הנה וחלפה לה עוד שנה ואנו שוב מתכנסות בפסטיבל עצומה 2019 כדי לציין את יום האישה הבינלאומי עם כח נשי חדש כדי לציין את המאבק למען שוויון זכויות לנשים ואת מאבק הנשים לצדק, לשלום ולקִדמה.
אירועי יום האישה הבינלאומי בראשון לציון מביאים איתם את הזדמנות לתת הצצה ולהכיר  מקבץ נשים מעוררות השראה ממגוון תחומים ומקצועות בתעשייה ברפואה בבריאות בטכנולוגיה בתקשורת כולן התפנו לחשוב ולשתף על החוויה שלהן כמנהלות בזירת התעסוקה ובעיקר על האתגרים וההזדמנויות.


ד"ר אביטל שריפט

מנהלת מפעל מבת טילים של התעשייה האווירית 

נשים בתפקידי הנהגה ומפתח

אביטל שריפט

העולם בו אנו חיים היום שונה מהעולם בו אני התחלתי את הנתיב המקצועי בחיי. בחרתי בלימודי ההנדסה בגיל 18 כעתודאית בתקופה בה נשים מעטות ישבו לידי בספסל הלימודים, לא במטרה להיות פורצת דרך, אלא מתוך עניין בתחום ואמונה שכך אוכל להגשים את עצמי.

התפקיד הראשון שלי בתעשייה האווירית היה מהנדסת מערכת כחלק מצוות הפיתוח של מכ"ם "אורן ירוק" , שהינו חלק מרכזי בפרויקט החץ– מערכת ההגנה האווירית המתקדמת של התעשייה  האווירית. בשנת 2003 הוענק פרס ביטחון ישראל לצוות הפרויקט ובתוכו אני. במהלך השנים התקדמתי מבחינה מקצועית במקביל לצמיחתה של התעשייה האווירית למגוון תפקידים ובשנת 2014 מוניתי לתפקיד מנהלת מפעל מבת טילים בחטיבת מערכות טילים וחלל.

בחרתי לעבוד בתעשייה האווירית בגלל האתגר המקצועי: אנחנו מהווים את מרכז החדשנות הגדול במדינת ישראל.  כ-10,000 מהנדסים/ות והנדסאים/ות מאתגרים כאן כל יום מחדש את גבולות הטכנולוגיה ומציעים כל שנה עשרות רעיונות למוצרים חדשנים  בתחושה של משמעות ציונית ולאומית.

התעשייה האווירית – למרות התדמית הביטחונית "הגברית" –  היא במהותה  מאוד שוויונית ואין שום מקצוע או תפקיד שאישה לא יכולה לבצע. אין בעיניי שום הצדקה למיעוט הנשים בהייטק ובמקצועות טכנולוגיים  ההזדמנויות קיימות – אני ההוכחה לכך. אני קוראת לנשים לממש את עצמן ממקום של שלמות ללא ייסורי מצפון: ניתן לשלב בין חיי הקריירה לחיי המשפחה. הורה (גבר או אישה) שמגשים את עצמו הוא הורה טוב יותר.

אני רוצה לעודד את בנות הנוער ללמוד מקצועות טכנולוגיים, להשתלב בעשייה ולהתקדם הכי רחוק שהן יכולות. אני רואה בהיסטוריה האישית שלי ובתפקידי כמנהלת בכירה בתעשייה האווירית כדוגמה לנשים הצעירות וכהוכחה לכך שניתן לאזן בין משפחה לעבודה ולהצליח בעסקים.

מאחלת לכולנו עתיד שבו הנוכחות הנשית בתעשייה ובהנהלה תהייה מובנת מאליה ולא יהיה צורך בדוגמה האישית שלי.

מירי אילדיס
ראש אגף שירות ומכירה בחברת אל על

העסקת נשים

מירי אילדיס

עולם התעופה הוא עולם גברי בעיקרו, אולם השתנה עם השנים והיום ניתן למצוא יותר נשים טייסות מבעבר, טכנאיות מטוסים ומנהלות בכירות. כאישה וכמנהלת מעודדת נשים בגיל השלישי, אקדמאיות שעשו קריירה והצליחו ומצויות היום מחוץ למעגל העבודה ועדיין כוחן במותנן, להגיש מועמדות לעבודה בשירות לקוחות ובתחומים נוספים. מצאתי שהן העובדות היעילות ביותר, המחויבות ביותר ,פנויות נפשית , מנטלית ופיזית. מעריכות מאוד את מקום העבודה ובעלות מוטיבציה גבוהה.

