא אישה מדהימה, מאוד אינטליגנטית ומצחיקה. אני מאוד אוהבת אותה ומאוד נהנית לבוא אליה" היא ממשיכה "אני רוקחת במקצועי ומאמנת תזונה ובריאות. דורינה סובלת מסכרת ואני משתדלת לעזור לה גם בפן הזה, אני תומכת בה מבחינת תזונה ונותנת לה עצות בתחום בהתאם להמלצות הרפואיות שיש לה. דורינה אמרה לי שהיא מרגישה יותר טוב, ואני מאוד שמחה שאני יכולה לעזור לה גם בתחום זה. דורינה  אומרת לי באופן קבוע: 'כרמלה, את תמיד יכולה לבוא אליי. רק תבואי', וזה מחמם לי את הלב, כי אני יודעת שזה באמת עושה לה טוב שאני מארחת לה חברה. אין תחושה טובה מזו, זכיתי בחברה אמיתית".

"אני סובלת מסכרת וחווה הרבה כאבים, אבל כשכרמלה מגיעה הכל מתגמד" מספרת דורינה זיו (85), חברת הקהילה התומכת של נטלי "כרמלה  מאוד פקחית ויש לנו כל כך הרבה במשותף, זה מדהים. היא באה כל פעם לפחות לשעתיים והיא גם מתקשרת אליי קבוע, מתעניינת בי ודורשת לשלומי. אפילו הכלבים שלנו כבר חברים. אני מאוד נהנית איתה, היא פשוט עושה לי טוב"

תוכנית "קהילות תומכות" אשר מופעלת עבור הרשויות המקומיות ע"י חברת "נטלי – שירותי רפואה" בשיתוף המחלקה לאזרחים ותיקים באגף הרווחה מספקת סל שירותים מגוון שנועד לתת מענה לצרכים שונים של מבוגרים אשר מעדיפים להמשיך לגור בביתם בביטחון תוך שמירה על עצמאותם, פרטיותם ואיכות חייהם. סל השירותים כולל חיבור ללחצן מצוקה ושירותים רפואיים 24 שעות ביממה, פעילויות חברתיות, אב קהילה לסיוע בהבאת תרופות וסיוע בתיקון תקלות קלות בבית, עובדת סוציאלית לסיוע במיצוי זכויות ועוד. חברת נטלי – שירותי רפואה, מפעילה מספר רב של "קהילות תומכות" בכל רחבי הארץ.

 

תגובות

תגובות