פירות היבשים הם מסימני ההיכר המובהקים של ט"ו בשבט. רובנו מודעים ליתרון שבסיבים התזונתיים שהם מכילים, אך מעטים יודעים עד כמה טמונה בפירות היבשים סכנה בכל הקשור לכמות הקלוריות, הסוכר והרכיבים הנוספים שבהם.

בכל ט"ו בשבט נהוג להזהיר את הישראלים מהקלוריות המתחבאות בתוך הפירות היבשים. אחרי הכל, ב-100 גרם פרי מיובש יש פי 5 יותר קלוריות מאשר בכמות דומה של פרי טרי. הפירות היבשים עשירים בסוכרים, מה שהופך אותם למתוקים במיוחד ובעלי ערך קלורי רב.

רונית צוקרל

שנם פירות שמוסיפים להם סוכר בתהליך הייבוש, כמו אננס, פפאיה ותמרים. מנגד, יש פירות שעוברים טיגון כמו בננה. תהליכים אלה מעלים את ערכם הקלורי של הפירות ומפחיתים מערכם התזונתי.

ספורטאים נוהגים באכילת תמרים מיובשים ופירות יבשים נוספים טרם יציאתם לפעילות הספורט. בפירות היבשים רכיבים תזונתיים חיוניים שיכולים לסייע במהלך ביצוע פעילויות ספורטיביות שונות. אז אילו פירות יבשים מתאימים למתאמנים?

רצוי להעדיף פירות יבשים, שלא הוספו להם חומרי צבע במטרה לשפר את המראה שלהם או סוכר כמו בפירות פפאיה, אננס ומנגו.

שזיפים ומשמשים עשירים באשלגן (חיוני מאוד לבניית גליקוגן בכבד ובשרירים).

התמרים עשירים באשלגן, במגנזיום, בברזל ובסיבים תזונתיים. כמו כן, עשירים בוויטמין בי-6, השומר על בריאות השרירים, העצבים והעור.

ב-100 גרם תותי יער מיובשים יש כ-360 קק"ל.

תותי הגוג'י ברי עשירים בחלבון. הם מכילים 18 חומצות אמינו חיוניות. כמו כן, הם עשירים באבץ, בסידן, בסלניום, בסיבים תזונתיים ובוויטמינים.

 שקדים ואגוזים, מכילים כ-650-580 קק"ל ב-100 גרם. עשירים בחלבון ובמגנזיום.

האגוזים עניים בשומן רווי (שהוא הגורם העיקרי לעליית רמת הכולסטרול, ומקורו בעיקר במזונות מהחי) ועשירים בשומן בלתי רווי, המפחית את רמת הכולסטרול וגם את הסיכון לקרישת דם והפרעות בקצב הלב..
הם מכילים חלבונים מהצומח, שיכולים להחליף חלבונים מהחי.

כמעט כל פרי יבש מלבד שקדים ואגוזים שמכילים שומנים ודורשים זמן עיכול רב, שתאכלו לפני האימון יעשה את העבודה.

פירות יבשים משמשים מקור אנרגיה מצוין לאימון ומספקים סוכר זמין לשריר לצורך כל פעילות גופנית. הודות לכמות הסיבים התזונתיים שבפירות היבשים, ספיגת הסוכר בדם אינה מהירה מדי.
אם אתם מסיימים את האימון ואין לכם אפשרות להגיע הביתה ולאכול באופן מסודר, פירות יבשים בשילוב יוגורט יוכלו להוות מנת חלבון מצוינת.

העדיפו אגוזים וגרעינים על פני פירות יבשים מתוקים משום שאלו מכילים גם חומצות אמינות, שומן איכותי וסיבים תזונתיים, שיחד תורמים יותר לשובע ומלאות. נסו יחס 4 ל 1, למתיקות מעודנת (4 אגוזים לכל פרי יבש אחד).

שיהיה לכולנו חג אילנות שמח

רונית צוקרל
מדריכת כושר ואורח חיים בריא.

תגובות

תגובות