מוכרחה לשתף שכל הצלחה כזו בגיוס, ממלאת אותי סיפוק רב ותחושת שליחות. אין יום בעבודה שלא מלווה בעשייה שלי לעידוד נשים לקחת סיכונים, להעז ולפרוץ את תקרת הזכוכית, לחלום, להציע הצעות מקדמות ,לדרוש מעצמן יותר, ולעשות כדי שיקשיבו להן. כמובן שכל העשייה הזו , אם לא נעשית תוך מתן דוגמא אישית מתכוונת יום יום שעה שעה , אין בה כדי לסחוף ולרגש באמת. גיליתי על עצמנו, נשים לביאות שאין גבול שהוא רחוק מידי להשגה.

וכמו שאמר לי חבר טוב : " רק תכווני לירח…מקסימום תגיעי לכוכבים"

יום האישה שמח!!

 

דר' נאוה קליין
סמנכ"ל איכות ותהליכים HP-Indigo

ניהול סיכונים בקריירה אישית

נאוה קליין

"רק מי שלוקח סיכון והולך רחוק, מגלה עד כמה רחוק הוא יכול להגיע" אמר א. אינשטיין ואני בהחלט מאמינה בכך.
נושא זה של לקיחת סיכונים בקרירה אישית הנו מאוד מאתגר וחשוב. בחברות טכנולוגיות גלובליות, התפיסה כי עובד אחראי לפיתוח העצמי שלו מאוד חזקה. אחת היכולות כאשר בוחנים עובדים מוכשרים (טלנטים) בחברה היא היכולת שלו להתמודד עם תפקידים שונים שאינם בתחום הנוח שלו-Comfort zone). מניסיוני האישי, במהלך הקריירה שלי עשיתי תפניות רבות אשר פיתחו את יכולותיי והעצימו את החוזקות שלי ותרמו לי רבות. בחרתי זאת מתוך הצורך ללמוד ולהתחדש ולהצטייד בכלים ובמיומנויות שלא היו לי בעבר.

יכולת זו של פתיחות להתנסויות נותנת הרבה ערך מוסף להנהלות ומשאבי אנוש בארגון לבחון את היכולות, הגישה הפרואקטיבית המוטיבציה האישית והיכולת להתמודדות באזור לא מוכר של עובדים.

תפניות לא מעטות עשיתי במהלך הקריירה האישית שלי. תמיד יכולתי לראות איך כל תחום מוציא אותי מאזור הנוחות ומאתגר אותי כך שבסוף כל פרק ראיתי איך אני ממשיכה ומתפתחת ומצטיידת בעוד יכולות חדשות. את סיפורי אני מעבירה הלאה לנשים עובדות בארגון מתון מטרה להמשיך ולפתח גם אותן. אציין מספר טיפים מניסיוני לנשים ביננו:

#תמיד תשאפי לאתגר את עצמך ולמצוא את התפקיד בו את מנצלת את חוזקותייך. יחד עם זאת, עשי זאת בחוכמה.

# אל תקפצי למים לפני שאת בונה רשת ביטחון. כוונתי במונח רשת ביטחון היא בניית מערכת תומכת בבית ובפנים הארגון. ומילת המפתח בבניית רשת ביטחון כזו היא שיתוף. תפנימי ששיתוף שנעשה מתוך מטרה כזו אינו בא ממקום חלש כלל. במעגל המשפחתי ודאי שישנה סביבה תומכת (בן הזוג, הורים ועוד) שיאפשרו לך לקחת ולהיות איתך באתגר זה. בפנים הארגון דאגי למצוא לך מנטור שילווה אותך ואיתו תוכלי להתייעץ, להתלבט ולקבל הדרכה להמשך.

ישנה הערכה רבה לעובדים אשר מוכנים לקחת סיכונים ולהתפתח וזה מהווה מקפצה להמשך פיתוח קריירה ופותח עוד ועוד דלתות בהמשך.
אני מאמינה שככל שניקח סיכונים ונתקדם נעזור לבסס שיוויונות מגדרי ולהראות את הערך המוסף שבנו.

 

יעל נאמן
ראש אגף שירות וחווית המטופל, אסותא מרכזים רפואיים

איזון משפחה – עבודה

יעל נאמן

כשילדתי לפני 12 שנים את ביתי הבכורה ושבתי לעבודה לאחר חופשת הלידה, הייתה זו הפעם הראשונה בה חשתי את המתח הזה שבין הבית ובין העבודה ונדמה היה, שאני לא מרגישה מספיק טובה באף אחת מהזירות הללו. עם השנים הבנתי שהפתרון לכך, לפחות עבורי, נמצא בידי. בעצם היותי אישה בעמדת מפתח בחברה גדולה, מתאפשר לי להשפיע בנושא זה הן במרחב האישי והן במקום העבודה.

ראשית, אני מהווה דוגמה אישית לעובדות בארגון ומוכיחה יום יום כי הדבר אפשרי. אפשר להיות מנהלת בכירה טובה ומוערכת ולגדל ילדים ולהיות להם אמא נוכחת, מעורבת ומשמעותית. כחברת הנהלה בארגון בריאות בו נדרשים העובדים לעבודה מאומצת, אני יוצרת סביבה תומכת במקום העבודה ומאפשרת לאימהות בארגון לקיים גם הן את האיזון הנדרש.

