טלי צ'רנר
אולם מלא - קרדיט צילום קובי קואנקס

מנהלת אגף תרבות והיכל התרבות מאיר ניצן בשלוש השנים האחרונות, טלי צ'רנר, בריאיון על השינויים והאתגרים שהביאה איתה מגפת הקורונה לתרבות בעיר.

במשך 25 שנים, טלי מציינת כמעט כל מועד וחג בעבודה: בין פסטיבל ראשון, פסטיבל המוזיקה הגדול בישראל שמתקיים בסוכות, לבין אירועי פורים, אירועי יום הזיכרון, הבמות השונות בעצמאות, ועוד אירועים רבים וטובים, עליהם עומלת טלי יחד עם צוותה רבות במהלך השנה.

טלי צ'רנר -צילום אבי קקון
טלי צ'רנר -צילום אבי קקון

משבר הקורונה תפס את טלי בשיא ההכנות למופעי פורים ברחבי העיר ובאמצע פסטיבל ההומור והבידור ע"ש ספי ריבלין: "עבדנו על הפקת אירועי פורים בעיר כבר 5 חודשים לפחות. הן על אירועי החוצות, להם בנינו קונספט לכל במה, סגרנו את מיטב מופעי הילדים, פעילויות אינטראקטיביות וכמובן פעולות לעמידה בתנאי רישוי ועוד, והן על פסטיבל ספי ריבלין, המתקיים בהיכל התרבות מאיר ניצן זו השנה החמישית, וכולל את מיטב אמני הסטנדאפ וכן את תחרות המונולוג הקומי. ביומו השלישי של הפסטיבל, שעתיים לפני כניסת קהל, התכנסו במשרדי בכדי לשמוע את הנחיות ראש הממשלה, והבנו שחייב להגיב מיד ולמנוע את ההתקהלות עם הגעת תושבים להיכל. במערך משותף הגבנו מידית להנחיות, והפסטיבל בוטל בצער רב".

היכל התרבות מאיר ניצן הפועל מעל 20 שנה, חידש ורענן פניו עם היכנסה של טלי צ'רנר לתפקיד: שיטת המנוי החדשה, אותה הובילה צ'רנר, אפשרה מגוון רחב יותר של תכנים במחיר שווה נפש. כמו כן נוספו סדרות תיאטרון חדשות, וההתעוררות באה לידי ביטוי במספר המנויים, אשר גדל בצורה משמעותית. אל מול השינויים ברמת התוכן והאפשרויות לכרטיסים, התחדש היכל התרבות במערכת סאונד מהטובות בעולם, המאפשרת חווית צפייה מעולה מכל מקום ישיבה בהיכל. "זהו אתגר גדול ביותר למצוא את התמהיל הנכון ליצירת תרבות מגוונת, איכותית ומהנה לתושבים ולקהל ההיכל – מתוכן, מיתוג  ועד יחסי ציבור ופרסום. אני שמחה וגאה לעמוד בראש צוות מקצועי, איכותי, שעובד רבות עם נשמה יתרה על מנת להשתפר ולהתחדש בכל פעם מחדש".

טלי צ'רנר
קרדיט צילום – קובי קואנקס

כיצד התמודדתם עם הביטולים, הספקים, והכמות הגדולה מאוד של המנויים בהיכל?
"כעובדת ציבור לאורך שנים רבות, זוהי הפעם הראשונה בה נתקלתי בעולם שלם של אנשי תרבות שמבינים שיש כאן משבר משותף לכולם. בצער רב בנינו סטטוס מסודר של אירועים מבוטלים. ספקים רבים היו ערוכים כבר לפעילות מבחינת סחורה ועובדים, אך כולם התגייסו והבינו את גודל השעה.

טלי צ'רנר
טלי צ'רנר – צילם וסי אלטרמן

למרות כל הביטולים, טלי כמובן לא נחה לרגע: "בהמשך למדיניות הרגישה והנגישה המותווית על ידי ראש העירייה שלנו רז קינסטליך, בנינו יוזמות קהילתיות המותאמות להנחיות משרד הבריאות, וראשון לציון ציינה את יום הולדתה ה-72 של המדינה היקרה שלנו בצל מגפת הקורונה: התושבים חגגו יחד עם משאיות מוזיקליות כשעליהן מיטב הדיג'יים המקומיים. המשאיות הסתובבו ברחבי העיר, וגרמו לתושבים לצהול ולרקוד דרך המרפסות". בנוסף ביום העצמאות, עיריית ראשון לציון בעזרת החברה העירונית, הפיקה מיזם הצדעה לבני הגיל השלישי. בצוותא עם התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון ולוחמי האש מתחנת כבאות והצלה ראשון לציון, בעזרת כבאיות הניפו את נגני התזמורת הסימפונית מול קומות הדיירים  וניגנו מרפרטואר שירי ארץ ישראל היפה והטובה, כאשר הדיירים שרים, מוחאים כפיים ומניפים את דגלי ישראל כאות הערכה, וצוות טלוויזיה של ערוץ 12 מתעד את כל האירוע.

