לצד קידום העסק במדיה הדיגיטלית (פייסבוק, אינסטגרם, יוטיוב, גוגל ביזנס ועוד)  חשוב לשלב גם  יחסי ציבור. יחסי ציבור תורמים לתדמית של העסק, מעלים חשיפה ומודעות של קהלי היעד  לשירותים או למוצרים הקיימים.

עסקים קטנים ובינוניים רבים שואלים –  אם אנו רוצים להתפרסם בערוצי התקשורת השונים באמצעות יחסי ציבור : כתבות בעיתונות או באתרים הרלבנטיים למקצוע שלך , לספר באייטם בטלויזיה על מוצר או שירות חדש או להתראיין בתוכנית רדיו. וברצוננו להתנסות ולקדם את העסק באופן עצמאי בשלב הראשוני ולא בסיוע יועץ יחסי ציבור . איך עושים זאת ? ?

השלבים ליחסי ציבור בשיטת עשה זאת בעצמך  (DIY)

בשלב הראשון  – להקצות זמן לאיסוף מידע, קריאה והאזנה

  1. גל זילברמן ניסים- יועצת יח"צ ודיגיטל לעסקים

    יחסי ציבור דורשים זמן לאיסוף מידע ונתונים.

  2. איסוף מידע על כתבות מתחום העיסוק – באמצעות קריאת עיתונים ומגזינים, גלישה באינטרנט באתרים הרלבנטיים וצפייה בתוכניות טלויזיה.  מומלץ להאזין לתוכניות רדיו בהם מתראיינים אנשי מקצוע  וכך לאתר מקומות רלבנטיים לפרסום בתחום הספציפי של העסק.
  3. שפת המדיה – חשוב לשים לב איך המסרים מועברים, צורת הכתיבה והניסוח של הכתבים והעורכים.
  4. לתעד את המידע הרלבנטי שנאסף.

           בשלב השני – לבחור נושאים ולקרוא כתבות בתחום

  1. תוכנית עבודה – חשוב להכין תוכנית עבודה מפורטת שכוללת רשימת נושאים לאייטמים וכתבות, באיזו מדיה אנו שואפים לפרסם, אלו תכנים תכלול הכתבה ועוד.
  2. נושאי הכתבה או האייטם – כדי להגדיל את הסיכויים שהאייטם או הכתבה שברצונך לפרסם אכן יפורסמו, חשוב לכתוב על נושאים שהינם אקטואליים או בעלי ערך לצד השני, טיפים או ביוגרפיה ייחודית, מידע על שירות או מוצר חדשני וכו'..
  3. איתור כתבות או אייטמים שפורסמו בנושאים הרלבנטיים – חשוב לערוך תחקיר ולבדוק האם פורסמו כתבות בנושא הספציפי בעבר ומה נכתב אודותם, אלו משפטי מפתח אפיינו את הכתבה, כיצד הוצגה הכותרת וכותרת המשנה וללמוד מן הכתבות הללו ולעשות אדפטציה לכתבה שנכתבת.

בשלב השלישי – ערכו רשימת כתבים ועורכים והתחילו לכתוב

  1. רשימת כתבים ועורכים – חשוב לערוך רשימה של כתבים ועורכים הרלבנטיים לתחום הספציפי ולהם יועבר החומר. לאתר את המייל ואת הטלפון שלהם ע"י התקשרות עם רכז הכתבים או העורך במערכת.
  2. כתיבת הכתבה – אחרי איסוף החומר והמידע לכתבה, חשוב לנסח כותרת מעניינת, לפתח את הכותרת בכותרת משנה מסקרנת ולהמשיך לגוף הכתבה. לאחר סיום הכתיבה מומלץ להניח את הכתבה ליום בצד ולחזור לקרוא למחרת, לערוך הגהה ולתת לקולגה לקרוא ולהעיר הערות.


בשלב הרביעי  –
 follow up וסבלנות בדרך להצלחה

  1. תקשורת עם הכתבים והעורכים – לעיתים קרובות הכתבים לא מגיבים לכתבה, רצוי להתקשר ולשאול האם קראו ולשמוע האם הכתבה רלבנטית או שהם מעוניינים שנשלח את הכתבה בשנית. אם הכתבה לא פורסמה, כדאי לשמור על קשר ולשלוח בהמשך כתבות נוספות לאותו כתב, ועם הכתבה הנוכחית לפנות לעוד כתבים או עורכים.
  2. סבלנות – הסבלנות בתחום התקשורת והיחסי ציבור משתלמת, לכן ככל שפונים וכותבים כתבות ומייצרים אייטמים מגדילים את אחוזי ההצלחה. כשיתאפשר להשתמש בשירותי יחסי ציבור יהיה לכם הידע למה לצפות ואיך המדיה עובדת.

כל הצלחה מרגשת ומוערכת פי כמה בשל חוסר הוודאות שקדם לה והתהליך שעברנו עד שפורסמה. בהצלחה !!


הכותבת, גל זילברמן ניסים, בעלת משרד יחסי ציבור  ודיגיטל , המתמחה בייעוץ תקשורתי, בניית מוניטין, אסטרטגיות שיווק בדיגיטל והדרכות.

# הרצאה על יחסי ציבור לבעלי עסקים ללא תשלום תתקיים בזום ב21.1.2020 בשעה 19:00, נדרשת הרשמה כדי לקבל את הפרטים https://bizlive.co.il/event/56702/

אתר  : https://nisimgalprdigital.site123.me/

תגובות

תגובות