כשהכולרה הכתה בישראל בתחילת המאה הקודמת, ביקבי כרמל מזרחי עודדו את הצרכנים לשתות קוניאק בצהריים ובערב שכן על פי הפרסומת, זהו: "החיסון הידוע נגד חולירע". הפרסומת הזו מוצגת גם היום במוזיאון ראשון לציון, ההמלצה כמובן לא הוכיחה את עצמה, אך מספרת במשהו על ההתמודדות של תושבי ראשון לציון עם המגפה הנוראית.

במוזיאון ראשון לציון, שמתעדים באדיקות כל אירוע גדול שמתרחש בעיר, מבקשים כבר עתה לאסוף מהציבור חומרים שיסייעו לספר את סיפור הקורונה לדורות הבאים. התושבים מוזמנים לקחת חלק בתערוכה שתתקיים עוד עשרות שנים מהיום ולשלוח צילומים, מסיכות מיוחדות או ממותגות לראשון-לציון, תיעוד של פעילויות שנעשו עקב המגיפה, ציורי ילדים וכל פריט מסמך או תיעוד דיגיטלי הנוגע לנגיף הקורונה בראשון לציון.

ענת ליבוביץ

מחזיקת תיק מוזיאונים, חברת המועצה ד"ר ענת לייבוביץ', אמרה: "אנחנו למדים המון מכתבי יד, תמונות, פריטים ואפילו חומרי פרסום היסטוריים על ההתמודדות של מתיישבי ראשון לציון לפני מאה שנים ואפילו יותר מזה. מדהים רק לדמיין מה יוכלו ללמוד עלינו עם כל העושר הטכנולוגי שיש היום המאפשר לנו לתעד כל רגע מחיינו. אני קוראת לתושבים להיות חלק מההיסטוריה של העיר".

בארכיון המוזיאון מצויים לא מעט חומרים הנוגעים למגיפות שפשטו במושבה בעבר. קדחת, סקרלטינה, טיפוס וחולירע כמובן. ראשוני המושבה התריעו, הזהירו ונקטו באמצעים שונים כדי להילחם במגיפות הללו. התושבים מוזמנים למוזיאון שפתוח על פי כללי התו הסגול ובתיאום מראש בין השעות 09:00-14:00.

לפרטים נוספים ושליחת חומרים, ניתן לפנות למנהלת אוסף המוזיאון, אפרת הברמן, בכתובת מייל: efrathab@gmail.com

תגובות

תגובות