כמו כן התקיימה פעילות משמחת בשכונות בעיר, כאשר מכונית הקצב עם קבוצת מתופפים, עברה בין התושבים וניגנה יחד איתם לקול סירים ומחבתות שהוציאו התושבים בהתלהבות למרפסות, ויחד יצרו אווירה מוסיקלית שמחה ומיוחדת.

היכל התרבות מאיר ניצן פעל בהתאם להנחיות ומיטב תכני הטלוויזיה הופקו בו: המשדר השנתי "במותם ציוו", הנערך מזה 13 שנה באמפי פארק בנוכחות אלפי תושבים ומשפחות שכולות, הותאם וצולם בהיכל, בהשתתפות מיטב אמני ישראל וכן שודר בלייב ברשת 13 הטקס השנתי "שרים לזכרם". משדר "כאן עצמאות", בהשתתפות ראש העירייה, מר רז קינסטליך, אשר העניק תעודות הוקרה ל"גיבורי הקורונה" ד"ר איתי פסח  – מנהל בי"ח אדמונד ולילי ספרא לילדים ובזמן משבר הקורונה הרופא שמנהל את מערך הטיפולים הנמרצים של שיבא, ד"ר נדיה גרוזדב, מחברת "מיגל" – מחפשת חיסון לקורונה, תומר ושירלי גונן – מתנדבי מד"א מרחב גלבוע ושודר בתאגיד השידור "כאן".

טלי צ'רנר
טלי צ'רנר עם המשורר רוני סומק, העיתונאי צחי קומה,השחקנית מאיה ורטהיימר, ראש העיר רז קינסטליך – צילום: אבי קקון

אני שמחה לראות כי בעקבות הפעילויות הייחודיות שקיימנו בעיר, ראשון לציון הינה העיר היחידה במדינה אשר קיבלה סיקור נרחב בסיכום ארצי של אירועי היום בחדשות ערוץ 'קשת' ביום העצמאות".

בתחום אומנויות הבמה – לאורך כל תקופת משבר הקורונה, מנהלים מתחום אמנויות הבמה שמרו על קשר עם התלמידים וההורים. בתחום המחול והתאטרון התקיימו שיעורי זום על בסיס קבוע, המורים שוחחו עם התלמידים וההורים.

בתחום המוסיקה –  בתלמוד נאמר "יום תעזבני יומיים אעזבך" . ומאיר אריאל אומר  "תעזבנו יום יעזבך יומיים" . כך זה עם כל מקצועות האומנות וכן עם כל כלי נגינה.

על אף הימים הלא קלים שפקדו אותנו, ניסינו בכל כוחנו להחזיק את המוזיקה בלבבות הילדים. מורים רבים ניגנו יחד עם הילדים בתקופת הקורונה בשיעורי הזום  . ועשו כל מאמץ שהילדים לא ישכחו את הכלי.  כעת חזרנו לפעילות פרטנית . עם הגבלות . עם ריחוק פיסי אבל לא נפשי .

טלי צ'רנר
טלי צ'רנר מעניקה תשורה לשחקן ששון גבאי בהיכל התרבות. מתוך ההצגה פולישוק – צילום: אבי קקון

בתחום תרבות בדגש לגיל השלישי –  בימי הקורונה הקפדנו לשמור קשר עם התושבים, עם לקוחות לגלות תרבות וחוג התנ"ך, ודאגנו לקיום הרצאות דרך אפליקציית הזום כמו בכל יום.

נתנו לקהל הרגשה שאנחנו דואגים לפעילות תרבותית עבורם גם כשהם בבית. ההרצאות התבצעו מול מרצים שאנחנו עובדים איתם במהלך השנה והם הסכימו להרצאות ללא תשלום ודרך גופים שונים שיצרנו קשרים ושתפו פעולה.

בנוסף, אגמנו משאבים ויצרנו שיתוף  פעולה עם המשרד לקידום מעמד הנשים יחד בנינו תכנית הרצאות  העוסקות בנושאים שונים ממבט מגדרי,

תחום תרבות האירועים והמופעים נפגע ראשון ממשבר הקורונה וגם יתאושש אחרון מהמשבר, מה דעתך בנושא?אנו עוברים תקופה של חוסר וודאות עמוקה מוצאים נחמה בכך שהאומנות  היא כמו שהייתה פעם ,  אנחנו מדורת השבט זו לא עוד אומנות ששרדה בטעות אני בטוח שהיא שרדה בגלל שזה צורך חברתי אמיתי , אנחנו לא צורכים תרבות – אנחנו צריכים תרבות.

טלי_צ'רנר
טלי צ'רנר עם הזמר אברהם טל מתוך המופע הייחודי לכנס השפה – אם בלשונות – צלם קובי קואנקס.

