ד
ד"ר הדס הכהן

ועדת צרכים מיוחדים , ועדה חדשה בעיריית ראשון לציון בראשות חברת המועצה מחזיקת תיק חינוך מיוחד ד"ר הדס-מלכה הכהן התקיימה מאז כינונה בפעם השנייה בסוף השבוע שעבר, ביום חמישי 23/4/2020 , ביום השלישי  לחזרה של ילדי החינוך המיוחד למסגרות החינוך.

נושא הועדה היה  "מתווה חזרה ללימודים של החינוך המיוחד – קורונה ויישומו" .

בוועדה השתתפו חברי הועדה וגורמי מקצוע מתוך הרשות, ראש מנהל חינוך, מנהלת היחידה לחינוך מיוחד, מנהל מערך ההסעות. בנוסף, הוזמנו והשתתפו רה"ע רז קינסטליך, מ"מ רה"ע ומחזיקת תיק החינוך עו"ד ליאל אבן זוהר, חברת המועצה מחזיקת תיק בריאות הציבור, ויו"ר הועדה לבריאות הציבור אילנית הרוש ומרל ברנט– מנכ"לית עמותת צח"י- צרכני חינוך יחודיים ונציגה ארצית של הורים בועדות אפיון וזכאות.   אורח הכבוד היה הח"כ ניצן הורוביץ– יו"ר ועדת חינוך בכנסת לנושא הקורונה.  יצוין כי למפגש הוזמנו גם מפקחת על החינוך המיוחד מלכה בן זקן ומנהל אגף משאבי אנוש ולוגיסטיקה, עו"ד אביעד חוגי שעקב נסיבות אישיות נבצר מהם מלהשתתף.

ראש העיר, רז קינסטליך פתח בברכת תודה והערכה לכל המוזמנים והמשתתפים ומנהל החינוך ולצוותי החינוך והדגיש "המערכת בשבילכם ועבורכם. כל מה שצריך אל תהססו. תפנו. תגיעו. אנחנו רואים עלייה בכמות התלמידים המגיעים. אני לא בא להגיד אם לשלוח אל לא. כל אחד יעשה איך שרואה לעצמו. אנחנו עושים הכל כדי לשמור על בטיחות הילדים שלכם ושהמערכת  תעשה את העבודה".

סגנית ראש העיר עו"ד ליאל אבן זוהר שבחה את יו"ר הועדה, ד"ר הדס הכהן על מחויבותה במאה  אחוז  לטובת ילדי החינוך המיוחד והוסיפה "החינוך פועל יומיים באופן חלקי. זה לא פשוט להורים וזה לא פשוט לצוותים החינוכיים".

על דילמה זו הרחיבה ד"ר הכהן במונולוג שבו בחרה לפתוח את הועדה :

מצד אחד הלב שלי עם ההורים שבאמת מאוד קשה להם עם הילדים המיוחדים בבית. …  הכוחות הפיזיים שלהם הולכים ומדלדלים מיום ליום. החוסן הרגשי הולך ומתערער כאשר הם חשים בנסיגה אצל ילדם, עדים להתפרצויות זעם, ולפגיעה העצמית, ותגובות גופניות לא מוכרות. רבים מההורים מדווחים על התמוטטות עצבים, כאוס וחולשה. ומבקשים ומתחננים  להחזיר את ילדם למסגרות.

מצד שני, אני מאוד דואגת וחוששת לחייהם של הילדים המיוחדים. רוב הילדים הללו אינם בריאים ונחשבים אוכלוסיה בסיכון ממדרגה הראשונה. יותר מזה, לרובם חבישת מסכה בלתי אפשרית. הם לא יסכימו והם יסירו אותה. אין להם גם את היכולת להקפיד באופן עצמאי על היגיינה והמגע הפיזי של הצוות נחוץ. …אז אומנם ייבדק החום בכל יום עם הכניסה לגן או לבית הספר וימסרו הצהרות של אמת. אך כבר למדנו שהתסמינים מתפתחים רק מאוחר יותר מרגע ההדבקה..
דילמה לא פשוטה לעיכול ולהחלטה "מה עדיף?."

ד"ר הכהן סיימה את דברים ב" בחרתי לפתוח את המפגש בתיאור הזה כדי להבהיר לכולנו ששאלת המה נכון או לא נכון באוויר ואנחנו פה כדי לחשוב יחד ובכוחות משותפים לעשות את המיטב למען הילדים, למען הצוותים ולמען המשפחות".

