תובנות עסקיות ממשבר הקורונה (אישיות שלי)-  "משבר הקורונה" שעברנו בתקופה האחרונה מהווה עבורי הזדמנות מצוינת לבחינה של המרחב העסקי בו אני חי.מעבר לפעילות השוטפת וליווי העסקים, ניצלתי את הזמן לחשיבה על תהליכי העבודה שלי, על האפקטיביות, ניהול הזמן שלי, מיקוד קהל היעד שלי, המוצרים והתמחור של הפעילות והשירותים העסקיים שלי.

הרבה מאד תובנות שכל אחת מהן הפכה מידית להגדרת עשייה מדויקת ויחד איגדתי את הדברים לתכנית פעולה, בדיוק כפי שאני מוביל עסקים – נאה דורש נאה מקיים.

מספר תובנות ראשוניות:

# הצורך וה"אין ברירה" הוא אבי אבות ההסתגלות לשינוימי היה מאמין שאנשים יאמצו לעצמם תרבות של זום, שהמפגש און ליין יהפוך ליותר מלגיטימי ? אנשים אמצו לעצמם התנהלות שונה כי לא הייתה להם ברירה. כי היה צורך. זרע היכולת לשינוי היה אצלנו תמיד. הוא לא נזרע בנו עם הקורונה, אבל למרות שהוא היה בתוכנו בחרנו לא להשתמש בו. אני מאמן און ליין למעלה מחמש שנים וקבלתי עד היום התנגדויות מאנשים להתחבר און ליין, והנה פתאום אחרי חודש להיפגש פיזית נראה לכולם כזה המאה הקודמת.
אז אם הזרעים נמצאים בנו, בואו ננביט אותם באופן יזום. העולם החדש הוא עולם של שינוי מתמיד ומי שלא מצליח להיות חלק מהאבולוציה לא ישרוד. זה לא אני אמרתי, זו בדיוק התאוריה של דארווין. אז תתפתחו, תתקדמו אישית ועסקית כי אחרת לא תהיו.

קובי חיון
קובי חיון

# אין כזה דבר "שינוי" יותר בחיים – אני לא סותר את הסעיף הקודם, אלא יוצר מושג חדש באימון "טרנספורמציה". לבנות מחדש, ליצור משהו חדש בזמן קצר מאד. העולם החדש הוא עולם של טרנספורמציות ומי שהלא יידע לעשות את השינויים העסקיים בבת אחת לא יצליח. מי שחושב שנחזור למרחב עסקי דומה לתחילת המשבר טועה טעות מרה. כללי המשחק השתנו, "פינוי בינוי" של העולם העסקי – מה שנבנה עכשיו הוא עולם עסקי חדש, וזה נכון לכל התחומים העסקיים.

עצמו את העיניים ודמיינו את העולם החדש, וכמה שתדמיינו חזק תבינו שאתם טועים וחושבים נמוך מידי. מי תאר לעצמו שנגיף יעצור את העולם כולו ? ככה הוא העתיד שלנו – בלתי ניתן לחיזוי, מטורף, רחוק מכל חזון או חלום.
ואם זה ככה, אז בואו נעוף על עצמנו. בואו נחלום רחוק, נעז, נוציא את הביטוי "בלתי אפשרי" ממילון החסמים האישיים שלנו.

# אנחנו עושים יותר מידי פגישות עסקיות, הביטויים "בוא נשב לקפה", "פגישת מכירה", "פגישת יעוץ" עומדים להיעלם מהלקסיקון האישי שלי. בעולם של און ליין עסקי אין מקום לנסיעות הלוך ושוב, המימד האון לייני ומערכות התקשוב נותנות מענה איכותי ואפקטיבי. היועץ בעולם של אחרי הקורונה צריך לשבת מול המחשב ולהיות אפקטיבי. ביקור פיזי בעסק צריך להיעשות רק אם יש לו משמעות ברמה הפרקטית. כמובן שזה יבוא לידי ביטוי מיידי בתהליכי העבודה שלי, כמות הפגישות הפיזיות תשאף למינימום.