כשהיינו כולנו סגורים בבתים, הרבה מאיתנו אימצו את המסכים ברשתות הדיגיטליות וזה מובן לחלוטין אך נשאלת השאלה האם זה עתיד התיאטרון/התרבות. אני חושבת שלא לראות שחקנים על מסך זו אומנות בפני עצמה וזה ניקרא קולנוע , טלוויזיה . זה לא תיאטרון . הנחת היסוד של תיאטרון היא לאסוף אנשים במרחב משותף כדי ליהנות יחד מחוויה משותפת .

מחקר שנעשה ב – 2007 קבע שהדופק של הקהל פעימות ליבו ורמת ההתרגשות הייתה קשורה קשר ישיר לסיטואציה שעל הבמה שכן היא קשורה לאמון , אמפטיה , חברות , הסרת מחסומים חברתיים וזה שונה לחלוטין מצפייה במסך קולנוע או טלוויזיה וברור ששונה לחלוטין ממסכים שעולה כיום בשל המצב ברשתות החברתיות.

לאורך ההיסטוריה, גם בימים הקשים ביותר התרבות לא גוועה. להיפך, היא תמיד כאן כדי להציב לנו מראה, לחזק את רוחנו, להעניק לנו תקווה.

תרבות נוצרת על ידי אנשים ועבור אנשים, מתוכנו ולמעננו. תרבות היא לא מותרות.

תשאלו את הסיני החכם, שכשנותרו לו שני מטבעות בכיס, קנה עם האחד אורז כדי לחיות, ועם האחר- פרח, כדי שיהיה לו בשביל מה.

לכן, בתקופה המורכבת והמאתגרת בה אנו ניצבים, על כל אחד מאתנו להפגין סולידריות ולמצוא את הדרך החדשה והיצירתית לפעול במרחב התרבות בהתאם למצב. אני מחבקת ושולחת עידוד לכל אחד ואחת בענף התרבות, ומתפללת לבשורות טובות.

טלי צ'רנר
טלי צ'רנר מעניקה בהיכל התרבות תשורה ליונה אליאן קשת מתוך ההצגה הקומה השלישית – צילום: אבי קקון

את ובעלך השחקן, אריה צ'רנר, חובקים נכדה ראשונה בימים אלה, מהן התחושות?
"הקורונה הביאה איתה את סגירת התיאטראות, כך שאריה נותר בבית לצערי. אין בית שהמשבר פסח מעליו.  אריה ואני, אשר רגילים לעבוד לילות כימים, פתאום מוצאים עצמנו יותר פנויים לבלות וליהנות מכל רגע לצד האוצר שלנו, ללא ספק הדבר הכי טוב שקרה לי בחיי האישיים הוא הולדת עלמא נכדתי. אני יכולה לומר ללא ספק כי זה הזמן הכי ממושך שזכינו להיות בו יחד, ואריה אף ציין בפני המשפחה שחזרתי לצחוק מהבדיחות שלו, אז גם דברים טובים ניתן למצוא בימים אלה".

חוזרים לאט לאט לשגרה ואנו מקווים שגם נחזור בקרוב לצפות באירועי תרבות גם אם יהיו הגבלות בהתחלה, התחלת לדבר או לתכנן כבר את החזרה, או שמוקדם מידי?
הקורונה תפסה אותנו בתקופה שכולה עשייה  ופעילות  בשיא עונת המנויים ותכנון הפסטיבלים הבאים אך גם פגעה מאוד ,מצד אחד  אנו מתקדמים ומתחדשים  ומצד שני וירוס בלתי נראה קם עלינו ועצר את העולם . ברור  לכולנו ששום דבר לא יחליף את  ההתכנסות במקום אחד  למופע או הצגה לצורך אומנות שנשענת על שיתוף פעולה עם אנשים באולם, שחקנים, קהל, הצגה!

יחד עם זאת אנו  בוחנים  מספר  דרכים אפשריות להתחיל ולהפעיל מחדש את האולמות בהיכל התרבות ובאודיטוריום אנו מתכננים פעילות מיוחדת לקהל מצומצם הכוללות  הצגות  תיאטרון ,מופעים לילדים , מוסיקה וסרטי קולנוע . התוכנית תופעל ברגע שנוכל לכנס לפחות 50 איש ומעלה תוכניות אלה יופעלו ובהתאם להוראות משדר הבריאות

איכות התוכן ובריאות הציבור הם אבני יסוד בכל תוכנית שעולה לדיון . עד חזרה לשגרה אנו נמשיך לעלות לעמוד הפייסבוק  של ההיכל את  מיטב הצגות לילדים ולמבוגרים .אני ממליצה  לכם עקבו אחרינו בעמוד זה לשם עולות מפעם לפעם מיטב הצגות התאטרון  הרפרטואריות  ,מופעים מיוחדים והצגות לילדים ולכל המשפחה.

והכי חשוב,

אסור להשאיר את במת היכל התרבות מאיר ניצן ריקה!!

תגובות

תגובות