אני מאמינה ששינויים חברתיים שיאפשרו איזון נכון בין הבית לעבודה ניתן לחולל הן ע"י חקיקה ורגולציה שתעודד זאת אך בהחלט הדבר נמצא גם בידינו הנשים:

# בחרי בן (או בת) זוג אהוב לחיים אשר שיהיה שותף אמיתי בגידול הילדים, כזה שיהיה נוכח,
מעורב ומשמעותי. אם את אם חד הורית, אין ספק שהאתגר גדול יותר אך חשוב לייצר סביבה
תומכת שתאפשר זאת עבורך.

# בחרי מקום עבודה תומך שמבין את הצורך ומעודד איזון בית- עבודה.
מקום עבודה טוב לנשים נבחן לא רק ביחסו כלפיהן אלא כלפי הורים בכלל. בכך שארגון מקיים
מדיניות טולרנטית להורים הוא מאפשר גם לעובדות, אך גם לנשות העובדים, לקיים את האיזון
החשוב הזה.

# ואם את מנהלת בארגון, עודדי גיוס וקידום של נשים לעמדות מפתח בכירות.
חשוב לזכור, כל המנגנונים שהזכרתי לא יחליפו יושרה, חריצות, מצוינות ומקצוענות.
שילוב של כל אלו יבטיחו את האיזון המיוחל.

חשוב לזכור, כל המנגנונים שהזכרתי לא יחליפו יושרה, חריצות, מצוינות ומקצוענות.
שילוב של כל אלו יבטיחו את האיזון המיוחל.

ליזה תבורי
מנהלת משאבי אנוש בתנובה

נשים בתפקידי הנהגה ומפתח

ליזה תבורי

אני ליזה תבורי, בת 45 (אוטוטו), נשואה לאייל ואמא של נועה, יובל ומיכל. האמת שאני חוגגת יום הולדת 45 בעוד 3 חודשים וזו הזדמנות נהדרת לחשבון נפש. כשהייתי ילדה קטנה מאוד אהבתי לרקוד, אבל אהבתי גם לשחק כדור רגל. לא חשבתי שאני צריכה לבחור בין לבין וזה היה לגיטימי בעיניי להיות טובה בשניהם. גם כיום, כשאני מנהלת מערך של משאבי אנוש ל- 2 חטיבות בתנובה, אני לא חושבת שאני צריכה לבחור.

אני יכולה להיות מנהלת טובה, מקצועית, אסרטיבית, כזו שיודעת לעמוד על שלה, כזו שיודעת להתמודד עם הנהלה של חטיבת תפעולית, המורכבת כולה מגברים ואני האישה היחידה וזאת מבלי לאבד את היכולת לגלות אמפתיה, לראות את האדם שבעובד, זה שמחפש שיכירו בו, יתמכו ויפרגנו כשמגיע.

כשאני חושבת על זה, גם אז וגם היום, לחברה שסביבי אולי קצת יותר קשה עם הדואליות הזו וקצת פחות לגיטימי. "תבחרי צד" אני מרגישה שהם מנסים לומר – או ריקוד או כדורגל… או מנהלת בכירה ודעתנית, או אמא רכה ואוהבת.

קראתי מחקר שמציין שנשים בתפקידי הנהלה בכירים, מאמצות תכונות גבריות. אני יכולה להבין מהיכן נובעת התחושה שאנחנו "צריכות לשחק את המשחק" או אפילו להיות טובות בו יותר.

בתחילת דרכי הניהולית קיבלתי החלטה, להיות הטובה ביותר במה שאני עושה! החלק הקשה היה להבין מה זה אומר כיום אחרי 20 שנות ניסיון ניהולי, אני יכולה לומר שגיבשתי לעצמי אג'נדה שאומרת, שאני צריכה להתחבר ולהבין את הביזנס בו אני עובדת. להבין את האתגרים והמציאות בה המנהלים שאני מלווה פועלים.

אם המנהלים שלי מתעסקים בייצור ותפעול של מחלבות ענק, אני צריכה לרדת לרצפת הייצור ולהבין בדיוק את תהליכי הייצור של המכונות ואם הנהלה אחרת שלי מתעסקת בפיתוח עסקי ופיתוח מוצרים, אני צריכה להבין איך שוק המזון פועל ומהם המגמות המובילות בו. כדי להיות רלוונטית בשולחן ההנהלה, כדי להשפיע ולהוביל, אני צריכה להיות שותפה אמיתית.

היום, אני יכולה להיות גאה במה שהשגתי, לומר לעצמי שאני בדרך הנכונה, אני שלמה עם ההחלטות שקיבלתי ועם המחירים ששילמתי. אני יודעת שהילדים שלי גאים בי, על אף שאני לא נמצאת בוועד של אף כיתה וזה מה שחשוב.

תגובות

תגובות

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here