# נטוורקינג דרך הרשת יעיל הרבה יותר ממפגשי קפה, מינגלינג, נסיעות, מפגשים גדולים אינם אלא כסות למשהו שאבד עליו הכלח. הקמתי קבוצת נטוורקינג בתחילת המשבר וכמות החיבורים העסקיים שנוצרו בא עלו בכל קנה מידה שהיה מוכר לי ממפגשים פיסיים. פגשתי אנשים שלא היה סיכוי שיגיעו לראשון לציון, עשיתי "אחד על אחד", קבלתי הפניות, בניתי שת"פים, הכול דרך הרשת. מפגש חברתי פיזי הוא חשוב וצריך לשמרו אבל בגבול מאד ברור של חברותא נלוות למפגשים האון ליינים האפקטיביים.

אוטומציות – אם בעבר החזקנו מנגנון ענק שמטרתו קביעת פגישות, תשלומים, שיחות מכירה, התכתבות ועוד, גיליתי עד כמה עולם השיווק יכול לעבור שינוי מהפכני בדמות הכנסת אוטומציות כמעט לכל תחום. זה מחייב שינוי גישה בדמות אינטגרציות בין מערכות שחייבות להיות פשוטות, זמינות ברמת המשתמש, ובעיקר זולות. המסקנה הראשונה הזו הביאה אותי להחלטה כל החלפת מערכת ניהול לקוחות ומעבר לאחרת רק בגלל חוסר העמידה של המערכת הקיימת בקריטריונים שהצבתי. עולם השיווק הדיגיטלי החדש לא יהיה יותר עולם של "תעשה לי קמפיין בגוגל או פייסבוק" אלא עולם של שיווק אינטגרלי עם אוטומציות, למידה של התנהגות המתעניין, מערכות אוטומציה משוכללות. הטכנולוגיה קיימת כולה, הקורונה עשתה את הטרנספורמציה התודעתית, מה שנותר כרגע הוא למצוא את הסוכנויות שתשכלנה לממש את הפוטנציאל, והשינוי הזה יהיה הרבה יותר מהיר ממה שאנחנו חולמים. הפרינט עדיין לא מת אבל חטף מכה רצינית שבטווח הלא רחוק מאד תביא אותו לפרפורי גסיסה אחרונים, סוג של שירת הברבור.

# איתנות פיננסית – עסקים קרסו מכיוון וההכנסה שלהם נעצרה. הקורונה מייצג עבורי שם קוד מעכשיו לכל סיבה או אירוע שעוצר את הכלכלה בישראל, אירועים כאלה עלולים לפרוץ בישראל בכל רגע נתון (סיבות ביטחוניות ועוד). עסק שלא יודע לבנות את עצמו פיננסית וארגונית למצב בו הוא חייב לתפקד מתוך "מוצב משני" (הביטוי הצבאי למעבר להפעלת הכוח מבסיס חילופי) אין לו הצדקה.
איתנות היא היכולת של בעל חברה או עסק להמשיך לפעול גם כאשר התנאים השתנו ולהמשיך לתת שירות ממקומות חילופיים, דרכים שונות ולהתאים את העסק לכל מצב. דומה מאד לניהול אג'לי – זה הזמן של יועצים עסקיים ללמוד את הנושא.

# לפעול נגד מגמת השוק – בתחילת המשבר מיהרו כול בעלי העסקים ללחוץ על כפתור החל"ת ולעצור את הפעילות העסקית. מעבר לעסקים שנסגרו בצוו ממשלתי, היה זה בדיעבד צעד מיותר ושגוי. מי שסגר – קרס או הפסיד.
במצבים שכאלה חובה לפעול בנגוד למגמת השוק, להרחיב את השיווק, לצאת עם מוצרים חדשים ומותאמים לסיטואציה, לא להקטין את היכולת לייצר. לא להוריד את הרגליים מהדוושה של הגז. כל העסקים אותם אני מלווה שעשו זאת ודיוושו לאורך המשבר, חוזרים עכשיו לשגרה עם מינימום פגיעה עסקית ועם הרבה קרדיט של הלקוחות שלהם על כך שהמשיכו לתת להם שירות והיו לצידם.