הנושאים שעלו בוועדה התייחסו ל: הסעות למוסדות החינוך בתקופת הקורונה, מוגנות הילדים והצוותים, מענה חינוכי לימודי וטיפולי לתלמידי החנמ הכוללניים, כיתות קונות ומשולבים מבחינת משרד החינוך והרשות. וועדות אפיון וזכאות ומועדי שיבוצים לשנת תשפ"א, נקודת המבט של ההורים ביחס ליישום המתווה.

חברת המועצה , אילנית הרוש הציגה את מחויבותה ודאגתה לבריאות הציבור בתקופה זו וגם לילדי החינוך המיוחד עם החזרה ללימודים.

ראש מנהל חינוך, אטי אדר והמנהלת החינוך המיוחד, לי ויינר הציגו סקירה כללית של מוכנות המערכת והמאמצים שהושקעו בעניין מוגנות כמו הקפדה על הצהרת בריאות ומדידת חום, מסיכות מגן כפפות ואלכוגל לצוותים והתגייסות אגף החינוך המיוחד להבטחת מתן המענים הנדרשים למיוחדים.

מרל ברנט נציגה ארצית של ההורים בוועדות אפיון וזכאות מסרה למשתתפים כי עבודת הועדות נעשית בצורה אחראית ומסודרת והצפי שלא יהיו בעיות מיוחדות לקראת פתיחת שנה"ל תשפ"א. המורים וחברי הועדה ערים ורגישים לבעייתיות בשאלון הראמה וההשלכה שלו על זכאות סל האישי של ילדי החינוך המיוחד. במקרים בהם קיים פער בין היכולות של הילד בפועל לבין תוצאות שאלון הראמה – העיוות מתוקן.

סוגיית הדילמת החזרה ללימודים של החנ"מ עלתה גם בדברי הפתיחה של ח"כ ניצן הורוביץ – "בעניין החנ"מ הפעלנו הרבה לחץ. אגב יש הורים שהתנגדו אבל הרוב רוצים ולכן התקבלה החלטה לפתוח בצורה מסויימת. משרד הבריאות הוא שמאלץ את החנ"מ לשמור על 2 מטר, הוא שמאלץ קבוצות קטנות, הוא שמאלץ רק חלק מימות השבוע. וזה אגב בינתיים לא חובה. ויש הורים שלא רוצים לשלוח ויש גם מנהלים שמתנגדים וגם מטפלים שלא רוצים לעסוק בזה בגלל החשש והסיכון וההדבקות .. וקשה להכריח. מבחינת הסעות יש אותה בעיה. זה התחיל שלשום וייקח זמן…כל עוד מערכת החינוך לא תחזור לתפקוד מלא יהיו בעיות ובטח עם החנ"מ. שהייה בכיתה, מסכות, ציוד מגן. תחת הקורונה אי אפשר לקיים את החנ"מ בצורה מיטבית. אי אפשר לתת להם מה שהיו מקבלים בבית ספר באופן מלא…צריך להבין את זה. .. להגיד לכם שנעשה בצורה מסודרת לדעתי לא כל כך…"

ח"כ הורוביץ הרשים ברגישות ובאכפתיות ובכנות ששידר והמשתתפים במפגש שחלקם גם הורים ופעילים חברתיים שיתפו בקשיים העולים בנושא ההסעות, מערכת השעות הקצרה והצורך בקשר עם הסייעת החונכות האישיות הן מבחינה רגשית והן תיווך וסיוע בלמידה מרחוק.  יו"ר הועדה, ד"ר הכהן הדגישה כי מדובר בחלק מהמוסדות שבהם קיימת התנגדות לקשר בין ההורים לבין הסייעת ואכן צורך זה חשוב והכרחי ומותאם למדיניות משרד החינוך אלא שחשוב ליישר קו בעניין זה לכל המערכת ברמה ארצית.

הדיון היה מרתק ומקצועי כאחד ונחתם בהבטחה של ראש מנהל חינוך לבדיקת נושא ההסעות והסייעות ומעורבותן בתקופת הקורונה ובכלל, גם בשגרה, על פי נוהל מדיניות משרד החינוך.

נכון לרגעים אלה של פרסום הכתבה נמסר כי ד"ר הכהן פנתה לרה"ע רז קינסטליך בעניין הצורך בהסעות לכלל תלמידי החנ"מ ושבעטיים נמנע מהורים רבים  מלשלוח את ילדם למוסדות החינוך. ועודכנה בדרישה גורפת מיום א 26.4.2020 של כל ראשי הערים בשמו של יו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס אל מנכל משרד החינוך שמואל אבואב להחזרת ההסעות והקלה על המשפחות המיוחדות .

 

תגובות

תגובות

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here