רז קינסטליך מעניק לאהוד בנאי את פרס ראש העיר בכנס השפה העברית - צילום אבי קקון

כנס "לשון ראשון" ה-14, שהתקיים בפעם הראשונה בדיגיטל, סחף אלפי צופים מכל רחבי הארץ עם פאנלים מרתקים, אשר הועברו בשידור חי מבימת היכל התרבות מאיר ניצן ראשון לציון,

במסגרת כנס השפה העברית היחיד מסוגו בארץ עיריית ראשון לציון, בראשותו של רז קינסטליך, ממשיכה גם בימים מאתגרים אלה לשמור על התרבות והמסורת, וקיימה את כנס השפה העברית – כנס חשוב והכרחי לתרבות הישראלית היוצרת ככלל ולשפה העברית בפרט.

כנס השפה העברית 20121 – צילום אבי קקון

אלפי אנשים מכל רחבי הארץ צפו בפאנלים המגוונים והמקוריים במהלך שלושת ימי הכנס, שהתקיים השנה לראשונה במתכונת דיגיטלית, במהלכו לקחו חלק מיטב אנשי אקדמיה, מרצים, אנשי רוח, סופרים, משוררים, יוצרים ומוזיקאים מובילים.

הכנס עמד השנה בסימן "עברית בסגר" והפאנלים השונים, שזכו לאלפי כניסות ותגובות אוהדות, בחנו את השפעתה של התקופה על העברית והתרבות של כולנו:

בערב הפתיחה של הכנס התקיים מושב מחווה ייחודי לזכרה של מירית הררי ז"ל, שעסק בכתיבה ככלי של יצירה, כוח בורא ומרפא. ד"ר דפנה מיתר, אבי רוזנבלום ופרופ' עמיה ליבליך, שלקחו חלק במושב בעריכתו ובהנחייתו של ד"ר רוביק רוזנטל, ספרו כיצד באמצעות הכתיבה והטקסטים נרקם שיח פנימי הנוגע בתחושות, רגשות ומחשבות הפותח פתח ליצירה ודמיון.

צילומים – אבי קקון +Camera

צילום אבי קקון

המושב שילב קטעי שיח שהוקלטו עם מירית, ועוררו בדידי הררי, בעלה שהשתתף במושב, התרגשות עצומה למשמע קולה. דידי סיפר על ההתמודדות מעוררת ההשראה של מירית במחלת הסרטן שסחפה אחריה אלפי ישראליים. הזמר והיוצר אליעד, ביצע במהלך הערב את שיריו "תמיד חלמתי" ו"מסע" – שהיו אהובים על מירית ז"ל במיוחד, וסיפר על היכרותו עם מירית ודידי. המושב נחל הצלחה מסחררת בכמות הצפיות והוביל לתגובות אוהדות ומחממות לב מצד קהל הצופים.

אהוד בנאי – צילום אבי קקון

בערבו השני של הכנס התקיים, זו השנה השביעית, טקס הענקת פרס ראש עיריית ראשון לציון על שם מאיר אריאל. הפרס ניתן על ידי ראש העיר, מר רז קינסטליך, ליוצר ולזמר אהוד בנאי, על שנים רבות של קריירה מוזיקלית, הכוללת אינספור שירים שהפכו לחלק בלתי נפרד מפסקול חיינו. "ההתרגשות שלי נובעת מזה שזה פרס על שמו של מאיר אריאל" אמר בנאי בנאום התודה, "אנחנו נמצאים בתקופה של פילוג לפני בחירות אבל צריך למצוא את מה שיכול לאחד בינינו וללא ספק השפה העברית זה אמצעי נפלא למשהו שיכול לאחד ולגרום לשיתוף בין כולנו". בנאי נבחר ע"י ועדת שופטים בראשות יו"ר הועדה ד"ר רוביק רוזנטל. השנה הפרס, על סך 36 אלף ₪, מקבל משמעות רבה ואף מיוחדת יותר, לאור המצב המצער אליו נקלעה תעשיית התרבות בישראל.

 

עוד בערב זה התקיים מושב "יצירה עברית בזמן קורונה", בו יוצרים מובילים בתרבות הישראלית סיפרו על אמנות בזמן המגפה וכיצד השפיעה שנת הקורונה על יצירתם, בעריכתה ובהנחייתה של העיתונאית אורית מרלין-רוזנצוויג, תושבת העיר.

המושב נפתח עם חנן בן ארי בביצוע הלהיט "אם תרצי", שפרץ רגע לפני הסגר הראשון. אתגר קרת הקריא מתוך "בחוץ", סיפורו החדש שנכתב בהשפעת התקופה, ועוסק ביום שאחרי: "שלושה ימים אחרי שהסגר הוסר כבר היה ברור לכולם שאף אחד לא מתכוון לצאת מהבתים..". זיו קורן הציג את התמונות הייחודיות שצילם במחלקות הקורונה השנה ומיכל ועדי ניסני שיתפו על השינוי ביצירתן ובעבודתן השנה אל מול מגבלות התקופה.

צילום אבי קקון

ביום חמישי התקיים מושב "לפחות נצחק על המצב", בעריכתו ובהנחייתו של פרופ' אריה סובר, בו רותם אבוהב, עידו גרינברג ודוד ליפשיץ, שיתפו כיצד הם מתמודדים, בהומור, עם המציאות החדשה. עידו גרינברג העלה במהלך המושב את המשפט היומי שלו:

"קורונה. צחקנו, נהנינו, עכשו די." משפט שקיבל תגובות מזדהות רבות מהצופים בבית.

צילום אבי קקון

הכנס ננעל בחמישי בערב עם המושב "שפה משסעת – שפה מאחדת" בהשתתפות מרים פרץ, ב. מיכאל ואבי בניהו, בהנחיית ד"ר רוביק רוזנטל ואשת התקשורת טלי מץ על אופיין השונה של שתי השפות וההשלכות של המילים שנכתבות ונאמרות ברחבי המדיות – עלינו כמדינה וכעם. הדיון הפורה שהועבר בשידור חי, הוביל לתגובות רבות מצד הצופים, אשר הביעו את עמדתם בנושא וזכו להתייחסות מיושבי הפאנל.

צילום אבי קקון

ראשון לציון, בירת החינוך והתרבות, המשיכה וחיזקה את הקשר ההדוק בין השפה לעיר ותושביה, ובמסגרת הכנס, התקיים גם השנה שיתוף פעולה עם אגף חינוך בעיר, ונבנו פעילויות ייחודיות לתלמידי בתי הספר במהלך ימי הכנס וכן שודרה הצגת הילדים "מילה טובה" בחינוך המקומי.

נתראה בשנה הבאה!

תגובות

תגובות