# אחריות אישית – אל תצפו מהממשלה שתיתן לכם מענקים, אל תצפו שמישהו יכסה לכם את המינוס או יפתור לכם את סוגיית תזרים המוזמנים. להיות עצמאי זה אומר קודם כל לקחת אחריות על עצמך ועל העסק שלך ולאחר מכן לקחת עוד אחריות נוספת, ואם צריך אז עוד ….כדי להמשיך ולנצח אסור להקשיב לקולות שאומרים לך "לא" כי הם לא יובילו אותך להצלחה. הצד המנטלי של עצמאי הוא שמנצח – להתמקד במה שתלוי בי, לא לסמוך על אף אחד, לא להתבכיין ולא לצפות ממנכ"ל פוקס או ה"שולמנים" שייצגו אותי. אני לעצמי, ונותן את ה 130% כדי להצליח ואם 130% לא מספיקים אז אתן יותר. אף אחד לא ידאג לא לי ולא לעסק שלי אם לא אעשה זאת בעצמי.

והאחריות מתחילה בהיערכות שלי לכל תרחיש אפשרי ובנייה נכונה של העסק שלי להתמודד עם קריסה טוטלית. לא משנה מה יקרה אני לא נשבר ! אין מקום לבכיינות בעולם העסקי. "שולמן" זו אחלה קבוצת פייסבוק אבל מעבר לשחרור קיטור לא מקדמת שום דבר.

# בכל רע יש טוב – בכל משבר טמונות הרבה מאד הזדמנויות, כאשר המשבר מציף אותנו אנחנו לא מזהים את ההזדמנות, מפספסים אותה ופעמים רבות היא לא תחזור שנית. חשוב מאד לנתק את עצמי מהסיטואציה כדי לראות את הטוב. ברוב המקרים לא נוכל לראות את הטוב לבד כי אנו שקועים בבוץ שמסתיר את היכולת שלנו לראות ומסמא אותנו. זה בדיוק המקום ליועץ חיצוני או חבר שיעזור לנו, ידליק לנו פנס שיוביל אותנו קדימה. חפשו את הטוב בכל רע, מצאו את ההזדמנות ותיפסו אותה הכי חזק שאתם יכולים. אם לא תתפסו את ההזדמנות יתפוס אותה המתחרה שלכם ואתם תישארו לעולם "מספרי 2", ואותם אף אחד לא זוכר – מי היה הסגן של בר כוכבא ?

# כוחה של אמונה – אופטימיות – נאיביות שמשמעה שהכול זמני וגם כאשר הכול נראה עבוד הוא יעבור. אחרי החורף והקמילה תמיד יגיע האביב ואיתו הפריחה. ככה זה בטבע, תמיד יגיע האביב, החורף תמיד יסתיים. ואנחנו חייבים להאמין שנזכה לראות את האביב. להאמין בעצמנו, בדרך שלנו, בחוזקות שלנו, בניצחון שיגיע. מי שמאמין לא מפחד כי הןא יודע שבסוף ינצח. בדקה שתהפכו לפסימיים תנתקו את חבל הטבור שלכם, הוויז שלכם יכבה ולא תוכלו להמשיך הלאה – ובעולם העסקי עסק בלי חבל טבור ובלי וייז – מת !

הרבה תובנות, קחו אותן אל עולם התוכן שלכם, אל תסכימו עם כולן, העיקר שהן תעוררנה בכם מחשבה,
צרו לעצמכם רשימה כזו – אישית, זוגית, משפחתית ועסקית, והכי חשוב – יישמו את הלקחים והפכו אותם לתכנית עבודה.
כדי שהקורונה תהייה צומת משמעותי בחיים שלכם, צומת שיוביל אתכם להיות יותר טובים מלפני המשבר.

חזרה לשגרה שמח לכולם 😎

* אשמח אם תוסיפו תובנות שלכם בתגובות

תגובות

תגובות

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here